Pošto me još uvek drži duh maketa japanske vojne tehnike, za ovu kampanju sam rešio da se pridružim sa jednim avionom koga čini mi se do sada nismo viđali na forumu.
U pitanju je planirani naslednik legendarnog Zeroa - Mitsubishijev A7M Reppu "Sam".
Izrađen je u svega 9 primeraka kao prototip, i nije doživeo svoju serijsku proizvodnju zbog posledica zemljotresa koji je oštetio fabriku u Nagoji, kao i savezničkog bombardovanja u kome su uništeni originalni crteži u punoj veličini.
Japanski as, Saburo Sakai, je nakon testiranja ovog aviona izjavio da je to najbrži i najpokretljiviji avion koji je imao prilike da vidi, i da je mogao čak i u propinjanju da kruži oko Helketa i Mustanga bez problema.
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-001.jpg)
Evo i slika delova - još uvek su zapakovani u originalnu kesicu, tako da ćete detalje panelizacije videti kad započnem radove - detalji su zaista fenomenalni, a verujem da je i uklapanje delova dostojno imena proizvođača :)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-002.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-003.jpg)
Započeo sam radove na ovoj maketi - za početak je sklopljena kadica kokpita, i pripremljeni ostali delovi za prajmerovanje...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-004.jpg)
Ono što odlikuje ovu maketu po detaljnosti je fina izvedba različite debljine pojedinih panela na oplati, čime se stvara efekat "lima preko lima"...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-005.jpg)
... a na suptilan način je dočaran i tzv. "stressed skin" efekat, tj. blaga "naboranost" oplate kao posledice delovanja raznih sila na oplatu tokom leta.
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-006.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-007.jpg)
Odlican efekat :) samo jedno pitanje. Da li je Reppu imao vremena da postigne "stressed skin" ? :think
Mnogo lepa maketa! Uzivaj u sklapanju, ima da bude ko "pucka"! 8)
PS. Jel to bese i Sakai isprobav'o?
Quote from: Skyrider on 29-03-2014, 20:44:12
Odlican efekat :) samo jedno pitanje. Da li je Reppu imao vremena da postigne "stressed skin" ? :think
Verovatno nije, ali na slikama vidiš da i nije preterano jak taj efekat, ume to da izgleda dosta vidljivije ;)
Quote from: Kerber on 30-03-2014, 13:18:47
PS. Jel to bese i Sakai isprobav'o?
jeste, dao je komentar da je ovo nešto najbolje što je imao prilike da leti :)
Quote from: Kerber on 30-03-2014, 13:18:47
PS. Jel to bese i Sakai isprobav'o?
Da da, pri kraju rata, kada je Japan vec goreo od bombardovanja B-29, Sakai je par puta poleteo, ali bilo je prekasno da Reppu ista promeni (kao Me-262 u Nemackoj)...
Stressed skin look mogu da imaju i avioni koji su tek izasli iz fabrike. To najvise zavisi od odnosa debljine oplate i razmaka strukturnih elemenata za koji se oplata ucvrscuje. Naravno ima neceg i u fabrickoj izradi i zurbi da se nesto sto pre zavrsi. Taj avion je kao prazan tonu i po laksi od praznog P-47 a slicnih su dimenzija.
Pristupni poklopci vcih dimenzija takodje uticu na ovaj izgled, narocito ako nemaju veca ojacanja sa unutrasnje strane, pa se lako vitopere, a to je moguce vec posle par letova.
Na retkim slikama ovog aviona tokom izgradnje, mogu se uociti neravnine na pojedinim delovima oplate jos u fazi nitovanja.
Uf odoste u filozofiju ... meni odlican izbor, odlicne makete :super Volim Japose, mada ih nesto slabo radim, ali jedva cekam da vidim kako to kolega delje :super
Daleko je to od filozofije.
To su elementarne stvari koje maketarima uglavnom ne predstavljaju nikakav bitan faktor ali lepo je znati zasto i kako. Naravno, ko zeli...
