Toldi IIa (k.hk. B40) + Toldi III (k.hk. C40), IBG MODELS, 1/72

Previous topic - Next topic

CacxaHC

Krajem prošlogodišnjeg leta poljski proizvođač IBG MODELS najavio je seriju maketa mađarskih lakih tenkova u razmeri 1/72. U pitanju su četiri varijacije tenka Toldi iz doba Drugog svetskog rata, a zahvaljujući ljubaznosti ljudi iz IBG MODELS-a imao sam priliku da se upoznam sa dva modela iz serije.
Proizvodnja je započela 1939. godine po licenci čuvenog Landsverk L-60B, švedskog lakog tenka, za to doba, revolucionarnog koncepta. Tenk je dobio ime po Miklošu Toldiju, poznatom mađarskom junaku iz 14. veka, a proizvedeno je oko 200 komada vozila. Tačan podatak nije poznat zbog neusaglašenih mađarskih izvora o broju proizvedenih primeraka sa oznakom Toldi III. U nekima se može naći da ih je proizvedeno 12, dok drugi tvrde da ih nije bilo više od 3. Prvi primerci ulaze u operativni sastav sredinom aprila 1940. godine da bi ratno iskustvo imali na teritoriji Kraljevine Jugoslavije u Aprilskom ratu 1941. Kasnije učestvuju u napadu na SSSR sa promenjivim uspehom. Pouzdanost Busing-Nagovog 8 cilindričnog benzinskog motora, koji je razvijao snagu od 155 konjskih snaga i izuzetno dobra komunikaciona oprema činile su prve dve varijacije Toldija iskoristivom opremom na frontu pogotovo dok su se sukobljavali sa lakim sovjetskim tenkovima BT-5 i T-26. Situacija se menja u prvoj polovini 1942. kada se Toldi sreće sa tenkovima oznake T-34 u borbama u istočnoj Ukrajini južno od grada Harkova. Upotreba se svela na izviđačke zadatke, a pokušaj da se nešto uradi direktno vodi do pojave modela Toldi IIa. Oko 80 vozila osnovnog II modela dobilo je modifikaciju u vidu 40 mm topa. Kako se ništa nije izmenilo po pitanju oklopa ova promena nije bila ni blizu dovoljna, te se vozilo pokazalo kao krajnje inferiorno u borbama. Preostali primerci doživeli su debakl u sovjetskoj ofanzivi januara 1943., te su povučeni u pozadinu, a gde su i ostali neiskorišćeni sve do zarobljavanja 1944. godine. Pokušaj da se tenk unapredi pojačavanjem oklopa ostao je neuspešan, te ne postoji ni tačan broj proizvedenih modela Toldi III, a ni zvaničan podatak da su učestvovali u borama. Preostali primerci se mogu videtu u muzeju Kubinka, 40 kilometara zapadno od Moskve.
Obe makete došle su u velikim i odlično ilustrovanim kutijama. Obzirom da se radi o malim lakim tenkovima čija je dužina bila ispod 5 metara i koji u razmeri 1/72 ne zauzimaju previše prostora, kutije deluju prazno na prvi pogled. Kako su modeli veoma slični postoje samo manje razlike u pakovanjima. Delovi za Toldi IIa raspoređeni su na 6 ramova, dok su za Toldi III konstruktori sve spakovali na 5. Razlike između ova dva tipa nalaze se na gornjem delu vozila. Upravo taj deo maketa urađen je na zavidnom nivou. Rasklop je jednostavan, a kvalitet plastike i kalupa odličan. Nema nepotrebnih delova i viškova plastike, ali ima jasno naglašenih detalja koji se mogu lepo naglasiti tokom zavšne obrade. Kupola je, sasvim očekivano, data bez unutrašnjih delova. U obe kutije nalaze se po dva identična rama sa točkovima i gusenicama. Prvi su dobro urađeni sa dosta detalja i rad sa njima neće predstavljati nikakvu poteškoću. Delovi gusenica dati su kao izlivene celine, dok je jedan deo dat u obliku zasebnih članaka. Prvopomenuti su sa ramom spojeni na odličan način. Prva zamerka na maketu odnosi se na činjenicu da su spojevi sa ramom kod zasebno datih članaka postavljeni na nezgodnijem mestu i obliku nego što je to mogao biti slučaj. Naime, spoj se nalazi na kosom, srednjem delu članka i nešto je robusniji što zahteva preciznu i pažljivu obradu. Potrebno je uzeti u obzir da je veličina tog dela 3×5 mm, te da je plastika tanka i osetljiva. Preciznost izrade gusenica je svakako plus u ovom slučaju. Slična zamerka može se naći i najvećem ramu, a kod spoja izduvnog sistema na njega. Manje iskusnim maketarima, takav spoj može predstavljati ozbiljan problem. Na istom ramu odmah je uočljiv gornji deo trupa koji je iziven iz jednog dela dok je za donji potrebno spojiti bočne stranice. Dekali su odličnog kvaliteta štampe i sadrže sve neophodne simbole. Prisutni su i dopunski setovi brojeva. Sastavnica je urađena besprekorno – krupno, jednostavno, razumljivo, 3D crteži. Maskirne šeme štampane su u crno-beloj tehnici. Šema za verziju Toldi IIa data je za tenk koji je bio u sastavu Trećeg oklopnog bataljona koji je dejstvovao na Istočnom frontu u zimu 1942/1943. godine, dok je šema za maketu Toldi III data za nepoznatu jedinicu. Napominjem da ne postoje jasni dokazi da je ovaj tip tenka ikada imao bilo kakva borbena dejstva pa se ne morate drzati priložene šeme farbanja. Boje su označene po Vallejo, AK Interactive, Pactra i Hataka standardima.
Odluka IBG MODELS-a da izda kompletan serijal maketa mađarskih tenkova iz tog doba u razmeri 1/72 je odličan potez za svaku pohvalu. Male manjkavosti su rešive veštim rukama i predstavljaju krajnje subjektivno gledište koje nikako ne treba da utiče na odluku o nabavci. Naglašavam da je cena ove dve makete više nego prihvatljiva.
Zahvaljujem se IBG MODELS-u na ustupljenim maketama.

Foto: Predrag Stamenković