Autoblinda AB-43, Italeri 1/48

Previous topic - Next topic

zamorano

E lepo, do sada sam davao samo moralnu podršku "oklopnjacima" u 1/48 (hajde vi radite a ja ću vas kuražiti), sad sam stigao i ja na red da zasučem rukave.

Pravimo ovo čudo:



Maketa uopšte nije loša, štaviše odlično je urađena i brzo se sklapa. Jedino što su delovi malo knap tako da mora svaki da se proveri pre montaže: pretpostavljam da se zbog toga ljudi žale kako se ne uklapa dobro, međutim meni je ovako i bolje jer sa par poteza skalpelom može sve da se dovede pod konac i git onda nije neophodan. Dakle, samo treba biti oprezan - to posebno važi za prednju i zadnju "šoferšajbnu", čini mi se da su one kritične.

Inače se ne razumem preterano u autoblinde, ali mi izgleda prilično korektno u odnosu na to malo slika što imam.



Donji deo šasije je urađen u metalu sa dodatkom par plastičnih delova ali izgleda sasvim solidno - tim pre što se ni ne vidi iza točkova. Gume su vinilne, ali šta da se radi.

Unutrašnjost bi trebalo da bude bela ali sam ja stavio neku svetlo sivu da ne bi baš blještalo - ni to se neće previše videti.



I tako u par poteza već stižemo do farbanja... Ali kojom ćemo bojom?

Pošto se AB-43 pojavila dosta kasno, u ratu su je koristili samo Nemci. Međutim, Italeri je dao i oznake za posleratnu policijsku varijantu iz 1952 koja je crvena - što je idealna prilika da se malo "promeni ritam", smeđe-braon-zelenih će biti još na tone. Mali problem je što na netu ima jako malo materijala za policijske AB-43, tu i tamo postoji par fotografija a uspeo sam da nađem i jedan video. Ali srećom, u isto vreme su korišćene i druge mašine - pre svega, džipovi Dodge i Willys ali i poneki Staghound. Svi postoje čak i danas, restaurirani i u (manje-više) originalnim bojama.

Dakle, boja: za policijsku autoblindu ne postoji nijedna (ili bar ja nisam video) slika u boji. Restaurirani džipovi su svi u tamno crvenoj boji, dok Staghound-ovi variraju od tamno crvene do neke braon-ljubičasto-crvene. Na primer:

http://www.altomareweb.it/fo/ps/museo/mups71.jpg
http://www.flickr.com/photos/41890777@N07/6774758192/

Zvanični podaci kažu da je ta crvena je uvedena 1948. godine i bila je u upotrebi valjda do kasnih pedesetih ili ranih šezdesetih kada je zamenjena svetlo-zelenom. Koliko sam ukapirao, sva vozila su bila iste boje - rosso amaranto - ali možda nisam ukapirao :) (od italijanskog capire = kapirati).

Ovde sam našao jedan video u kojem se (u 30-oj sekundi) pojavljuje autoblinda na par sekundi:

http://www.criticalpast.com/video/65675065370_general-strike_Polizia-Di-Stato_Reparto-Celere-jeep_Italian-policemen-arrest-rioters

Prvo, vidi se za šta je mašina korišćena - da plaši demonstrante :), da je prilično očuvana (normalno, gradska mašina - mada se čini da je malo olupana tu i tamo, verovatno za vreme rata tj. pre farbanja).

Na osnovu svega ovoga, ja sam zaključio da mogu sam da biram boju i da ću da uzmem nešto u sredini.



I tu nastaju problemi (i počinje pravo maketarenje): da bih dobio tamno-crvenu, zamešao sam neku Revell crvenu - relativno novu, od pre par godina - i Molak crnu (pa još sjajnu!) - relativno staru, od pre par decenija. To se skida maltene pogledom, ni četkanje prašine ne dolazi u obzir. Nemam pojma gde sam pogrešio, ali do sada je išlo suviše glatko, verovatno je to uzrok.