Juče sam naprskao prajmer na delove kokpita i motora - koristio sam uglavnom crni Surfejser 1500 zbog efekta preshadinga u kokpitu, ali i podloge za metalajzere na motoru, dok sam naknadno naprskao malo sivog Surfejsera pomešanog sa ostacima crnog u airbrushu...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-008.jpg)
Danas sam maskirao poklopac kabine, te je sad sve spremno za farbanje unutrašnjosti...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-009.jpg)
Izvin'te što prekidam čas, i što pravim off topic. ali me je uvek zanimalo:
na koji način sečeš maskirnu traku da ovako lepo u komadu pokrije plastiku između "ramova"?
Quote from: Sandman on 01-04-2014, 19:04:13
.....
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1.0-9/q71/s720x720/1010131_10202042800125630_723932216_n.jpg)
Relja,veruj mi to samo on zna kako secka tu Tamiya traku. :super
Srki mnogo ti je jak ovaj dinar neko bi rekao super valuta :mjetal
Quote from: relja on 01-04-2014, 20:20:56
Izvin'te što prekidam čas, i što pravim off topic. ali me je uvek zanimalo:
na koji način sečeš maskirnu traku da ovako lepo u komadu pokrije plastiku između "ramova"?
Vrlo jednostavnom metodom, koja radi posao u većini slučajeva - prelepim veći komad Tamiya trake preko stakla koje maskiram, a zatim oštrim (šiljastim) nožićem zasečem traku prateći ivice ramova, a sve to spram jakog izvora svetla kako bih bolje video same ivice ramova :)
U nekim slučajevima, kada je staklo kompleksnog oblika ili jako zaobljeno/zakrivljeno, lepim više komada trake, ali princip je isti.
Meni je ovako definitivno jednostavnije nego da lepim male komade trake po ivicama ramova, pa da popunjavam srednji deo stakla većim komadima trake - to mi deluje kao veći rizik da boja negde procuri ako nisu dobro uklopljeni svi ti delovi trake...
Quote from: Sandman on 02-04-2014, 09:00:02
prelepim veći komad Tamiya trake preko stakla koje maskiram, a zatim oštrim (šiljastim) nožićem zasečem traku prateći ivice ramova, a sve to spram jakog izvora svetla kako bih bolje video same ivice ramova :)
Malo sigurniji metod (ustvari dopuna tvog metoda) je da se veći komad trake zalepi, onda naspram jakog izvora svetla (drži se izmedju oka i lampe) označe ivice ramova što tanjom olovkom (0.3 npr).
Posle se odlepi, zalepi na parče stakla ili plastike i uz pomoć lenjira i krivuljara iseče. Malo duže traje, ali se izbegava oštećenje staklića. Takodje, kada se traka odlepi s staklića, zalepi na staklo i ponovo odlepi. lepak malo oslabi, pa ne ostavlja toliko tragova na stakliću.
Aha, tako.
Pomalo zazirem od sečenja na samom delu koji se maskira da ga ne bih oštetio sečivom.
Sledi praksa na starim delovima :)
A moze i ovako,
http://www.youtube.com/watch?v=oBKmLoLX0EM&list=PL56E3588BA51801A3
I ovako
http://www.youtube.com/watch?v=wVYRZhRoF_o
pa probaj sve ponudjene metode i srecno maketarenje.
Danas sam naprskao akrilnu Gunze C126 Mitsubishi Cockpit Green - unutrašnjost kokpita, kadica kokpita, sedište, kao i poklopac kabine...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-010.jpg)
http://www.wwiivehicles.com/japan/aircraft/fighter/mitsubishi-a7m-reppu-sam-fighter/mitsubishi-a7m-reppu-sam-fighter-01.png
http://static.hlj.com/images/kjs/kjs81490_3.jpg
http://www.warbirdphotographs.com/NavyJB&W4/A7M-12.jpg
http://www.warbirdphotographs.com/NavyJB&W4/A7M-14.jpg
hvala za fotke - neke sam već video ali u manjoj rezoluciji, a ovu sa sklapanjem u fabrici nisam.
