Poštovane kolege iz Kutka,
Kao što sam najavio pri kraju bloga o Swordfish-u, počinjem jedan zanimljiv i izazovan maketarski projekat. Radi se o rezinskom hidro-avionu Dornier Do-22 u razmeri 1:48. Letelica je iz Kraljevine Jugoslavije, tačnije vazduhoplov sa brojem 309 iz perioda po njegovom preletanju u Egipat.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2217.jpg)
Češka firma Planet Models poznata je meraklijama manje poznatog, eklektičkog, ili jedinstvenog iz sveta avijacije. Ako se ikad desi da vam ponestane strasti prilokom sastavljanja najnovijeg super-kita hiljadu i petnaeste inkarnacije Messerschmitta Bf.109, počnete nagonski da tragate za nečim malo drugačijim, te pre ili kasnije nabasate na Planet Models. A tu vas čeka šaroliko carstvo interesantnih letelica od žutog rezina. Nisu lake za zastavljanje, a prilično su i skupe, što znači da se niko neće omaškom prihvatiti ovakvog posla.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2218.jpg)
Dekali kokardi Kraljevine Jugoslavije koje vidite na gornjoj slici inače nisu iz kutije; njih mi je podario Miki Šljivić, kome se i ovim putem zahvaljujem.
Skupljajući materijal o Do-22 pokušao sam da pronadjem neki trag sagradnjenih makete ovog tipa i naišao na internetu samo na nekoliko časnih primeraka u razmeri 1:72 i još jedan ovakav rezinski u razmeri 1:48, nekog ruskog maketara. Sve zajedno mogu da ih izbrojim na prste jedne šake. Krajnje je vreme da se latim ovog kartona, koji već dobru deceniju skuplja prašinu u mom ormanu, i probam da napravim nešto od delova u njemu.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2221.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2212.jpg)
A najimpresivniji deo je svakako masivno parasol krilo, izliveno u jednom komadu. Utisak mi je bio da je težina krila još veća, ali i ovih 134 grama biće herojski poduhvat (da ne kažem ,,mission impossible") za profilisane upornice od rezina koje celu konstrukciju treba da drže pod pravilnim uglovima.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2220.jpg)
Ova velika fleka na prednjem delu trupa prisutna je i sa druge strane i na prvi pogled izgleda zabrinjavajuće, ali pod malo drugačijim uglom vidi se da nema posledica po površinske detalje, već se radi samo o promeni boje rezina.
Pa da počnemo onda od pontona. Svaki se sastavlja od dve polutke, koje nažalost ne prate svoju ravan simetrije, već su prilično izvitoperene, te ovako žute podsećaju na neke banane. Dakle prvi zadak zahteva ravnu železnu letvu kao podlogu, neku jaču samolepljivu traku i fen za kosu. Topla struja vazduha iz fena je sasvim dovoljna da rezinski deo vrati u željeni oblik. Posle nekoliko minuta hladjenja polutke pontona su skoro idealno ravne.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do221.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do225.jpg)
Nakon termičke obrade, obrusio sam sastavne ivice pontona i izbušio rupe na odgovarajućim mestima, kako bih ubacio metalne čivijice i olakšao centriranje polutki. Za lepljenje ovako velikih delova od rezina gotovo uvek koristim dvokomponenti epoksi, u ovom slučaju sa petominutnim dejstvom.
(http://u.cubeupload.com/asekular/768Do227.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/e9dDo2211.jpg)
Свака част за одабир модела.До22 је леп авион,ја скупљам материјал па у некој будућности да га одрадим у самоградњи.
Срећно !!! :pilot
Quote from: MVladan on 06-02-2020, 12:10:19
Свака част за одабир модела.До22 је леп авион,ја скупљам материјал па у некој будућности да га одрадим у самоградњи.
Срећно !!! :pilot
Hvala najlepše! :cheers Trebaće mi sigurno puno sreće, ali i još više strpljenja sa ovom maketom.
A da je lep avion to svakako stoji. Jedan od mojih omiljenih hidro-aviona. Prosto se čudim kako nije bolje prošao u istoriji sa ovakvim linijama... po onom principu, šta dobro izgleda, dobro i leti.
Quote from: ®Evolutionary on 06-02-2020, 13:45:17
Prosto se čudim kako nije bolje prošao u istoriji sa ovakvim linijama... po onom principu, šta dobro izgleda, dobro i leti.[/size]
U vreme kada je projektovan, dosta elemenata njegovog dizajna je već bilo donekle zastarelo.
Nemci ga nisu ni razmatrali za sebe, jer su već imali u razradi nekoliko skroz metalnih aviona iste klase (npr He114, He115 i Bv138)
Zato je i reklamiran zemljama koje u tom momentu nisu mogle da priušte poslednju reč tehnike.
Quote from: warhawk on 06-02-2020, 20:03:12
Quote from: ®Evolutionary on 06-02-2020, 13:45:17
Prosto se čudim kako nije bolje prošao u istoriji sa ovakvim linijama... po onom principu, šta dobro izgleda, dobro i leti.[/size]
U vreme kada je projektovan, dosta elemenata njegovog dizajna je već bilo donekle zastarelo.
Nemci ga nisu ni razmatrali za sebe, jer su već imali u razradi nekoliko skroz metalnih aviona iste klase (npr He114, He115 i Bv138)
Zato je i reklamiran zemljama koje u tom momentu nisu mogle da priušte poslednju reč tehnike.
Sve to stoji, ali...
nedavno sam završio maketu platnenog dvokrilca koji je konstruisan '33. i na početku rata bio već potpuno deklasiran novijom tehnologiojom.
Nadživeo je avione koji su projektovani da ga zamene, potopio jedan i oštetio još dva bojna broda italijanske mornarice u napadu na Taranto, obogaljio ponos nemačke ratne mornarice, Bizmark i završio rat kao avion koji je uništio više tona neptijateljskog brodovlja nego bilo koji drugi saveznički vazduhoplov! :mjetal
a pritom i nije baš nešto lep...
Mislim da je Do-22 bio nešto napredniji od Swordfisha, ali ako ćemo ga porediti sa njim - doživeo je sasvim suprotnu sudbinu.
Korišćen je protiv zemlje koja ga je proizvela (a samim tim i bila jedini izvor većine rezervnih delova).
Upravo je nedostatak rezervnih delova i nemogućnost njihove nabavke označio kraj Do-22.
Daleko od toga da je povučen jer je bio beskoristan Englezima (sa avionima su dobili i osoblje već obučeno za isti).
Idemo dalje!
pontoni su sada sastavljeni i potpuno obrušeni. Detalji koji su bili na njima više nisu tu, ali nisam puno suza prolio zbog toga. Ti detalji se i onako nisu najbolje uklapali po sastavu, a ovako sam mogao da obrusim i popravim spoj bez smetnji. Na površini vidite i gde sam markirao grafitnom olofkom glavne linije panela i uzdužnih ojačanja koje ću naknadno da napravim od odgovarajućeg Evergreen profila.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2227.jpg)
Dva rama od belog metala su glavna veza izmedju pontona i ostatka letelice – trebalo bi dakle da podržavaju punu težinu završene makete. Nažalost, radi se o veoma mekanom metalu, koji mi ne daje puno poverenja u tom smislu. Na slici vidite da sam sa jednog nosača već odvojio i izbrusio vertikalnu upornicu sa aeordinamičkom oplatom, koju ću zadržati. Horizontalni deo ovog rama je cilindričan, tako da ću ga zameniti cevčicom odgovarajućeg prečnika.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2214.jpg)
Sve tačke spajanja ovog metalnog dela sa rezinskim upornicama, a ima ih dosta, počeo sam da bušim i pripremam za spoj uz pomoć čeličnih žica. Pošto je beli metal mekan, relativno se lako obradjuje.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2222.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2225.jpg)
Pontone sam izbiušio po osi na odgovarajućim mestima da bi primili vertikalne upornice rama i sada več sve izgleda mnogo bolje...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2228.jpg)
Šeki, ovo zaista izgleda mnogo mnogo bolje. Hvatam beleške :cheers
Jako ozbiljan projekat. Isti 309 sam uradio u 1/72 ali je to amaterski pokusaj prema ovom tvom. Predpostavljam da imas Knjigu o nasim Do 22 od Djordja bese u Kagerovom izdanju? Sjajna referenca koju preporucujem. Ima i dosta slika 308 iz prakticno 3 faze bojenja - predratna jednobojna, inicijalna ratna sa kamuflazom dodatom proizvoljni i kasna britanska posle revizije. Ti radis ovu poslednju ili ovu drugu odmah po dolasku u Aleksandriju?
