Amodel Yakovlev Yak-9P 1/72

Previous topic - Next topic

Dada

Kao sto sam i obecao, evo i malo duze recenzije ove maketice. Istu sam nabavio u dobro nam poznatom M-Hobby-ju po ceni od 1.000,00 dinara.

Istorijat:
Model ,,P" je poslednji u evoluciji iz serije Jak-9.
Razvijen je iz kao i ,,9U" iz modela ,,T". Blok shema predstavlja razvoj kasnijih modela iz familije Jak9.

Jak-9P je nastao kao zamena za istrosene klipnjake koji su korisceni u ratu. Iako se vec uslo u malznu eru, nesto je moralo da cini okosnicu vazduhoplovstva dok novi avioni ne pristignu.
Avion ima tipican oblik Jakovljevog lovca, niskokrilac sa V motorom i naoruzanjem u nosu. Za razliku od ostalih Jakova, 9P je totalno metalne konstrukcije. Vec uveliko je pocela ugradnja motora VK-107A, koji je bio opasan po pilota, koliko i po neprijatelja. Zbog velike snage, veoma je dobro penjao, ali problem su bili nosaci masine. Na ranim aparatima jednostavno je znao da smakne klinove i zavrtnje koje ga drze, pa da izleti iz nosa aviona... Ovaj problem je bio tipican za modele 9U i prve 9P, na kasnijim, serijskim aparatima ovo je bilo ispravljeno. Zbog navedenih problema sovjetski piloti ga nisu preterano voleli. Tvrdili su da nije dobar kao "drveni", ja je brzo zamenjen mlaznim aparatima. Jak9P su najvise koristile (tzv. sovjetski sateliti) Albanija, Bugarska, Jugoslavija, Madjarska, Narodna Republika Kina, Poljska, Severna Koreja. U jugi 9P su zamenili vec istrosene Jakove 1 i 3. Zbog velikih problema sa motorima VK-107A (isticanje resursa, kvarovi, cesti otkazi), u (p su montirani motori VK-105 PF, iz rashodovanih "trojki".
----------------------------------------------------------------------------
Tehnicki podaci:
Godina proizvodnje: 1946.
Motor: VK-107A
Snaga 1479 KS
Duzina: 8.55m
Raspon: 9.74m
Povrsina krila: 17.15m^2
Mase:
Praznog aviona: 2708 kg
Gorivo: 516 kg
Maksimalna u poletanju: 3550 kg
Performanse:
Maksimalna brzina na nivou mora: 590km/h
Maksimalna brzina/na: 660km/h/6000m
Brzina sletanja: 146 km/h
Dolet: 1130km
Vreme zaokreta(360 stepeni): 21s
Plafon leta: 10500m

----------------------------------------------------------------------------
Maketa:

Tipican short run, odnosno veoma detaljna i tacna maketa, ali dosta ostataka od livenja (popularno flash-a) i dosta tesko uklapanje.
Ovo se zatice nakon otvaranja kutije:

Ukupno ima 57 delova izlivenih u svetlo sivoj, skoro beloj plastici, na 5 ramova, od toga jedan ram je sa staklarijom.


Delovi su odliveni sa odlicnim detaljima (pogotovo zakovice preko krila), veoma dobre, skoro odlicne konturne tacnosti, ali sa opet gore navedenim ostatkom plastike po ivicama. Providni delovi su zadovoljavajuceg kvaliteta, jedino ce poklopac kabine morati da ide na poliranje.
Detalj zakovica na krilima, jedva vidljive :)

Par delova sa ramova se ne koristi za ovu verziju aviona. Ti delovi su lepo oznaceni i u sastavnici, ali i na njima postoji oznaka.
Npr. na poklopcu motora je lepo oznaceno za Jak 3 sa VK-107 motorom i 9P:

Malo detalja sa ramova:


Zamerke:
Najveca zamerka je na odsustvo sedme izduvne grane na izduvima, motor VK107 ih je imao sedam komada za razliku od VK-105. Ovakva konfiguracija odgovara ako se pravi "nash" Jak 9p sa motorom iz Jaka3.
Ovako izgleda na pravom avionu:
http://moskittech.ru/eng/glav/pro_Yak-9P.jpg
Firma Moskittech radi rezinske izduve sa sedam grana.

Potrebno je malko osmirglati ripne na gumama. Ovako deluje skoro pa ko traktorska guma :)

Dekali:
Nisu losi, a ni odlicni... Na prvi pogled trebace malo vise paznje oko skidanja i namestanja istih.
Dato je sedam verzija.
dve ruske, bugarska, dve s.korejske, americka, poljska.