Slabo se maketarilo proteklih mesec dana, ali krećemo lagano ponovo.. ofarbani su delovi kokpita, zalepljeni ecovani pojasevi na sedištu, urađen lagani drybrush, sada sledi blagi wash pa konačno sklapanje trupa...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-011.jpg)
Polutke trupa su sklopljene sa kokpitom, a izgubljene linije panela dorezane...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-012.jpg)
Detalji kokpita (ono malo što će se videti nakon zatvaranja kabine :D)...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-013.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-014.jpg)
Motor nakon farbanja Gunze metalajzerima i washa uljanim slikarskim bojama...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-015.jpg)
Nastavak radova na ovoj maketi prelazi polako u domen hirurgije :zvizduc
Donji deo krila će morati da se pomeri unapred kako bi se linija panela na krilima i trupu poklopila...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-016.jpg)
....a tim pomeranjem na spoju krila i trupa na zadnjem delu se dobija zazor od 1mm! Greška je definitivno do kalupa, jer se tek nakon pomeranja izlazne ivice krila poklapaju sa odgovarajućom konturom na trupu, a i sama linija panela ispred krila ukazuje na grešku u kalupu...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-017.jpg)
Rešenje je umetanje stirenske letvice debljine otprilike 1mm
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-018.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-019.jpg)
Nažalost, i kapotaž motora zahteva sličan tretman, jer izbočina koja se proteže donjim delom kapotaža širinom ne odgovara početku te izbočine na prednjem prstenu - tako sam umetnuo par pločica tankgo stirena samo na prednji deo spoja, kako bih njega malo proširio...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-020.jpg)
Kapotaž je inače sa unutrašnje strane naprskan aluminijum metalajzerom...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-021.jpg)
Sam motor je sklopljen skroz...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-022.jpg)
...a otprilike ovako će izgledati prednji deo trupa makete/kapotaž kad se sklopi skroz (dodaje se samo još spiner)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-023.jpg)
Donja polovina krila je zalepljena za trup nakon što je prethodno na spoj krila i trupa zalepljen onaj stirenski umetak od 1mm...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-024.jpg)
Ovde je taj umetak već opsečen i zagitovan...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-025.jpg)
Nosni deo sam nakon pomeranja tog dela za 1mm turpijom doterao na potreban oblik, a istovremeno ovalnom turpijom obradio udubljenja za izduvnike...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-026.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-027.jpg)
Kada se postavi kapotaž motora vidi se efekat ovih udubljenja... doduše i ovi odliveni izduvnici biće odstranjeni i zamenjeni delovima iz samogradnje :P
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-028.jpg)
Krila su na spoju sa trupom takođe dobila stirenske umetke zbog postojećih zazora...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-029.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-030.jpg)
Otprilike ovako će izgledati nakon lepljenja (samo na slici zbog debljine umetaka krila ne mogu da legnu skroz uz trup)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-031.jpg)
Posle poduže pauze nove fotke...
Trenutno stanje radova
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-032.jpg)
Spoj krila i trupa nakon intervencije sa stirenskim umecima...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-033.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-034.jpg)
Sa donje strane je bio jedan od zahtevnijih spojeva jer se debeli stirenski umetak nakon više iteracija šmirglanja uvek nekako nazirao... srećom pa dorezane linije panela flapsova idu tik uz spoj stirena i krila pa je to sad manje vidljivo...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-035.jpg)
I na repnom delu nije moglo da prođe bez dodavanja stirena :P
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-036.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-037.jpg)
Izduvne cevi su bile izlivene na kapotažu motora kao poluokrugle, te bi njihovo bušenje dalo skroz nerealan izgled, te sam rešio da ih odsečem i zamenim novim, napravljenim od bužira licnaste žice...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-038.jpg)
Otprilike ovako će izgledati kad se kapotaž zalepi za trup - dosta efektnije...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-039.jpg)
Za kraj makro detalj - malo je mrljava slika jer sam fotkao sa slabijim osvetljenjem koristeći makro ekstenziju i manualni objektiv...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-040.jpg)
Opa? Nastavljas rad?