Hvala puno momci! Tek smo na početku ove avanture... Quote from: Miroslav Š. on 09-02-2020, 22:55:12
Šeki, ovo zaista izgleda mnogo mnogo bolje. Hvatam beleške :cheers
Miki, ta tvoja beležnica me malo brine; kad počneš sutra – prekosutra da me prozivaš, ako promenim priču u zavisnosti od uspeha/neuspeha projekta... :zvizduc
Quote from: anki on 10-02-2020, 10:53:52
Jako ozbiljan projekat. Isti 309 sam uradio u 1/72 ali je to amaterski pokusaj prema ovom tvom. Predpostavljam da imas Knjigu o nasim Do 22 od Djordja bese u Kagerovom izdanju? Sjajna referenca koju preporucujem. Ima i dosta slika 308 iz prakticno 3 faze bojenja - predratna jednobojna, inicijalna ratna sa kamuflazom dodatom proizvoljni i kasna britanska posle revizije. Ti radis ovu poslednju ili ovu drugu odmah po dolasku u Aleksandriju?
Da, imam knjigu; vidi prvu sliku u postu... ;D Video sam i tvoj Do-22 ovde na forumu; i original i re-dub. Bravo! To je jedna od retikih maketa ovog aviona koje se uopšte mogu naći na internetu. Baš u toj prelaznoj kamuflaži želim i ja ovaj moj da završim – sa kraljevskim oznakama i ad-hok šarama po krilu i pontonima, što polake blede i nestaju, pod vrelim suncem Mediterana. I da... hoću da ga postavim na talase! (http://u.cubeupload.com/asekular/309.jpg)
Odlican izbor makete a i knjige ;) Za sada radovi teku fantasticno. Ja imam stari X-otic Do 22 a kupicu i novu RS Models maketu koju su napravili na osnovu informacija iz moje knjige cim izadje u prodaju. Inace, uskoro ce biti dodatnih informacija, fotografija, crteza i profila za Do 22 (plus...), tako da nemoj "suvise" da zuris ;) O detaljima vise u Martu mesecu >:D
Quote from: djnik on 10-02-2020, 22:52:51
Odlican izbor makete a i knjige ;) Za sada radovi teku fantasticno. Ja imam stari X-otic Do 22 a kupicu i novu RS Models maketu koju su napravili na osnovu informacija iz moje knjige cim izadje u prodaju. Inace, uskoro ce biti dodatnih informacija, fotografija, crteza i profila za Do 22 (plus...), tako da nemoj "suvise" da zuris ;) O detaljima vise u Martu mesecu >:D
Hvala Djordje! Uzvraćam komplimentima za knjigu, zaista je inspirativna i puna korisnih detalja o ovoj elegeantnoj letelici. :bravo
Sve dodadtne informacije o Do-22 su više nego dobrodošle! Da si rekao da u martu mesecu već moram da ga završim, bio bi mi problem, ali kad kažeš da ne žurim, to znam dobro da radim. :hahaha
Imaću puno pitanja za tebe tokom rada na ovoj maketi pa se nadam da si strpljiv čovek...
Sezona belih planinskih vrhova, avantura na svežem snegu i medju smrznutim četinarima je u punom jeku, pa tako ovi hobi projekti za radnim stolom, ostaju malko u drugom planu... bojim se da će tako biti barem do kraja marta, jer imam u kalendaru još dva termina za snowboard i nadmorsku visinu od dve i po hiljade metara.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Kopaonik202010Pano2.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Kop20201.jpg)
Ipak, nisam sve na hobi-stolu ostavio "na ledu". :lol Pošto krajem meseca idem na jedan maketarski skup, na kome ću izlagati svoje radove, sagradio sam na brzaka postolje za svoj Swordfish Mk.II. I sam sebe sam iznenadio kako je to dobro prošlo, pa sam objavio i kratak opis tog posla, evo ovde: http://www.maketarskikutak.com/index.php/topic,25010.0.html (http://www.maketarskikutak.com/index.php/topic,25010.0.html)
I Do-22 nije baš potpuno zapostavjen... Radi se dalje na pontonima - dodajem detalje i zakivke i uskoro će ovi sklopovi biti spremni za prajmer. Pošto se na žutom rezinu veoma teško razaznaju površinski detalji, koristio sam Tamijin "panel-liner" kako bih dobio kontrast i video šta sam uradio.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2230.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2231.jpg)
Na sledećoj slici možete primetiti kako sam na dva mesta probio kroz površinu rezina i umesto zakivaka napravio dva manja kratera, jer je materijal u sebi imao skrivena mesta sa rupama ispod površine. :headbang
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2232.jpg)
Ovo ću morati da popravim dvokomponentnim gitom, koji je u stvari po sastavu veoma sličan samom rezinu. Na maketi ću takodje gitom ispraviti nekoliko drugih površinskih nedostataka, jer količina umešanog epoksija uvek bude veća nego što je potrebno. Evo pritom i jednog trika, kako da sa velikom preciznošću izmerite iste količine dve komponente gita, a potom ih i izmešate, da bi dobili željene karakteristike kada se epoksi stvrdne. Valja uvaljati zasebne komponente gita u ravnomerne "crviće" istog poprečnog preseka, uz pomoć ravne površine i nekog čvrstog, po mogućstvu metalnog, lenjira, zatim iseći jednake dužine obe komponente, i zatim ih upresti zajedno; na kraju ih izgnječiti dok smesa ne postane potpuno homogena.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2246.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2247.jpg)
Popravio sam i izgled linije razdvajanja izmedju krila i elerona, koja je u kitu prilično meka i loše definisana. Mikro-testerom sam produbio liniju šarnira i otvorio zazore do izlazne ivice, tako da sada sve izgleda kao funkcionalni sklop. Ovakvi detalji drastično mogu poboljšati utisak makete kao celine, iako se možda ne registruju na prvi pogled.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2242.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2241.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2244.jpg)
Sve najbolje do sledećeg javljanja!
Odlicno napredujes.Moje iskustvo sa dvokomponetninm gitom je malo cudno.Uradio sam dosad poprilicno rezinske makete i u 99% slucajeva tu su i neizbezni mehurici.Dvokomponentni tamiya git se nije bas najbole pokazao.Popunim rupe presmirglam i na kraju se git odvoji i rupa ostane prazna.Zato sam poceo da za tu svrhu koristim iskljucivo superlepak pomesan sa rezinske strugotine ili stiren.
Quote from: dragan_mig31 on 07-03-2020, 17:16:22
Odlicno napredujes.Moje iskustvo sa dvokomponetninm gitom je malo cudno.Uradio sam dosad poprilicno rezinske makete i u 99% slucajeva tu su i neizbezni mehurici.Dvokomponentni tamiya git se nije bas najbole pokazao.Popunim rupe presmirglam i na kraju se git odvoji i rupa ostane prazna.Zato sam poceo da za tu svrhu koristim iskljucivo superlepak pomesan sa rezinske strugotine ili stiren.
Hvala Dragane!
Tamiya Epoxy git je dosta gusta smesa još dok je svež. Pretpostavljam da ako si pokušao da ga koristiš za popunjavanje mehurića u rezinu on verovatno nije ušao u sve pore, pa tako ni uspostavio kontakt sa podlogom, već je samo prekrio te rupice u tankom sloju. Kada si obrusio površinu skinuo si taj sloj i rupice su se ponovo pojavile. Ovi moji krateri su bili dovoljno velike da sam mogao da napravim "končiće" od gita i proguram ih unutra. Inače uglavnom ga koristim za ispravke oblika na provršini i sl. Za takve stvari je odličan, lepo prijanja, oblikuje se lepo i brusi odlično posle sušenja.
A za mehuriće vazduha u rezinu super-lepak je zaista najbolje rešenje, kako si i sam rekao. :super
Treba samo da pročitam svoju prethodnu poruku u ovom blogu, pa da shvatim kako su se stvari brzo promenile u poslednjih par nedelja...
Veče pred moj planirani skijaški izlet, klub je otkazao put, a odmah potom su počeli da se zatvaraju ski-centri po Austriji, pa su se i države brzo nakon toga zatvorile... Sad svi sedimo u kavezima i čekamo da nas spase Bruce Willis... sećate li se filma "12 Majmuna"?
Elem, sezona zimskih sportova se završila brže nego što je iko mogao da pretpostavi, ali je zato maketarstvo uhvatilo zamah, što se da primetiti i po broju postova ovde. Kada prebrojim kutije u šteku, neki od nas su se izgleda
ceo život pripremali za ofanzivu virusa!
Evo i moj Do-22 je uspeo malo da napreduje...
Počeo sam radove na trupu i u kabini. Trup je tradicionalno podeljen na levu i desnu polutku, ali kako je ovo rezinska maketa to podrazumeva dosta posla oko čišćenja tog spoja, kada se trup sastavi. Neke detalje će bit praktičnno nemoguće dohvatiti posle spajanja, naročito oko otvora kaibne kao i velikog hlanjaka za ulje ispod motora. Zbog svega navedenog odlučio sam da isečem segment trupa koji obuhvata otvore za tri člana posade kao i kapotaž motora. To su ujedno i delovi prekriveni metalnom oplatom, tako da je demarkacija sa platnenim delom trupa bila prilično jasna. Ovo će mi omogućiti da nesmetano obradim sve detalje i kasnije sve vratim na svoje mesto. To je barem plan...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2264.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2267.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2293.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2294.jpg)
Prilikom ove operacije najvažnije je pazitii da rezovi budu što tanji i precizni. Rezin se u principu lepo obradjuje, samo treba imati strpljenje... i dobar usisivač za rezinsku prašinu!
