F4F-3 Wildcat, eduard, ProfiPACK, 1/48

Previous topic - Next topic

Miroslav Š.



Grumman F4F-3 Wildcat
Eduard, 1/48, ProfiPACK (#82201)
Eduard: BRASSIN F4F-3 wheels early (#648767), F4F gun barrels PRINT (#648769),
F4F exhausts PRINT (#648766), F4F-3 TFAce (#EX878)
Tekst i fotografije: Miroslav D. Šljivić
Prve mušterije koje su stale u red kod Grumana za kupovinu njihovog novog lovca Vajldketa (Wildcat) su bili iz Francuske i Velike Britanije. Njihova mornarička vazduhoplovstva su procenila da je ovaj novi lovac prava ,,divlja mačka" koja će uspešno loviti miševe oko njihovih flotnih sastava i to pre nego što je avion ozbiljnije ušao u serijsku proizvodnju. Domaćim avijatičarima iz mornarice (US NAVY) i marinskog korpusa (USMC) je ovaj avion takođe privukao pažnju kako bi što pre krenuli u zamenu prilično inferiornih Bufala koji nisu mnogo obećavali u predstojećim sukobima na Pacifiku i Atlantiku. F4F-3 Wildcat je bio najbolji lovac na početku sukoba sa Japancima na Pacifiku koji su u svom arsenalu imali Amerikanci pa mu je pripao i najveći teret u odbrani flote i teritorija (ostrva) sve do pojave njegovog naslednika Helketa. Iako ga je japanski Zero redovno preslišavao u borbama, robusni Vajldket je izvršavao svoj osnovni zadatak, uz velike gubitke, a to je odbrana flotnih sastava.
Sasvim nova maketa ovog čuvenog lovca nam dolazi iz Eduarda koji je uspeo još jednom da nas, onako maketarski, baš usreći. U pitanju je rana verzija ovog lovca F4F-3 i dolazi nam u ProfiPACK kutiji (#82201). Na poklopcu kutije je izuzetno efektna ilustracija MekKaskijevog Vajldketa u napadu na Zero a autor ilustracije je Pjotr Forkasievic koji se mnogo puta do sada dokazao kao odličan ilustrator. Kada se kutija otvori u njoj nalazimo pet ramova u sivoj boji, jedan ram sa prozirnim delovima, set fotoecovanih delova, list sa maskama, odlično urađenu sastavnicu i dva lista sa dekalima. U već dobro poznatom Eduardovom ,,modularnom" maniru u kutiji su ramovi koji će sigurno biti korišćeni u narednim kutijama sa drugim verzijama ovog lovca kao i ramovi sa delovima koji su vrlo specifični za datu vartiju F4F-3. Ta modularnost se pre svega vidi na ramu sa prozirnim delovima jer se na njemu nalaze čak četiri vetrobrana (sa zaista vidnim razlikama u detaljima), dva klizna poklopca kabine (otvorena/zatvorena opcija), nišan, navigaciona svetla, ,,donji" prozori. Svi delovi su izuzetno prozirni bez distorzije na ravnim delovima. Među sivim ramovima dominiraju oni sa polutkama trupa i krila. Eduard je i ovaj put obratio pažnju na dočaravanje super detalja na oplati pa imamo panele, zakivke i zavrtnje u 3D izvedbi koji su urađeni vrlo suptilno te se ne stiče utisak predimenzioniranosti. Rasklop je klasičan sa dve polutke trupa, kabinom koja se nakon sklapanja postavlja u trup, ispred kabine se postavlja cevasta konstrukcija nosača motora koja se postavlja na pregradni zid sa glavnom ramenjačom krila. Nakon sklapanja polutki trupa u taj kompleks se dodaje i konstrukcija stajnog trapa a na ramenjače krila se navlače već sklopljeno levo i desno krilo. Moram da se vratim na kabinu obzirom da su detalji plastičnih delova sami za sebe sasvim dovoljni da se uradi pravi mali biser od kabine. Svi prekidači, tasteri i poluge su izliveni vrlo uverljivo a instrumentalna tabla u svojoj reljefnoj izvedbi uz korišćenje dekala takođe može da bude i takmičarski urađena. Naravno, u ovoj ProfiPACK kutiji je i set fotoecovanih delova koji su delom ofarbani te posebno sa njima nivo detalja dostiže vrlo visok nivo i uverljiv izgled. Detalji koje lično prilično cenim su detalji na upravljačkim površinama tj. na kormilima dubine, pravca i nagiba. Detalj koji bih posebno istakao ovde je i kompletno kormilo pravca odnosno način izrade istog. Kormilo je ,,pocepano" (naravno, uslovno rečeno) ali o tome je bolje pogledati fotografiju u setu (deo M15). Dva lista sa dekalima sadrže komplete za šest različitih mašina koje pokrivaju period od decembra 1940 do juna 1942 (u maju 1942. je doneta naredba o uklanjanju crvenih diskova iz američkih oznaka). Tih šest vrlo interesantnih aparata su:
-F4F-3 BuNo. 1850, Lt. Charles Shileds, VF-41, USS Ranger (CV-4), decembar 1940
-F4F-3 iz VMF-111 sa armijsko mornaričkih manevara, Lisian, US, novembar 1941
-F4F-3, Lt. Edward H. O'Hara, VF-3, USS Lexington (CV-2), hawaiian Islands, April 1942
-F4F-3 BuNo. 4019, Capt. Henry T. Elrod, VMF-211, Wake Island, decembar 1941
-F4F-3 BuNo. 2531, Lt Elbert S. McCuskey, VF-42, USS Yorktown (CV-5), maj 1942 i
-F4F-3 BuNo. 4006 (4008), Capt. John F. Carey, VMF-221, Midway Island, jun 1942.
Dekali su vrlo precizno odštampani sa uverljivim bojama i zaista pokrivaju skoro sve početne varijante farbanja ovog lovca. Već spomenuti set fotoeceovanih delova (više od 60) je vrlo upotrebljiv i njegovom primenom maketar može da podigne detaljnost već vrlo detaljne kabine (samo nebo je granica ??).
Brassin set točkova (#648767) je jedan od dodataka koje je Eduard izbacio paralelno sa plastikom. Set se sastoji od glavnih točkova stajnog trapa koji su izliveni u rezinu (vrlo kvalitetan) i tri različita repna točka koji su urađeni u PRINT izvedbi. Svi točkovi su vrlo detaljni.
U toj novijoj varijanti PRINT delova došla su i dva seta, prvi su cevi mitraljeza (F4F gun barrels PRINT #648769) a drugi su izduvne cevi (F4F exhausts PRINT #648766). Svi delovi su dobro upakovani u posebne prozirne kutije kako se ne bi oštetile prilikom transporta i manipulacije a detalji na njima (cevi mitraljeza) su izuzetni dok su izduvne cevi po obliku i debljini perfektno izlivene/odštampane.
Maketa F4F-3 Vajldketa je, na prvi pogled, odlična. Sklapanje je već u toku i ono što sam do sada uradio je kod mene izazvalo pravo maketarsko oduševljenje. U svakom slučaju sam siguran da će svi maketari koji je budu radili sa njenim završetkom dobiti vrlo pristojnu maketu ovog čuvenog lovca.
Dakujem Eduard!





























Kompletan set fotografija možete pogledati na sajtu Maketar PLUS http://www.maketarplus.com/index.php/recenzije/275-f4f-3-wildcat :cheers

http://www.maketarplus.com/
2024. - godina borbe protiv nesklopljenih maketa!