U svakom slučaju u sledećem nastavku idemo da opalimo neuništivi nitro lak preko ove kilave crvene, pa šta bude.

Pozdrav!

3EMYH

Mozes da probas i sa Prontom ako ga imas i nekom mekom cetkicom? Ja obicno sa njim sve lakiram, a jedan od razloga je da bih zastitio boju da se ne skine prilikom grebanja ili slicnih nemilih dogadjaja.

Aki

Супер ти иде, лепо за сада изгледа.
Црвена је мало светлија, али ценим остаревање ће је мало потамнити.
Као што рече Бане, протнто ће радити посао  :)

airsuba

to je neki policajac-vatrogasac, možda kapetan Alberto Bertoreli  D:)

Vinilne gume mogu da se doteraju laganim šmirglanjem navlaženom finom vodenom šmirglom, tako im se ubije ovaj igračkast plastificiran sjaj - i posle netreba da se farbaju, samo efekti!

Sandman

Kako vidim sa slika, prajmer ti je bio Surfejser ili neka siva boja?
Možda bi zbog ove crvene kamuflažne bolje legao crni prajmer - taman bi poslužio kao odlična podloga za tamniju crvenu, a i kao osnova za senčenje.

Što se tiče skidanja - kako razumem, boja ti se skida na dodir?
Ljušti se ili samo ostaje na prstima kao "sveža"?

Ako je ovo gloss crvena, u kombinaciji sa gloss crnom možda je to napravilo problem, pogotovo što si mešao Revell i Molak boje!

Ja sam imao sličan problem zimus pri farbanju "Malog veseljaka" - Humbrol satin crvena se sušila doslovno 2-3 nedelje nakon čega sam je fenom za kosu sušio intenzivno skoro nedelju dana!

Za početak je možda stvarno bolje da zapečatiš boju sa nitroom, ali je možda još bolje da sa nitroom razrediš MM sjajni nitro lak (okrugla teglica) - time ćeš em zapečatiti uljane boje ispod, em dobiti sjajnu podlogu za dekale i wash. Kad se DOBRO osuši ovaj sloj, onda možeš da naprskaš eventualno Pronto/Future, kao podlogu za dekale i wash, ako si navikao da ti wash bude uljani.

U svakom slučaju, nemoj da brzaš - lepo si uradio ovo farbanje, pa da ne pokvariš nešto sa pogrešnom kombinacijom lakova...

zamorano

Au, kad pre prođe tri meseca? Ovo čudo je (skoro) gotovo, nikako da stignem da okačim završetak priče. ;)

Hvala za savete! Namerno sam išao na nitro lak preko crvene pošto je (kažu) otporniji od Pronta, i prilično je uspelo, preporučujem ali savetujem oprez. Nisam stavljao surfejser ispod, plastika je stvarno totalno uredno urađena - čak me je povuklo da brzam pa sam malo brljao sa lepkom, ali ne vidi se toliko. Kao podlogu trošim sive Humbrol pošto ih imam puno a matore su. S obzirom da se crvena grebala tako da ispod proviri siva a ne smeđa, znači da je rešenje dovoljno dobro :).

Crvena je neka Revell polusjajna a Molak je baš sjajna, i baš kada se pogleda vidi se da je problematična, onako je gusta pa uljasta a kada se namaže četkicom ne pokriva ništa. Sve druge crne su mi akrilne, a glupo mi bilo da kupujem uljanu samo zbog ovoga. Nego, još je i dobro ispalo, kad pomislim da imam i Molak crvenu... to bi tek bila havarija!

Dakle: lakiranje MM sjajnim nitrom uspelo na šasiji i kupoli i ne baš na točkovima:



U želji da zaštitim crvenu udario sam predebeo sloj... A nitro čim se napravi mokar sloj pojede sve što je ispod. No dobro, skidamo boju pa ispočetka.



I onda gume - akrilnom "skoro crnom" (MM interior black) pa onda šaranje pancer sivom da izgleda kao guma:



Odozdo farbano sa dosta umetničke slobode pošto referenci nema. A i teško da će se išta videti, gume su ovde malo predimenzionirane tako da baš sve zaklone.