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2271.jpg)
Članove posade sam uz manje preravke uzeo iz Tamijinog Swordfisha. Za sada sam mišljenja da iskoristim pilota i navigatora, dok bih zadnjeg strelca izostavio, kako bih omogućim barem malo pogled u unutrašnjost kabine. Prema arhivksim fotografijama bilo je dosta slučajeva kada je avion poletao bez trećeg člana posade.
U samoj kabini počeo sam da ispravljam neke detalje konstrukcije koji su bili proizvoljni, netačni, ili loše izliveni u rezinu.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2272.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2277.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2284.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22100.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2299.jpg)
Plovke sam konačno doterao do prvog sloja "Surfacera" a onda sam dodao i mnogobrojne kružne otvore za inspekciju na njima. "Archer Fine Transfers" pravi razne površinske detalje koji se nanose kao dekali, ali su napravljeni od rezina i imaju odredjenu debljinu. Ovde su odlično poslužili i posle još jenog sloja Mr. Surfacera 1000 niko ne može reći da ovo nisu originalni detalji.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2283.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do2289.jpg)
Ima još dosta posla, ali pošto se žurci sa Koronom još ne nazire kraj nadam se da će biti i daljeg progresa na maketi...
Ostajte mi zdravi!
Dornier Flugzeugwerke i njegov projektni biro, koji sada posluje od kuće, nastavljaju rad na Do-22 i nadaju se da će uprkos trenutnim teškoćama oko virusa uspeti da isporuče letelicu Kraljevini Jugoslaviji...
Spremište motora je ovom prilikom dobio najvise pažnje, mada je skromni pomak napravljen i u pilotskom prostoru.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22101.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22105.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22106.jpg)
Metalni element iz kita za razmenjivač toplote, ili tzv. hladnjak za ulje, zamenjen je jedinicom iz domaće proizvodnje, načinjene od fine upletene metalne mreže zalepljenje preko plastičnog kalupa i uokvirene bakarnom žicom. Potapanje u tečnost za oksidaciju (burnishing fluid), pa zatim lagano poliranje površine micro-meshom postiglo je ovaj efekat koji mi se baš svidja. Samo još valja ofarbati okvir. Pošto će i zadnja klapna na trupu iza hladnjaka bit spuštena, deo iz kita će možda ipak biti iskorišćen za zaledje hladnjaka koji se kroz taj otvor može nazreti.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22109.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22111.jpg)
Ispostavilo se da šareni rezin na prednjem delu trupa ne otežava samo opažanje detalja, već ima i različita svojstva prilikom obrade. Prilikom nanošenja zakivaka intenzivno žuta polja pokazala su se kao značajno mekanija, poput gume. Alatom je bilo veoma teško ostaviti trajni trag na tim mestima. Svi zakivci su zato morali da budu ponovo utisnuti šilom iz šestara. Tek posle Tamijinog sredstva za panele je sve postalo i raspoznatljivo.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22114.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/69aDo22118.jpg)
I dalje, tih poput senke, pratim stvaranje ovog remek dela izuzetnih rešenja. Kraljevina će sigurno biti zadovoljna :cheers
Super ti napreduje ovo. Samo da preguraš tu fazu obrade detalja na različitom rezinu na nosu, i da to pokrije prajmer... posle će ti sve biti lakše.
Hvala najlepše drugari! :cheers
Kao što rekoh, rezin nije uopšte loš za obradu, ali je potrebno strpljenje. Svi oni detalji koji u Eduardu ili Tamiji dodju u kutiji ovde moraju da se prave od nule, pa sve to oduzima vreme i energiju.
Ima još posla u kabini, a onda kreće ojačavanje upornica i povezivanje trupa sa pontonima i krilom. :think
Možda ću ipak kao sledeći izazov da se pozabavim talasima. Nikada u životu nisam pokušao da modelujem vodu! Skupio sam puno informacija o toj temi i posle dosta analize odlučio sam se da pokušam metod prikazan u ovom video klipu sa odličnog Youtube kanala Scale-a-ton: https://www.youtube.com/watch?v=uNHhnfDDYYs (https://www.youtube.com/watch?v=uNHhnfDDYYs)
Poželite mi sreću...
Mozda ce ti ovo biti od koristi:
https://www.youtube.com/watch?v=BFQxbT7lAyI
https://www.youtube.com/watch?v=2TwpB7sVMn8
https://www.youtube.com/watch?v=aoAaodEqO0g
https://www.youtube.com/watch?v=eSNNNg7u3qM
:cheers
Quote from: ®Evolutionary on 07-04-2020, 22:10:40
Spremište motora je ovom prilikom dobio najvise pažnje, mada je skromni pomak napravljen i u pilotskom prostoru.
Ne zaboravi jedino ofanzivno naoružanje ovog aviona - mitraljez u usisu na vrhu kapotaža :P
(br.18 na sici dole)
(http://img23.imageshack.us/img23/7583/pageimage00.jpg)
BTW super rad na sređivanju nosa!
Hvala vam još jednom na pohvalama i savetima!
Dragane, onaj video sa talasima od toalet papira i lepka mi se baš svideo. Nisam ga video do sada a baš je efektna tehnika! Šteta samo što se radi o strateški kritičnom i trenutno teško dostupnom materijalu kao što je toalet papir! :lol
Hvala i Warhawk-u za ovaj lep izometrijski presek Do-22! Moram samo da smislim kako da sinhronizujem mitraljez sa propelereom... ;D
Kao što već najavih, došlo je vreme da se bacim malo na stiskanje, gnječenje i igram se silikonima... :naughty
Govorim naravno o pravljenju ustalasane vodene površine, kao podloge za moj Do-22!
Biće još dosta izazova sa ovom maketom, siguran sam, ali ovaj lično smatram najvećim. Letelicu mogu da sagradim relativno uspešno, pa čak i ovu od rezina, ali tamo gde se mašina susreće sa prirodnim elementom, kao što je voda, sve može da krene naopako, ili kako se to kaže da... hmmm, padne u vodu...
Radi veće kontrole i uverljivih talasa oko pontona, odlučio sam da sve izvajam od plastelina. Pošto sam nešto ovako već odavno planirao, imao sam već dva pakovanja od po 500g modelarskog plastelina.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran10.jpg)
Fen za kosu je gotovo nezaobilazan za ovako veliki posao, jer je plastelin naravno mnogo mekši ako je zagrejan. Osim toga mogu da posavetujem svakoga da skrati nokte i od početka navuče lateks rukavice, kako bi izbegao nepoželjne otiske prstiju i zareze u talasima. Kada je gruba topologija već bila uspostavljenja, nastavio sam da radim starom gumicom za brisanje i četkicom sa gumenim vrhom.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran2.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran3.jpg)
Posle oko dva dana vajanja konačno sam bio zadovoljan izgledom i ponovo, po poslednji put, proverio geometriju pontona. Možete primetiti da su vrhovi talasa druge boje, pošto sam potpuno istrošio jedno pakovanje od pola kile i otvorio ono drugo.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran11.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran12.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran13.jpg)
LEGO set iz mog detinjstva poslužio je još jednom kao spoljašnji zid za izlivanje silikonskog kalupa oko plastelinskog mastera.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran6.jpg)
Sramota me je da priznam da sam kao inženjer pogrešno izračunao potrebnu količinu silikona za ovaj posao i posle prvog izlivanja sa užasom konstatovao da su mi boce prazne a da vrhovi talasa i dalje vire! U moju odbranu silikoni i rezini za livenje prodaju se na težinu, što i nije baš od koristi kada je potrebno u stvari znati njihovu zapreminu. Nepristojne reči na nekoliko jezika koje znam usledile su bez mnogo pardona... Brzo na internet da proverim može li se dodati novi silikon kada se prvi sloj već stegao... Kažu zavisi od silikona... Naručih novu količinu i onda sa nestrpljenjem sačekah nastavak priče...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran7.jpg)
Sreća je važan i nezaobilazan sastojak svega u životu pa tako i u maketarstvu. Kada sam iznova izlio silikon, dva sloja su se sjedinila bez problema. Jedva sam sačako propisano vreme vulkanizacije i zatim pažljivo prvo izvukao silikon iz zida od LEGOa, pa onda još pažljivije plaselinski master iz silikonskog kalupa. Uspelo je! Čak su i vhrovi talasa u plastelinu ostali neoštećeni. :mjetal Sjajan je osećaj kada nešto neizvesno na kraju uspe. Posle perioda sumnje i preispitivanja sada mi se čini da bi ovo moglo da ima srećan kraj... ali do tada će bit još dosta ovakvih epizoda...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran16.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran18.jpg)
Misljenja sam da ti svi zelimo uspesan rad, zavrsetak svega po planu ali ...