Rezolucija stampe je veoma dobra, tako da se moze procitati sta pise na stensilima.
Sastavnica je data u vidu heftane svescice. Veoma je jasna i pregledna, tako da nema zabune kod izbora delova i njihovog uklapanja.


Zakljucak:
Veoma lepa i tacna maketa, ali trazi dosta vremena, truda i iskustva da se sklopi. Maketa nije za pocetnike i one koji se lako nerviraju i odustaju. Sa sigurnoscu mogu reci da ce biti problemcica oko sklapanja. Najvise posla ima oko ciscenja delova od visaka. Preporucujem ljubiteljima Jak lovaca :)
Delove cu stavljati na crteze kada stigne sklapanje na red. To i full build recenziju cete moci videti u delu foruma,, Projekti u radu".
Izvinjavam se ako sam smorio sa dugackom recenzijom, inace spadam u Jak manijake , pa rekoh da se malo raspisem.
Koriscena literatura:
Robert Panek-Yakovlev Yak-9U&P (Mushroom Model Magazine Special-Yellow Series no6119)
Monografie lotnicze no.47 Jak-7 Jak-9, Robert Bock, AJ-Press Gdansk 1999.
Modelist Konstruktor (magazin) Rusija
Modelarz (magazin) Poljska
Pozdrav,
Dada.

matilda

lepo si ti ovo nacinio, mislim recenziju. da bar ima jos .... nego,vidim da si u jakovima pa da te baj d vej pitam,jesi vidjao alangera u 1 48,jel znas stogod o toj maaketi,jel cemu?

oddball

Koliko sam ja čuo nekadašnji Alanger je sada u prepaku ICM-a, ali bolje neko kompetentniji da se oglasi. Imam ICM-ovog Jak-9 prvu verziju i prilično dobro deluje. Počinjem sa sklapanjem kada dobijem kompresor. A što se tiče ovog A-modelovog čekam Medveda da vidim kako će mu ići pa da odlučim da li da uzimam A-model ili da pojurim Valom-ovog.
"It's time to kick ass and chew bubble gum! And i'm all out of gum!"
- Duke Nukem

Ich been klugscheisser!

Dada

@Matilda: Stevane, sto se tice Alangerovih Jakova... Dosta su dobri, ali su u isto vreme i puni gluposti :)
Konturno su tu i tamo ok, mozda neka greska oko verzija , ali ionako ako ih sklapas imas crteze i slike pa po njima.
Alangerove makete je pakovao ICM, a jedna druga firma pakuje ICM (uvek zaboravim kako se zove) U ranijim izdanjima uz maketu se dobijao i motor, koji nije uopste bio los, ali sam primetio da vise ne pakiraju...
Ono sto moze da ti smeta kod ukrainskih maketa je meka plastika, koja nije bas idealna za prerezivanje. Dosta je gumirana.
@oddball: heh, ko ceka... :P

M-HOBBY



Jak-7 (razne verzije) i Jak-9 u 1/48 proizvod su ukrajinske firme ICM.
Posle odvajanja dela ljudi iz ICM-a deo alata za makete njihove produkcije je zavrsio u novoosnovanoj ruskoj firmi ALANGER.

Znaci tesko da je ICM pakovao makete tada nepostojece firme ALANGER.
Posto su nastali neki problemi i kod ALANGER-a deo alata, a sa njima i makete Jak-9, zavrsili su kod NOVE ruske firme ARK Models.

Znaci da rezimiramo: Jak-7 i Jak-9 u 1/48 od ICM-a, preko ALANGERA su dospeli do ARK Modelsa!

Zbog ovoliko setnje alata sigurno ima posledica po kvalitet odlivka.

Pozdrav

Milan


menestenasli

Super recenzija, uopste nisi smorio, ja bas volim detaljne opise. Bilo bi dobro da svi ovako opisuju makete.
Potpuno su me odusevile zakovice (= zakivci, nitne ???). Tako nesto jos nisam video na maketi. Valjda ce se videti i posle farbanja, deluju bas plitko.
Ako ti nije tesko, napisi sta su ripne.

Dada

#6
zakovica=zakivak=nitna=rivet
Ripne=deo share na gumi (pneumatiku) koji je izbocen i omogucava bolju vucu kod vozila koja imaju pogon na tockovima, ili u ovom slucaju bolje prijanjanje i sprecavanje klizanja.

oddball

Nema veze ako su detalji plitki, ako se lepo pripremi farba mislim da ce se sasvim lepo videti. Stavise cak ce biti primerno razmeri.
"It's time to kick ass and chew bubble gum! And i'm all out of gum!"
- Duke Nukem

Ich been klugscheisser!