Za kraj maketarske sezone zima 2018/19 (jer sada krece outdoor sezona ;) ) jedna prava mikro poslastica (jedva da ima desetak cm). U pitanju je partizanski Fleet model 10 hidro iz Hidro stanice u Siget-Vranjica uvali iz septembra 1943. Ovaj avion je imao sjajnu pricu. Dosao je sredinom tridesetih godina u PVKJ u klasicnoj USA tamno plavo-zuta mornarickoj semi sa motorom Kiner 5 od 175KS. Sa ovim motorom mogao je da radi i akrobatsko letenje i bio je omiljen kod pilota. Onda je 1937. imao udes u kome je pilot poginu. Nesto kasnije avion je popravljen ali mu je ugradjen slabiji Walter Mars sa 145KS i prebojen je srebrnim prajmerom. Nakon ovoga su uvedena i odredjena ogranicenja u letenju jer je sa novim motorom avion imao slabije letne karakteristike.
U aprilskom ratu avion nije koriscen i nakon zarobljavanja Italijani su prebojili Jugoslovenske oznake i naneli svoje. Avion posle toga dve godine nije leteo ali je nakon kapitulacije Italije odmah 9.9.1943. osposobljen za letenje i uveden u partizansku upotrebu u okviru upravo formirane Hidroplanske stanice u Siget-Vranjici. Leteo je punih mesec dana i izvrsio tridesetak borbenih letova u cilju izvidjanja, bombardovanja (iz ruke sa po dve 12kg bombe) i prevoza vaznih putnika. Sve letove je izvrsio predratni pilot Ciril Vrabic koji je kasnije leteo i partizanske Spitfire u 352 SQ. Poslednji let je bio 6.10.1943. i zavrsio se udesom jer je putnik pri poletanju svojim oruzjem zaglavio komande i avion je pao. Vrabic je tesko povredjen a putnik poginuo dok je avion bio potpuno unisten.
Koriscena maketa je Azur FrRom Fleet 16 Finch u 1/72. U kutiji je ista maketa kao i u kutiji Fleet 10 ove kompanije a model 10 i 16 se razlikuju samo po motoru. Stabla sa delovima izgledaju sjajno i bez previse delova ali kada se krene u sastavlajne dobije se prava slika klasicnih ceskih short runova - mnogo problema sa pozicioniranjem delova i nepreciznim spojevima. Sto se tice konverzije glavne delove je obezbedio L&M - motor Mars i EDO 1835 plovci. Potrebne prepravke originalne makete su:
- zamena petocilindricnog Kinera sa devetocilindricnim Walter Marsom (isti kao na Fiziru FN) i samogradnja izduvnih grana;
- ugradnja plovaka (isti kao na SIM XII) sa setom odgovarajucih upornica umesto tockova i tipicnim kormilima za plovidbu;
- prepravka oblika i uvecanje krmila pravca na repu;
- otvaranje karakteristicnih skrga u prednjem delu trupa.
NAPOMENA: Ako radite verziju ovog aviona pre udesa 1937. za koju LiftHere nudi dekale ili broj 2 (bila su dva aviona u PVKJ) onda motor nije potrebno menjati i moze se koristiti originalni zvezdasti iz kutije. Takdje skrge su vise napred odnosno blize motoru.
Sto se tice farbanja koristio sam kao reference prastari crtez iz osamdesetih i najnoviju knjigu o PVKJ od Dimitrijevica i Frke koja je i presudila da je avion u srebrnom prajmeru a ne u tada standardnoj mornarickoj plavo/sivo/zelenoj. Prebojavanje starih i izgled novih oznaka je spekulacija na osnovu starih izjava aktera dogadjaja i pomenutog crteza jer ne postoje fotografije iz septembra 1943.
Posebno se zahvaljujem Tihomiru iz L&M na ustupljenim delovima za konverziju.
Na kraju uzivajte u fotkama pa se vidimo sledece zime sa novim radovima.
(http://i248.photobucket.com/albums/gg182/andrijanovakovic/Fleet/IMG_2380_zpsbvozfyvl.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg182/andrijanovakovic/Fleet/IMG_E2382_zpsj35fxejq.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg182/andrijanovakovic/Fleet/IMG_2383_zpsabnrmtc7.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg182/andrijanovakovic/Fleet/IMG_E2385_zps8eaduxwo.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg182/andrijanovakovic/Fleet/IMG_E2387_zpsktl7ce9r.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg182/andrijanovakovic/Fleet/IMG_E2384_zpsqavssrg8.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg182/andrijanovakovic/Fleet/IMG_E2381_zps0emwggfn.jpg)
U, kako bih ga ja uradio u svim šemama i konfiguracijama :)
Odlična priča i dobra maketica, nema šta!
Mnogo mi se sviđa ova hidro-buva, svaka čast na konverziji!
Quote from: anki on 31-01-2019, 16:04:11
Dosao je sredinom tridesetih godina u PVKJ u klasicnoj USA tamno plavo-zuta mornarickoj semi
Da li je odmah po dolasku dobio plovke i naše oznake?
Quote from: anki on 31-01-2019, 16:04:11
Koriscena maketa je Azur FrRom Fleet 16 Finch u 1/72. U kutiji je ista maketa kao i u kutiji Fleet 10 ove kompanije a model 10 i 16 se razlikuju samo po motoru.
NAPOMENA: Ako radite verziju ovog aviona pre udesa 1937. za koju LiftHere nudi dekale ili broj 2 (bila su dva aviona u PVKJ) onda motor nije potrebno menjati i moze se koristiti originalni zvezdasti iz kutije.
Možeš li mi reći koje kutije - 10 ili 16?
Odgovori:
Da li je odmah po dolasku dobio plovke i naše oznake?
I 1 i 2 su dosli sa plovcima i nikad nisu korisceni kao tockasi i od pocetka su imali nase oznake kakve je LH objavio u setu LH774
https://lifthereserbia.wordpress.com/2012/09/22/774-lh-sea-patrol-naval-aviation-of-kingdom-of-yugoslavia/
Možeš li mi reći koje kutije - 10 ili 16?
Idemo redom;
- ako radis original eskadrilski broj 1 pre udesa ili 2 tokom cele eksploatacije, moras da uzmes Fleet 16 , kutija FR0003 da bi dobio Kiner 5 motor,
- ako radis eskadrilski broj 1 posle udesa ili kasnije u partizanima onda ti je sve jedno da li je Fleet 10 FR0002 ili Fleet 16 FR0003 jer i onako moras da posebno nabavis motor Mars.
Thanks na brzom i jasnom odgovoru!