Sa druge strane lepo je sto duze uzivati u tvojim majstorijama.
Kako sve lako izgleda kada ti radis, pravo zadovoljstvo za videti.
Jedva cekam nastavak !
Pozz,
Ćomi
Prvo sa zakašnjenjem svima da čestitam 1. Maj, praznik rada!
A onda da odgovorim još sa većim zakašnjenjem Ćomiju - hvlala najlepše, a to što sve izgleda lako, i meni tako izgleda kad gledam ove slike... Ali evo, ovih dana treći put skidam farbu sa pilota i navigatora, jer me nešto neće figure u 48-ci. :headbang
No da se vratimo mi Mediteranu. Prošli put sam ostavio završeni silikonski kalup u iščekivanju prozirnog rezin za talase, što pljuskaju oko pontona Dorniera 22.
U sezoni socijalnih i mentalnih distanci, maskiranih karaktera i dezinfekcionih ofanziva, sve ide malo usporeno, ali je moj paket ipak na kraju stigao.
Mislim da sam spomenuo da mi je ovo prvo iskustvo sa izlivanjem rezina, tako da sam pre svega dosta istraživao i od mnogobrojnih alternativa odlučio se za jednu sporo-reagujuću smesu koja se meśa u odnosu 10:3. Neki brzo reaugujući rezini oslobadjaju veliku toplotu te nisam želeo da rizikujem.
Pre mešanja komponenanta ubacio sam i nekoliko kapi tirkizno plavog mastila (Ecoline 522) u rezin i dobro sve izmešao. Rezin sam izlivao u dva sloja, jedan uveče, a drugi ujutro, dok je onaj prvi još uvek bio polu-tečan. Ovaj drugi sloj bio je malo intenzivnije boje, jer će on predstavljati dubinu mora kada se sve preokrene.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran20.jpg)
I onda je opet trebalo sačekati 24 sata da rezin očvrsne... Silikonski kalup sam odvojiio bez problema, ali je površiana mora posle svog truda izgledala pomalo razočaravajuće za mene. Boja mi se nije svidjala, a i rezin je izgledao mlečan i neproziran, a bio je i pun malih balončića gasa koji nisu izbili na površinu tokom stezanja. Osim toga neki vrhovi talasa su još uvek bili žitki, iako je rezin već odavno trebalo da odradi svoje.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran21.jpg)
Prošlo je još nekoliko dana dok nisam malo povratio entuzijazam i nastavio posao. Donju stranu rezinske ploče isprskao sam u veoma tankim i razredjenim slojevima RLM70 i Insignia Blue, ne pokrivajuči sve. U kombinaciji sa sivom podlogom na kojoj će "more" ležati, ove boje su unele malo interesa i dinamike.
A onda sam dobio ideju da upotrebim Future, tj. Pledge, kako se sada zove, - premaz za podove, koji mi u maketarstvu koristimo za sve i svašta. Ovo je bio presudni trenutak. Površina mora je postala prozirna, pocčele su da se pojavljuju refleskije iz dubine i more je oživelo! Čak su se i oni balončići naizgled izgubili u ovoj igri svetlosti.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran24.jpg)
Sledeći korak je bio predstavljanje vodene pene na uzburkanoj površini . Za ovo sam iskoristio dva proizvoda od AK Interactive koje možete da vidite na slici. Iako slične na prvi pogled, ove dve smese imaju dosta različitu strukturu. Water Gel Effects je kada se osuši polu prozirna i izgleda vlažna, dok je Water Foam potpuno bela, neprozirna i bez sjaja. Posle malo eksperimentisanja odlučio sam da ih pomešam i varirajući njihov odnos uspeo da dobijem zanimljive efekte.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran38.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran39.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran30.jpg)
Moram priznati da sam prilično zadovoljan izgledom posle cele ove drame... Kada pontoni budu bili ofarbani i pričvršćeni za površinu mora, dodaću još malo efekata, ali za sada mogu da odahnem i vratim se izgradnji samog aviona.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran34.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran36.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran33.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Mediteran43.jpg)
Nikada i ne sumnjam da će na kraju sve ispasti savršeno, dramatika priče mora postojati kako bi triler ostao do kraja, ipak ,sa tobom nema neizvesnosti. Savršeno uradjeno! :god :god
Ah! Ala dobro izgledaju ovi plovci, sami...prava Havajska! :cheers
Quote from: Pedja on 02-05-2020, 20:27:59
Nikada i ne sumnjam da će na kraju sve ispasti savršeno, dramatika priče mora postojati kako bi triler ostao do kraja, ipak ,sa tobom nema neizvesnosti. Savršeno uradjeno! :god :god
Au bre Pedja što si ti neka teška publika... ja se ovde preznojih, a ti ni da trepneš! I kad si gledao Titanic nije ti bila frka šta će da se desi, jel? ;)
Quote from: Miroslav Š. on 02-05-2020, 21:00:04
Ah! Ala dobro izgledaju ovi plovci, sami...prava Havajska! :cheers
Pa kako bre Havaji, Miki? Lepo se vidi da je Sredozemlje! Ili ti na englleskom, Middle Earth! ;D
Quote from: ®Evolutionary on 03-05-2020, 07:44:25
Quote from: Pedja on 02-05-2020, 20:27:59
Nikada i ne sumnjam da će na kraju sve ispasti savršeno, dramatika priče mora postojati kako bi triler ostao do kraja, ipak ,sa tobom nema neizvesnosti. Savršeno uradjeno! :god :god
Au bre Pedja što si ti neka teška publika... ja se ovde preznojih, a ti ni da trepneš! I kad si gledao Titanic nije ti bila frka šta će da se desi, jel? ;)
Bogami,što reče davno jedan naš kolega: mrzim te holivudske produkcije, uvek imaju hepiend (komentarišući Titanik u vreme kad se pojavio film) :hahaha
Kvik kveščn:
Ako se na vodi vidi simulacija aviona koji ide unapred, onda možda treba i pilot i 'spinning prop' da se stavi (da bi imalo smisla sa vodom dole)?
Quote from: warhawk on 03-05-2020, 13:07:29
Kvik kveščn:
Ako se na vodi vidi simulacija aviona koji ide unapred, onda možda treba i pilot i 'spinning prop' da se stavi (da bi imalo smisla sa vodom dole)?
Jes, of kors!
Pilot i navigator se već pripremaju da zauzmu svoje pozicije u kokpitu.
Što se tiče propelera, filozofska misao je podeljena...
Ako bi se propeler uživo okretao, onda bi i letelica i talasi trebalo da se pomeraju. To je, složićemo se, teško postići na maketi...
Ako usvojimo pogled da diorama predstavlja zamrznuti trenutak u vremena, onda su talasi, letelica, kao i propeler nepomični. Takva je na primer fotografija aviona, napravaljena uz pomoć veoma brze ekspozicije.
Ako bi pak želeli da dočaramo malo dužu ekspoziciju onda bi avion mirovao, ali propeler bio mutan na takvoj fotografiji, a talisi i vodena pena manje ili više jasni. Video sam nekoliko pokušaja da se ovo dočara providnim diskovima umeso propelera, ili foto-ecovanim propelerima koji simuliraju pokret, ali me iskreno ništa od toga nije uverilo da gledam nešto što se zaista okreće.
Na ovoj maketi, kao i na većini mojih maketa, propeler će se slobodno okretati u struji vazduha bez mnogo trenja. Napraviću sitem ležajeva koji to omogućava. Tako ću za potrebe fotografisanja uvek moći da ga zavrtim, kao i uživo kada neko poželi da to vidi. Nisam mnogo zainteresovan za komplikacie sa ugradnjom-elektro motora koji pokreće elisu, jer me to zujanje ne podseća na zvuk dvanest cilindara avio-motora, a i broj obrtaja bez redukcije je suviše visok, pa sve viśe liči na igračku...Eto, to je nekako moje mišljenje o propelerima u pokretu.
Moje experimentisanje sa mikro lezajem sa ebaya
https://youtu.be/4u_UsoaS-PY
A recimo da avion slece sa motorom koji je imao otkaz ili je ostao bez goriva u kratkom finalu... :think
:cheers
Quote from: Zoran Sivcev on 03-05-2020, 17:30:04
Moje experimentisanje sa mikro lezajem sa ebaya
https://youtu.be/4u_UsoaS-PY
Sivi, da li si stavljao zamajac ?
Quote from: medico on 06-05-2020, 17:15:05
Sivi, da li si stavljao zamajac ?
Nisam, u trup sam ubacio lezaj a u propeler osovinu, u mom slucaju bakarna zica koja bas nije bila ravna pa malo baca
odosmo u off topic.....znam da si ranije kupio golilu tih ležajeva , pokusao sa da nađem na forumu preko 'search' opcije ali nista ...imas li negde te slike
Evo prodje mesec dana, kao dlanom o dlan...