I onda - dekali. Preko sjajnog nitro laka ležu potpuno perfektno... Mada se vidi da su malo deblji.



Registarske tablice su date u obliku dekala koji bi trebalo da ide direktno na šasiju, dakle, ne kao prave tablice. I kada pogledate pravu autoblindu to stvarno izgleda tako, bar za manju tablicu koja ide napred. Ali na nekim slikama gde se malo bolje vidi (čak na nekim džipovima ili drugim vozilima), čini se da je zadnja tablica normalna "deblja" a da je prednja - iako jako tanka - ipak tablica, dakle ništa nije nacrtano na šasiji.

Tako da sam rešio da podmetnem parče plastike (deblje) na veću tablicu i parče lima (tanje) na manju.


Neću još da ih montiram, biće još radova koji mogu da ih o'kinu.

Lakiranje prontom - četkicom, da ne bi ispalo grbavo, zatim blagi wash crnom:



Wash obično radim akrilnom bojom i višak skidam tečnošću za pranje prozora. Mogu da preporučim ovaj sistem, time se pronto blago matira, dobije izlizani mutan sjaj koji ne može drugačije da se dobije (polusjajnim lakom ne ispadne tako).

I onda zaprašivanje! Bar donjeg dela, da može konačno da se spoji šasija.



Neću da preterujem sa prljanjem, ovo je, kako sam ja razumeo, gradsko vozilo - i možda jedinstvena prilika da se simulira izgled koji se viđa svaki dan po gradu (praktično bilo koji tamno-crveni auto izgleda slično). Sad, policajci malo češće peru svoju tehniku nego ja moju ali recimo da je ovo bio neki kišno-prašnjav dan.

E sad... Ovu maketu je stvarno milina sklapati, sve lepo ide, nema nikakvih komplikacija i farbanje je prosto. Da me nije zezala boja i lak, bilo bi čak dosadno... Da stvari učini zanimljivijim, pojavio se super-lepak, na pravom mestu i u pravi čas:



Ne znam otkud, valjda je pobegao kada sam lepio gume... I šta sad? Pravilo broj jedan u maketarstvu: nikad ne odustajati. (U stvari, pravilo broj jedan je "nemoj da te mrzi", što ovde izađe na isto). Rešenje: pažljivo skalpelom odseći lepak. Super-lepak je krt, dekal je deblji pa još tretiran nitro razređivačem tako da se srećom dobro zalepio za podlogu.



Štaviše, i to parče dekala koje se otkinulo može da se skine sa lepka ;D... I da se vrati nazad!



Pošto se makina (la macchina) mnogo sija, malo sam je tretirao mat lakom. Jedno otkriće: Humbrol akrilni mat lak kada se skroz razredi matira k'o lud, bolje nego kad se normalno koristi:



Ovo po sredini kupole je izduvavano da se pročisti erbraš, dakle sipan Mer za prozore da se potroši ono što se zadržalo unutra. (Hm, možda uopšte nije u pitanju lak nego taj Mer? Probaćemo drugi put.)



Ostaje samo da se dodaju sitniji delovi...



I naravno, opet ima nešto sitno da se farba u crveno-belo - i posle toga gomila stvari za pranje.



Na kraju je sve još malčice zaprljano, malo ofucano i izgrebano čisto forme radi. Gore je malo drajbrašovano nekim narandžastim pigmentima, da simulira mikro-ogrebotine i trošenje farbe, a negde sam stavio veće ogrebotine da proviri ispod ratna kamuflaža - ne znam da li je bila tu ali izgleda interesantnije tako.