Samo udri, vuce na dobro.... ;)
Koliko su bužiri fleksibilni? Tj mogu li se saviti i ostati u tom obliku?
Mislim da zadržavanju savijenog oblika najviše doprinosi žica koja se originalno nalazi unutar bužira - nakon vađenja žice (ova konkretna) guma se vraća u ispravljeni oblik.
Kao i obično kod mene.. posle DUŽE pauze....
Poklopci stajnog trapa, felne na točkovima i rezervoar za gorivo naprskani sa Gunze metalajzerom Aluminium - prajmer za Aluminium je bio crni Mr. Surfacer 1500. Maske za felne sam napravio kompas šestarom na Tamiya traci...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-041.jpg)
Skinute maske sa felni... sa ostatkom maske ću prekriti felne kako bih gume naprskao sa nekom mešavinom crne i sive (ovo na slici je crni Surfacer)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-042.jpg)
Kapotaž motora je zalepljen na svoje mesto, kao i kormilo pravca nakon dorade umetaka stirena... Poklopac kabine je takođe zalepljen, prethodno su u kokpit ubačeni oklopno staklo i nišan...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-043.jpg)
Wheelbay je nakon crnog prajmera (crni Surfacer) naprskan Gunze metalajzerom Aluminium....
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-044.jpg)
Detalj kapotaža motora i poklopca kabine...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-045.jpg)
Detalj dorađenog i zalepljenog kormila pravca...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-046.jpg)
Pito cev je bila jako loše odlivena te sam je zamenio samogradnjom od medicinskih igala...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-047.jpg)
Sledi zaštitno lakiranje metaliziranih delova Future-om, kao i maskiranje wheelbay-a blutakom pred prajmerovanje...
Opa bato ,krenulo te nesto u zadnje vreme :super
Preshading sam odradio crnim Mr. Surfacerom 1500...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-048.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-049.jpg)
Donje površine su ofarbane akrilnom Gunze IJN Grey...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-050.jpg)
Je l' sad zelena na redu ili ces jos nesto dodavati na sivoj?
Idu prvo žute napadne ivice na krilima.
Napadne ivice krila su maskirane, a zatim sam naprskao prvo belu boju kao osnovu za Gunze H24 Orange Yellow...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-051.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-052.jpg)
Nakon skidanja maski...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-053.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-054.jpg)
Sledi maskiranje ovih žutih polja i ivice razdvajanja donje i gornje kamuflaže a zatim prskam gornje površine u Mitsubishi Green...
To sa belom pre zute je odlican fazon.
Quote from: AG02 on 30-05-2015, 21:45:01
To sa belom pre zute je odlican fazon.
Slažem se, žuta i crvena generalno imaju jako lošu pokrivnost, bez obzira na proizvodjača
Žute napadne ivice i donji deo trupa/krila sam maskirao Tamiya trakom, a linije razgraničavanja dve boje kamuflaže sam radio Blutakom.
Zelena je Gunze C124 Mitsubishi Dark Green, a sredine panela sam nakon osnovnog pokrivanja bojom prskao posvetljenom nijansom te iste zelene...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-055.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-056.jpg)
Detalji prelaza između zelene i sive boje na krilima i trupu...
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-057.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-058.jpg)
Palo je prvo lakiranje - Tamiya Clear X22
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-059.jpg)
Dekali su polepljeni, a zatim prelakirani dodatnim slojem Tamiya Clear X22
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-060.jpg)
(https://srkirad.files.wordpress.com/2016/02/reppu-061.jpg)
Vrhunski izgleda za sad.