Moram priznati da je nakon završavanja morske površine i talasa došlo do manje krize u motiviaciji za ovaj projekat, pa sam dosta vremena izgubio njuškajući po raznim drugim kutijama sa maketama... Na kraju sam se ipak vratio Dornijeu i sakupio dovoljno materijala da pokažem opipljivi napredak.
Već sam jednom spomenuo da mi farbanje figura nije jača strana, jer to do sada nisam uopšte praktikovao. Sa druge strane imam čitav niz projekata u planu u kojima će figure igrati značajnu ulogu, pa mi je svakako potrebno da usavršim tehniku i to brzo!
Za Do-22 izabrao sam dve figure, pilota i navigatora, koji su mi preostali iz Tamiyinog Swordfisha. Ove figure iz kita nisu uporediva sa rezinskim remek-delima koje se danas mogu naći na hobi-tržištu, ali su adekvatne za moje potrebe.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Pilot9.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Pilot8.jpg)
Ovo što sada vidite je treća iteracija, koja još uvek nije dala rezultat kakav sam priželjkivao, ali sam odlučio da ih iskoristim ovakve kakvi su. Količina izazova i novih tehnologija koje isprobavam na ovoj maketi zahtevaju da napravim kompromis i predjem preko manjih nedostataka. Figure sam farbao i akrilnim i uljanim bojama, pri čemu primećujem da mi ove potonje mnogo bolje "leže". Posle ovog iskustva odlučio sam da kupim nekoliko novih četkica, a ustanovio sam da mi nedostaje i paleta boja specifična za figure.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Pilot6.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Pilot7.jpg)
Pre sastavljanja polutki trupa trebalo je pilotski prostor oplemienit detaljima, kojih u kitu jednostavno nije bilo. Pokušao sam da se fokusiram na ono što će na kraju ostati vidljivo, a zanemarim detalje koji će neumitno da nestanu. Većinu detalja sagradio sam od raznih sitnica preostalih od drugih maketa i bazičnog materijala, plastičnih profila, žice, itd.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22127.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22135.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22136.jpg)
Boce za kiseonik sa regulatorom za pritisak su tipični detalj na nemačkim avionima iz ovog perioda i u kitu su došle kao jedan prilično pojednostavljeni rezinski odlivak. Dve boce sam ostavio bez modifikacija i dodao samo dekal za pokazivač pritiska, dok sam trecu bocu sagradio sam, sa dosta detalja, jer će se ona dobro videti kroz otvoreni deo kabine zadnjeg strelca.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22126.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22128.jpg)
Pošto je ovo maketa od rezina, sastavljanje polutki trupa zahteva ili super-lepak, ili dvokomponentni epoksi. Ja sam koristio oba, za različite segmente. Epoksi omogućava dovoljno vremena za početno pozicioniranje i podešavanje položaja polutki trupa, a tečni super-lepak obezbedjuje brzi spoj, tamo gde kapilarnim dejstvom može da popuni šavove.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22122.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22124.jpg)
Ako se još sećate, prednji deo trupa sa oplatom motora sam svojevremeno isekao zbog lakšeg baratanja i detaljisanja. Sada je došlo vreme da se ponovo spoje nosni sa glavnim delom trupa. Bilo je potrebno dosta pažljivog brušenja i podešavanja kako bi se sve dobro uklopilo.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22148.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22156.jpg)
Kratke izduvne cevi motora, koje su u kitu bile izlivene dosta grubo i neuverljivo zajedno sa polutkama trupa, sada sam zamenio cevčicama od mesinga isečenim na odgovarajuće dužine. Pošto su izduvne cevi ovalne a ne okrugle iskoristio sam alat za savijanje foto-ecovanih delova da im dam odgovarajući oblik.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22143.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22144.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22145.jpg)
Pošto smo već pričali o propeleru koji se okreće, evo za kraj mog rešenja za isti: spiner je pričvršćen za čeličnu osovinu, a na nju je namaknuta cevčica koja omogućava slobodnu rotaciju. Uz kapljicu mašinskog ulja rotacija je veoma laka.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22158.jpg)
Odlicno izgleda za sada.Nadam se da ce proci mane vremena do sleceg apdejta :D
Fantastican rad!!!!
Quote from: ®Evolutionary on 06-06-2020, 00:16:23
Ovo što sada vidite je treća iteracija, koja još uvek nije dala rezultat kakav sam priželjkivao, ali sam odlučio da ih iskoristim ovakve kakvi su.
Pa ne mora baš sve savršeno da ispadne, a nekad i neće ma koliko se trudio.
Mislim da te figure i ne mogu bolje da se urade ali imam predlog. Kad si već toliko detaljisao, možda da im namakneš naočare na oči. Kod figura je lice najčešće ono što ih čini neubedljivim a to bi pomoglo.
Hvala nahlepše na podršci drugari! :cheers
Dragane, i ja se iskreno nadam da će od sada iči malo brže! Sada su ostali samo domaći zadaci koje već sve znam da radim. Ali znaš kako kažu, nada poslednja umire... :hahaha
Quote from: AG02 on 06-06-2020, 22:41:59
Pa ne mora baš sve savršeno da ispadne, a nekad i neće ma koliko se trudio.
Mislim da te figure i ne mogu bolje da se urade ali imam predlog. Kad si već toliko detaljisao, možda da im namakneš naočare na oči. Kod figura je lice najčešće ono što ih čini neubedljivim a to bi pomoglo.
Pretpostavljam da ovde misliš na neki sledeći put? Sada baš ne bih znao kako da im namaknem naočare... ???
Za ovaj put će biti dobri i ovakvi, a sledeći put ću sa figurama raditi nešto u 1:32 pa će sve ići mnogo lakše...
Meni figure taman. Teško mogu da imaju više detalja u toj razmeri, ako bi ih radio pod mikroskopom bilo bi džabe jer bi se videlo samo na slikama :). Samo je trik da se osenči tako da nagoveštava da su tu oči, usta, obrve... Što si po meni potrefio. :cheers
A za ostalo nema šta da se kaže, perfektno. :super
Pozdrav!
Drage maketarke i maketari,
evo jednog ad-hok javljanja, sa današnjijem napretkom... Tražili ste, gledajte - jedan brži pa time i kraći update...
Po prvi put trup stoji na plovcima, pa makar i samo ovako provizorno! Počeo sam da se zabavljam sa mnogobrojnim upornicama, od kojih svaka mora da bude očišćena, izmerena, uzdužno izbušena i na kraju armirana čeličnom žicom koja će preuzetu svu težinu ove poprilično masivne makete. Repne površine su takodje povezane sa trupom uz pomoć čelične žice kroz za to izbušene otvore. Odseka sam krmila visine i pravca, da bih mogao da ih postavim sa željenim otklonom.
Sledeći poduhvat je postavljanje i podešavanje parasol krila na celu ovu konstrukciju...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22159.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22164.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22168.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22167.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22163.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22171.jpg)
Danas ćete uživati u duploj dozi plastične hirurgije iz Češke. :naughty Naime, imam za vas dvostruki update...
Prvo malo akcione fotografije - ako malo čkiljim već mogu da vidim završenu maketu sa velikom trobojkom na ruderu... znam, malo preterujem...
Elem, krilo stoji nad trupom, a posle mnogo seckanja, podešavanja, brušena i savijanja to je za mene trenutak za slavlje. Iskreno, nisam verovao da će ova hrpa upornica i čelične žice ikada uspeti da pobedi gravitaciju bez upotrebe supre-lepka, ili nekih Jedi - moći... ali evo stoji, bez ičje pomoći i (iz većine uglova) izgleda kako treba! To znači da ću moći da odvojeno završim trup, krilo i plovke i da ih tek na kraju, posle farbanja i weatheringa, ponovo sklopim u celinu.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do222014.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/a99Do222015.jpg)
Dijagonalni držači krila su još uvek samo od žice i biće presvučeni aerodinamičkim oplatama, kao i svi ostali noseći elementi.
Morao sam da se malo poigram kamerom i napravim pauzu od armiranja rezina...
... a posle ćemo se podsetiti kako smo stigli do ovde...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do222012.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do222024.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/3eaDo222016.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do222026.jpg)
Impresivno!