Tek sad sam ukapirao da su ovo nazad pravi pravcati farovi, zato sam ih na brzinu ofarbao u srebrno i udario par slojeva lepka za drvo preko, da simulira staklo (ovde na slici se još nije osušilo):

 

U principu, to je to. Vidim još par popravki, mitraljeta mora malo da se dofarba crvenom, na zadnjem levom blatobranu sam napravio brljotinu lepkom - to ću možda i skroz da izgrebem, viđao sam slike gde se majstori tuda pentraju gore pa se oljušti do lima. Ako neko primeti još nešto, neka javlja da popravljam ;).

Pozdrav!

ALEX T

Zavrsavaj ovog pa uzimaj sledecu 48-icu.
Nema slika u boji niti neki trag koja je to bila boja a onih par uradjenih na netu su bili razlicitih nijansi crvene boje.
Ja sam moj farbao sa mesavinom Tamiya-ine crvene xf7 i braon xf 10/mislim/.
Kao sto ti rece lepa promena u vitrini sa jednim crvenim vozilom.

Pozz

Sandman

O pa ovo već lepo izgleda sada!

Lakiranje je dalo onaj metalni polusjaj, suptilno prljanje je dovoljno dalo sugestija da je vozilo ipak korišćeno a ne držano u nekom "auto" salonu :D a i wash je lepo istakao detalje. Jedino ostaje razmišljanje kako bi toniranje crvene ispalo da si kao podlogu koristio crnu boju - verovatno bi imao više prostora za "igranje" airbrushem.

Gume mi deluju dosta realno i taman isprljano, a tablice su mnogo uverljivije sada - napravljene od stirena i lima - kad ih postaviš na mesto biče k'o pravi.  :super

Odlično si se inače snašao sa onom brljotkom superlepka na kupoli. Zanimljivo je i da se dekal odlepio od samog superlepka!?  ::)

Stakla farova si kako vidim lio direktno na farove. Javi samo da li su se ulegli nakon sušenja ili ne - primetio sam da je bolji efekat kada se staklići naprave/odliju na ravnoj podlozi, pa tek onda nekim gloss lakom zalepe za sam far - kada sam ih direktno izlivao na faru, obično su se sušenjem ulegli...

zamorano

Nisam zaboravio tvoj savet za stakla, to ide na IS 1/72 ;). Ovde je druga situacija, Italeri se potrudio i ugravirao rebra u farove - što ja apsolutno nisam očekivao pa sam mislio da to nisu farovi nego nekakvi reflektori, pitaj boga. (Mislim, ipak se nalaze na zadnjem delu vozila... mada ovaj realno ima dve prednje strane, nije da nije). Zato nije trebalo mnogo lepka za drvo preko, par slojeva i lepo je leglo. Jedino što sam kasno ukapirao da treba da farbam farove u srebrno pa sam odmah na brzinu turio i lepak i on je malčice pojeo tu srebrnu boju.



Ne da mi se da skidam to providno da bih ponovo farbao srebrno pošto u crvenu koja je ispod nemam ni malo poverenja. Sa druge strane, što reče Alex, već se krenulo sa sledećim - posle crvenog ide zeleni (mada je i on u duši crveni :)) Hobby Boss KV-1.

Pozdrav!

Sandman

To je jedina negativna posledica kada direktno nalivaš Drvofix/Kristal Klear na far koji je već ofarban - lepak kao da se nekako veže za boju i nestane onaj šljašteći efekat srebrne ali i trodimenzionalnosti.

Zato sam i testirao ono što ćeš primeniti na IS-2 - odvojene "stakliće" - jedina mana kod te tehnike je što ne možeš da simuliraš ta "rebra" na staklima  :-\

zamorano

Hmm... da, bilo bi dobro bar uraditi wash da se tim rebrima doda malo senke, ili možda drybrush belom. Inače, baš sam razmišljao o nekoj kombinovanoj tehnici, graviranje + odvojeni providni deo za IS. Probaću... Ali nema veze, i na 1/48 je to prilično sitno pa je dovoljno da samo ostavi utisak da tu ima nešto, a o 1/72 i da ne pričam. (Naravno, mislim da gledanje "očima", slikanje ovim digitalnim mikroskopima ne računam :)).

Pozdrav!