Dakle, ovako je sve išlo u poslednje dve nedelje. Prvo sam završio nekoliko detalja na donjaci trupa: prozor ispod navigatorske/bombarderske pozicije sa kamerom i optičkim uredjajem za osmatranje i navodjenje. Sam "pleksiglas" prozora zamenio sam parčetom prozirne folije, jer je predvidjeni deo iz kita bio dosta grbav i neuverljiv. Ram na otvoru sam formirao od tankih plastičnih profila.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22175.jpg)
Na nekoliko fotografija jugoslovenskih Dornijera iz knjige Djodja Nikolića primetio sam da je otvor za zadnjeg strelca sa donje strane trupa zatvoren. Nisam siguran da li su sve naše letelice videle ovu modifikaciju, ali mi se čini kao praktična. Zatvaranjem ovog otvora sigurno je uveliko smanjen pvazdušnu struju kroz kabinu u letu, kao i ulaz vode i soli prilikom poletanja i sletanja. Sa druge strane za avion koji može da se spusti na samu površinu vode taktička pozicija strelca koji pokriva donju polusferu verovatno da i nije bila toliko važna... u svakom slučaju odlučio sam zatvorim ovaj otvor na maketi.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22176.jpg)
Sa zadnje strane razmenjivača toplote, ili tzv. hladnjaka za ulje, iskoristio sam metalnu mrežicu koja je zapravo bila predvidjena za prednju stranu istog u kitu. Ovde će klapna koja se podiže i spušta i time reguliše protok vazuduha kroz tunel hladnjaka, dosta ograničiti pogled unutra, pa se nisam puno trudio da je prljam, ili ostarevam.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22178.jpg)
Pre zatvaranja kabine hajde da bacimo još jedan pogled kako sada sve izgleda, ovaj put sa posadom na svojim mestima.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22184.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22188.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22192.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22185.jpg)
Gornji deo trupam koji sam svojevremeno isekao da bih olakšao posao u unutrašnjosti, sada sam pažljivo vraio na svoje mesto. Pošto je prilikom sečenja deo materijala ispod same testere odstranjen, sada su svud po obodu ostali zazori koje sam zatvorio tankim trakama od plastike i gitom. Posao je bio pipav, jer nisam želeo da oštetim okolnu površinu sa finom rebrastom struktuom
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22179.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22208.jpg)
Pilotski vetrobran je, poput onog donjeg prozora za navigatora, po mom skromnom mišljenju potpuno neadekvatan u kitu - kratak, nizak i prilično neproziran. I ovde sam opet morao da se potrudiim da nadjem bolju alternativu. Plan je na početku bio da formiram odgovarajući kalup i koristim vaku-former za ovaj posao. U trenutku prosvetljenja, podstaknutim akutnom lenjošću, shvatio sam da je vetrobran jednostavan cilinidrični segment, te da ako nadjem odgovarajući providni cilindar mogu sebi da ustedim puno vremena i truda. Jedno pakovanje sečiva za skalpele bilo je idealnih dimenzija!
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22197.jpg)
Uporedite i sami - na sledećoj slici je deo iz kutije nasuprot novosagradjenom vetrobranu... mislim da će mi se pilot zahvaliti za ovu izmenu...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22198.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22206.jpg)
I na kraju vraćamo se na počtak... postavljam pticu na upornice i proveravam kako se sve uklapa. Samo ovde možete da primetite kako su dijagonalni držači krila beznadežno kratki...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22211.jpg)
Bravo !
Iako je pre nekoliko godina dogovoreno da se na forumu pre ne pise nista, nego da se kaze samo bravo, extra, vrhunski (sa cime se generalno i slazem) - ja moram bas tako da se ovaj put obratim.
Zadovoljstvo posmatranja "lakoce" sa kojom resavas i uvodis nove stvari je nevidjeno...
Samo radi i kaci sto vise ovakvih prica.
Hvala ! :D
Pozz,
Ćomi
Wow... :o
Quote from: ®Evolutionary on 27-06-2020, 15:23:42
Jedno pakovanje sečiva za skalpele bilo je idealnih dimenzija!
Uporedite i sami - na sledećoj slici je deo iz kutije nasuprot novosagradjenom vetrobranu... mislim da će mi se pilot zahvaliti za ovu izmenu...
Odlična ideja i fina improvizacija.
Kao još finiju korekciju mogu predložiti da na tom novom vetrobranu uradiš ramove koji pašu na trup, pa sve zajedno iskoristiš kao master za vakumiranje.
Onda će i debljina vetrobrana biti u razmeri. ;D
Nisam vas zaboravio!
A i živ sam još uvek!
Do-22 je takodje dobro!
Posle duže letnje pauze, koja uprkos ovoj čudnoj godini, nije bila lišena pustolovina, vratio sam se za radni sto i nastavio posao koji vam je, ako ovo čitate, već dobro poznat.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Lindos141.jpg)
Preostalo je da završim još nekoliko detalja na maketi, pa da počnem sa farbanjem. Sve reszinske sitnice iz kita, koje najverovatnije ne bi preživele slučajni udarac prstom, ili nekim alatom zamenio sam metalom, ili ih ojačao žicom: balansni tegovi elerona, mehanizam krilaca za uravnoteženje krmila visine, štap radio antene, kao i ušice za zatezne kablove izmedju upornica krila i pontona - instalacija ovih kablova će naravno doći tek na kraju...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22257.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22233.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22242.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22250.jpg)
Do-22 je nosio tri protiv-podmorničke bombe od po 250lb, iz RAF-ovog arsenala. Ovde sam opet iskoristion preostalo naouružanje iz Tamiyinog Swordfisha, jer su rezinske bombe iz Planet Models kita bile predimenzionisane i netačnog oblika.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22241.jpg)
Nosni deo bombe sam izmenio, dodao livenu strukturu po površini kućišta. (ovo sam postigao tako što sam površinu premazao tečnim lepkom, pa potom ubadao grubom četkicom). Stabilizacioni prsten na repu sam takodje zamenio tanjim materijalom.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22235.jpg)
Krilo i trup sam prvo isprskao crnim Surfacerom 1500. Ova podloga je veoma dobra za metodu farbanja poznatu kao "black-basing", ali mana je to što se detailji na površini i eventualne anomalije ne razaznaju tako dobro kao pod sivim Mr. Surfacerom. U naknadnim fazama farbanja morao sam nekoliko puta da popravljam manje greške u rezinskoj površini, koje nisam video na crnoj podlozi.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22259.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22262.jpg)
Kao letelica prvenstveno namenjena za eksport, Do-22 nije bio farban po nemačkom RLM standardu. Avioni Kraljevini Jugoslaviji ipsoručeni su obuhvatno premaz sivi sa nomenklaturom boje L40/52 "Jugograu". Ima različitih tumačenja kako je tačno ova farba izgledala, ali se svakako radilo o svetlo sivoj, relativno neutralnog tona. Posle preleta u Egipat jugoslovenski Dornijeri su dobili ad-hok RAF Dark Green kamuflažu nanešenom četkom u vidu nepravilnih polja. Svaki avion bio je drugačiji. Na kraju su i kokarde Kraljevine Jugoslavije prefarbane u neku vrstu invertovanih RAF oznaka, da bi se predupredila zabuna i eventualni napad savezničke protiv-vazdušne odbrane na naše Do-22. Sve ove promene dešavale su se tokom dužeg perioda vremena, tokom kojeg su avioni poprimali sve više "karaktera".
(http://u.cubeupload.com/asekular/Slika08.jpg)
Letelica sa brojem 309 fotografisana je nasukana na peščanu obalu, posle borbene misije nad Mediteranom. Na plovcima se vide nasumične šare tamno zelene boje, koja je već počela da se ljušti na pojedinim mestima, na napadnoj ivici krila su takdje primetna polja iste tamno zelene boje, dok je trup i dalje obuhvatno siv bez ikakve dodatne kamuflaže. Oznake Kraljevine Jugoslavije vidljive su još na donjaci krila.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22270.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22273.jpg)
Za sivu - "Jugograu"- boju koristio sam dve nijanse iz svog skromnog MRP arsenala (186 i 198), kao i NATO Black, dodatu u homeopatskom odnosu, samo radi blagog potamnjenja i promene tonaliteta. Sve ovo sam još malo razredio MRP Mr. Thinner-om i prskao na niskom pritisku kroz nasumične šablone firme "Uschi van der Rosten", polako gradeći slojeve boje. Ovi šabloni su toliko dobri da sam sve vreme imao utisak da koristim nekakav nedozvoljeni "doping"...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22282.jpg)
Prednji deo trupa, sa oplatom motora ofarbaću posebno da bih postigao diskretnu tonalnu razliku izmedju metalne i platnene površine. Tamno zelena kamuflaža na gornjaci krila je čista pretpostavka, na osnovu raspoloživih informacija i mog smisla za estetiku.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22277.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22280.jpg)
A u sledećem javljanju Jugoslovenske kokarde, eksadrilski broj na trupu itd...
Do tada srdačan pozdrav!
Super napredak.
Vrlo lepo izgledaju te repne džidža-bidže koje si mu napravio :)
Quote from: warhawk on 08-09-2020, 20:20:59
Super napredak.
Vrlo lepo izgledaju te repne džidža-bidže koje si mu napravio :)
Hvala najlepše!
Svaka džidža-bidža sastoji se od 9 osnovnih delova... pa to onda x 4... ::)
Ovo je trebalo da bude jednostavno javljanje bez mnogo teksta i trebalo je da ga pročitate još u prošli petak, ali su se stvari onda malo iskomplikovale, videćete već kako, pa sam onda sve odložio dok ne smislim kako će da se priča nastavi...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22295.jpg)
Pa da krenemo od onog jednostavnog. Dekali koji su došli u kutiji su predvidjeni za letelicu sa brojem 306, a ja pravim avion 309, sa fotografija koje sam ovde već zakačio, tako da sam samo isekao i okrenuo naopako poslednju cifru. Ovaj dekal me je iznenadio i dosta burno reagovao na Micro Set rastvor. Zapravo, jedva sam uspeo da ga spasem, kada je počeo da se raspada na površini makete.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22283.jpg)
Male razmake izmedju komadića dekala i nepravilnosti koji se lepo vide na ovoj slici uspeo sam da popravim sa malo crne boje kada se dekal potpuno osušio. Broj sa druge strane trupa sam posle ovog iskustva veoma pažljivo postavio, bez mnogo hemije i ostavio da se osuši. Iskreno, dekali iz Planet Models seta su se fantastično utopili u površinu, a noseći film se potpuno izgubio. I kraljevske kokarde iz "Lift Here" seta su lepo legle i bez mnogo uzbudjenja postale sastavni deo krla. Malo sam ih i "ostarevao" abrazivnim sundjerom.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22309.jpg)
Trobojku na krmilu pravca sam maskirao i naneo prskalicom. I ovde su mi stensili za farbanje pomogli da izbegnem monotoniju jednoobraznih blokova boje.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22286.jpg)
Na prethodno pripremljene otvore izduva motora pažljivo sam instalirao cevčice od mesinga, oksidisane uz pomoć AK "burnishing" tečnosti. Na fotografijama možete primetiti i lagane tragove izduvnih gasove koje sam naneo vrlo razredjenom mešavinom Tamijine "red-brown" i crne.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22292.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22294.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22304.jpg)
Na kraju je došao dugo odlagani zadatak ručne kamuflaže plovaka zelenom bojom. Na fotografijama ovog aviona lepo se vide ad-hok nanešene nepravilne šare veoma komplikovanih oblika, koje se samo mogu ofarbati četkicom. Mr. Hobby Dark Green je gusta boja, koja zahteva dosta Gunze razredjivača za lak-farbe. Za ovaj posao dodao sam i Mr. Retarder, kako bih produžio period sušnja i omogućio sloju nanešene boje da se izravna. Sve je prošlo bez problema i moram priznati da sam prilično uživao u ovom već skoro zaboravljenom sportu farbanja četkicom. Na slici možete videti rezultat, nažalost ne i sam proces rada, jer sam u momentu inspiracije zaboravio da fotografišem.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22322.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22311.jpg)
Posle završenog farbanja plovaka primetio sam kako je ova improvizovana kamuflaža zapravo efektna na vodenoj površini, ali primetio sam još nešto... da prethodno nanešena kamuflaža na krilu nije koherentna sa plovcima i da tehnika maskiranja i prskanja boje daje potpuno drugačiji rezultat, koji u ovom slučaju za moje oko nije autentičan.
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22310.jpg)
Šare na krilima su suviše pravilne i ujednačene. Mogao sam da prećutim i jednostavno nastavim posao - izgled gornje površine krila je na ovom avionu nepoznat. Ali od ovog trenutka sam znao da nikada neću biti zadovoljan završenom maketom ako je ostavim ovako...
Nije bilo lako odlučiti se, ali stisnuo sam zube i počeo da skidam slojeve boje sa gornjake krila!
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22313.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22316.jpg)
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22317.jpg)
Najviše mi je bilo žao kokardi, za koje trenutno nemam zamenu. Na početku sam pokušao da ih nekako sačuvam, ali je ubrzo postalo jasno da nema smisla ostavljati ostrva boje, laka i dekala, koje će kasnije biti praktično nemoguće ujednačiti sa ostatkom krila... pa su tako i kraljevske oznake otišle putem zaborava...
(http://u.cubeupload.com/asekular/Do22318.jpg)
Ponekad kreacija zahteva i malo destrukcije...
Kad se uvuce crv sumnje nema nista gore.Da si ostavio krilo tako ne bi bilo problema.Prvo nije isto kad nesto podlozno slanoj vodi ili samo suncu.A drugo,posto si radio kao vignetu mogao si da simuliras da su plovci mokri,sto i jesu,pa voda daje drugaciji ton bojama.
Quote from: ®Evolutionary on 07-10-2020, 21:22:18
Ponekad kreacija zahteva i malo destrukcije...
(https://media.giphy.com/media/3o7TKF1fSIs1R19B8k/giphy.gif)
Juriš kvalitet a ne kvantitet. Svaka čast.
Znam iz ličnog iskustva koliko ovakve odluke umeju da oduže rad, a i da ponekad ubiju elan...
Quote from: milan78 on 07-10-2020, 22:27:38
Kad se uvuce crv sumnje nema nista gore.Da si ostavio krilo tako ne bi bilo problema.Prvo nije isto kad nesto podlozno slanoj vodi ili samo suncu.A drugo,posto si radio kao vignetu mogao si da simuliras da su plovci mokri,sto i jesu,pa voda daje drugaciji ton bojama.
Razumem šta hoćeš da kažeš i u principu se slažem sa tobom. ali problem je u glavi... Jednostavno ne verujem da je avion tako izgledao. Ručno nanešena kamuflaža je baš ovakva kako sam uradio plovke, a lepo se vidi i na slikama - čak sam pratio i oblik onih šara koje se vide. Krilo je bilo iz neke druge priče... nažalost.Quote from: warhawk on 08-10-2020, 09:23:54
Quote from: ®Evolutionary on 07-10-2020, 21:22:18
Ponekad kreacija zahteva i malo destrukcije...
Juriš kvalitet a ne kvantitet. Svaka čast.
Znam iz ličnog iskustva koliko ovakve odluke umeju da oduže rad, a i da ponekad ubiju elan...
Hvala lepo, samo obećao sam sebi da ću posle ovoga da sagradim nešto jednostavno i brzo (brzo ≤ 2 meseca)! Samo još da nadjem odgovarajući kit iz "zimnice" i inspiraciju za isti. O tom, potom... ::)
Šeki,
dok god je "makina na kanalu", popravljaj.
Biće ti draže kasnije, kad pogledaš svoj rad i kažeš "To je to". :super
Samo nastavi principijelno ;)
Quote from: Dejan68 on 09-10-2020, 10:10:29
Šeki,
dok god je "makina na kanalu", popravljaj.
Biće ti draže kasnije, kad pogledaš svoj rad i kažeš "To je to". :super
Samo nastavi principijelno ;)
:super
Uh gadna rabota. Srecom ta gornjaka krila je odvojeno od makete i bez previse detalja tako da ces sa relativno ogranicenom mukim to srediti. Obrati paznju na sliku na str 75 referentne knjige. Ta na kojoj izvlace 309 na plazu. Na napadnoj ivici krila se jasno vide pocetci tih tamnih kamuflaznih linija (namerno kazem tamnih jer postoje neke tvrdnje da su tamno plave a ne zelene - ko ce ga sad znati). Cini mi se da su na fotki drugacije rasporedjene i da ih ima vise nego sto si ih ti inicijalno ofarbao.
Ako trenaju te kokarde reci koji su precnik pa mozda nadjem neke odgovarajuce da ti posaljem mada ja radim samo 1/72.
Quote from: anki on 17-10-2020, 01:59:39
Uh gadna rabota. Srecom ta gornjaka krila je odvojeno od makete i bez previse detalja tako da ces sa relativno ogranicenom mukim to srediti. Obrati paznju na sliku na str 75 referentne knjige. Ta na kojoj izvlace 309 na plazu. Na napadnoj ivici krila se jasno vide pocetci tih tamnih kamuflaznih linija (namerno kazem tamnih jer postoje neke tvrdnje da su tamno plave a ne zelene - ko ce ga sad znati). Cini mi se da su na fotki drugacije rasporedjene i da ih ima vise nego sto si ih ti inicijalno ofarbao.
Ako trenaju te kokarde reci koji su precnik pa mozda nadjem neke odgovarajuce da ti posaljem mada ja radim samo 1/72.
Hvala ti puno za ponudjenu pomoć oko dekala, :cheers ali posrećilo mi se da nadjem odgovarajuće kokarde na eBay-u. Već su stigle i pravo iz koverte potopljene u vodu i postavljene na krilo!
Tvoja poruka mi je zapravo baš dobar šlagvort da vam pokažem nekoliko novih slika...
Inače, u pravu si što se tiče slika aviona "309" - iste dve slike, samo u drugom izdanju, sam zakačio i ovde pre nekoliko postova. Vide se šare na napadnoj ivici krila, ali je gprnja površina krila nepoznata. To mi je i bila najveća glavobolja - kako da uskladim svoju interpretaciju ove kamuflaže sa ovom na plovcima koja se dosta dobro vidi na fotografijama. Sada sam čini mi se u tome konačno uspeo!
Krilo sam ponovo isprskao crnim Surfacerom, pa onda opet osnovnom sivom bojom i na kraju Gunze mat lakom, kako bih imao dobru osnovu za ručno farbanje tamno zelenih polja. U boju sam umešao "Mr. Retarder Soft" koji usporova sušenje, te omogućava sloju nanešene farbe da se izravna. Ovoga puta sam fotografisao proces pa mogu i da vam pokažem.
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22323.jpg)
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22324.jpg)
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22325.jpg)
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22327.jpg)
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22329.jpg)
Posle svega je gornja strana krila dobila je i nekoliko "weathering" tretmana i varijaciju u teksturi i sada mi je konačno srce na mestu barem što se krila tiče.
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22330.jpg)
U medjuvremenu su i plovci dobili svoju patinu. Polako se razudjeni rukavci ove priče ponovo primiču za veliko finale... (https://u.cubeupload.com/asekular/Do22335.jpg)
Lepo je ispalo. Ocigledno se majstor nije penjao na krilo nego koliko moze da dohvati sa merdevina je farbao kamuflazu i to bas u zurbi :-)
Imas li knjigu Pomorsko zrakoplovstvo na istocnoj obali Jadrana 1918-1941 od Isaica i Frkr?na 129 strani ima aero foto baze u Kumboru po kapitulaciji i vidi se jedan tako rucno kamuflirani Val. Bas komplet gornje povrsine. Lici malo na ovo tvoje s tim sto je malo vise udarao po kamuflazi a na trupu odozgo i na horzontalcu je umesto fleka majstor vukao nepravilne linije. Sta hocu da kazem - i ovo a i ono prvo sto si uradio je sasvim autenticno. Slike ne postoje, radjeno je bez propisane seme (cak i bez propisane boje) tako da si napravio odlican posao u rekonstrukciji seme sa raspolozivom gradjom Cestitam!
Evo fotkao i uvelicao detalj. Nije neka rezolucija ali dobijes ideju o cemu pricam. Mislim da je ovo jedina ovakva fotka da se vide komplet gornje povrsine nekog naseg hidraca sa tom prirucnom kamuflazom pred rat.
(https://i.ibb.co/VxGgb3z/BA2-DE882-71-EC-47-DC-B453-6451-E025-D1-CC.jpg)
Quote from: anki on 19-10-2020, 01:23:58
Lepo je ispalo. Ocigledno se majstor nije penjao na krilo nego koliko moze da dohvati sa merdevina je farbao kamuflazu i to bas u zurbi :-)
Imas li knjigu Pomorsko zrakoplovstvo na istocnoj obali Jadrana 1918-1941 od Isaica i Frkr?na 129 strani ima aero foto baze u Kumboru po kapitulaciji i vidi se jedan tako rucno kamuflirani Val. Bas komplet gornje povrsine. Lici malo na ovo tvoje s tim sto je malo vise udarao po kamuflazi a na trupu odozgo i na horzontalcu je umesto fleka majstor vukao nepravilne linije. Sta hocu da kazem - i ovo a i ono prvo sto si uradio je sasvim autenticno. Slike ne postoje, radjeno je bez propisane seme (cak i bez propisane boje) tako da si napravio odlican posao u rekonstrukciji seme sa raspolozivom gradjom Cestitam!
Hvala anki za komentare i za ovu zanimljivu sliku!
Cilj mi je upravo bio da kamuflažu prikažem kao improvizovanu i nedovršenu. Za razliku of Vala na slici, trup na "309" ostao je bez kamuflaže. Prelet od Boka Kotorske, preko Grčke, pa do Aleksandrije je imao prioritet i verovatno prekinuo majstore u pola posla i kumovao karakterističnom izgledu ovog aviona.
...no gledajući ovu fotografiju što si poslao, verovatno da sam mogao još da "usitinim" šare na krilu...
...ali bez panike - nemam nameru da opet skidam farbu, dosta je bilo! ;D
Quote from: ®Evolutionary on 19-10-2020, 11:46:36
...no gledajući ovu fotografiju što si poslao, verovatno da sam mogao još da "usitinim" šare na krilu...
Ma jok, ovo je radio drugi majstor,
sa nesumnjivo dužim rukama.
Pa vidiš da je sve na krilu dohvatio! ;D
Quote from: warhawk on 19-10-2020, 11:59:28
Quote from: ®Evolutionary on 19-10-2020, 11:46:36
...no gledajući ovu fotografiju što si poslao, verovatno da sam mogao još da "usitinim" šare na krilu...
Ma jok, ovo je radio drugi majstor, sa nesumnjivo dužim rukama.
Pa vidiš da je sve na krilu dohvatio! ;D
Ustvari i jeste radio drugi. Jedan je bio u Divuljama a drugi u Kumboru. Tek krajjem rata su im de putevi ukrstili u Kumboru ali na kratko jer je 309 otisao dalje u slavu a Val na staro gvozdje
Odlican nastavak radova Sheki! :)
Inace, postoje jos dve fotografije tog Wal-a slikane sa zemlje, to je bio Do Wal/H 260. O tome nadam se uskoro :)
Primetih dragi moji, da su opet nedelje proletele kao treptaji oka. Márquez je napisao Ljubav u Doba Kolere; ako se ja latim pera biće to Maletarstvo u Doba Korone...
Ovaj put počinjemo opremljeni malo grubljim alatom, naime došlo je vreme da napravim okvir za parče Mediterana koje sam onomad izlio od rezina. Odgovarajući dveni profil iz dućana za kuću u okućnicu sam tri put premerio, pa jednom isekao, sve pod uglom od 45° da bih dobio stranice mog okvira, onda sve fino izbrusio i zalepio epoksijem, jer mi se iskreno nije čekalo da se lepak za dvro suši celu noć. Onda je ram dobio tri sloja lazure za drvo u boji orahovine.
(https://u.cubeupload.com/asekular/Okvir2.jpg)
(https://u.cubeupload.com/asekular/Okvir5.jpg)
(https://u.cubeupload.com/asekular/Okvir10.jpg)
U nekom čudnom trenutku nesanice odlučio sam se da bi ipak vredelo dodati i trećeg člana posade. Sada je trup naravno već odavno zatvoren, pa će ova ambicija zahtevati vrlo pažljivo montiranje ove figure kroz otvor zadnjeg strelca. Ali prvo je valjalo naći odgovarajućeg letača za ovaj zadatak.
(https://u.cubeupload.com/asekular/Pilot19.jpg)
Ovaj momak je inače pravi Jugosloven - iz mešovitog je braka, kao i mnogi od nas... Noge su mu od Revell-Monograma, torzo je Tamijin, a lice slovensko - ICM.
(https://u.cubeupload.com/asekular/Pilot20.jpg)
Na kraju sam ga posadio na jedan improvizovani panj od plastičnog rama i nije se mnogo bunio.
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22351.jpg)
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22356.jpg)
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22359.jpg)
Protivpodmorničke bombe su instalirane, kao i vratanca na izlazu iz hladnjaka motora u otvorenom položaju. Usledilo je kidanje živaca i montiranje upornica izmedju plovaka i trupa i istovremeno manevrisanje da se sve to fiksira na morsku podlogu. Mogu vam reći da je ovo bilo mnogo teže nego što sam mogao da pretpostavim i malo je falilo da ceo projekat odleti kroz prozor. I pored prethodnog pažljivog planiranja upornice jednostavno nisu htele da drže trup na svom mestu. No, na kraju strpljenje je pobedilo i posle treće ponoći i nebrojeno pokušaja sve je stajalo na svom mestu.
Nisam izdržao i morao sam da napravim nekoliko improvizovanih snimaka sa krilom postavljenim bez lepka, da malo dobijem osećaj kako će sve izgledati na kraju. Naravno, nema još svih malih detalja, strukturnih sajli izmedju upornica, browning FN mitraljeza za zadnjeg strelca, propellera itd...
Ipak, može se sa povećanim optimizmom očekivati da će moje sledeće javljanje biti u onom drugom delu foruma koji se bavi završenim maketama...
Do tada vas puno pozdravljam!
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22360.jpg)
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22362.jpg)
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22366.jpg)
(https://u.cubeupload.com/asekular/Do22372.jpg)
Ово је ФЕНОМЕНАЛНО! Човече свака ти част !!! :bravo
Prelepo!
Jedno veliko BRAVO!
3 puta veliko HVALA! :super
Poslednje dve fotke, molim te, ponovi sa gotovom maketom iz istog ugla.
Da mogu da maznem te slike i napravim sebi super postere >:D
Fantasticno Seki! :) :) :)
Savršeno. Ne znam da li sam ikad video nesto ovako dobro
WOW! Tek sada pročitah sve ove komentare. Hvala puno drugari!
Sačekajte ipak još malo sa komplimentima, da završim maketu pa onda mozemo da slavimo... :cheers