Airfix Hurricane Mk. I (early) VVKJ

Previous topic - Next topic

relja

I ja da se priključim kampanji.
Prigodno za 6. april: dugo očekivani Hariken sa krpenim krilima, naše vojske.





"Nema te sportske aktivnosti niti seksualnog uzdbudjenja koje može tako da ubrza rad srca i podigne pritisak kao saznanje da je jedan deo makete u radu - nestao"

milan78

Sa trokrakom elisom nismo imali ili ih je bilo puno manje?
Instagram-Peacockscaleworx

relja

Samo prvih dvanaest je isporučeno sa dvokrakom Vats elisom, ali su njima kasnije elise zamenjene sa trokrakim De Hevilend.
Druga tura iz uvoza, sa metalnim krilima je isporučena sa fabrički ugrađenim trokrakim De Haveilend elisama.
Svi domaći proivedeni po licenci u Zmaju su imali trokrake elise.

Objavljeno je nekoliko dobrih članaka (Juvam, Naša krila, Vesnik Vojnog muzeja...).
Što se tiče tehničkih detalja, o avionima uvezenim iz Britanije je manje više sve poznato.
Ono što nas maketare najviše zanima - spoljašnji izgled Harikena uoči rata (kamuflaža, oznake), i dalje ima dalje dosta nejasnoća.
"Nema te sportske aktivnosti niti seksualnog uzdbudjenja koje može tako da ubrza rad srca i podigne pritisak kao saznanje da je jedan deo makete u radu - nestao"

milan78

#3
To me zanima...dakle mk l moze npr airfix a dekali ovi nasi....
Instagram-Peacockscaleworx

relja

Quote from: milan78 on 07-04-2014, 16:48:18
To me zanima...dakle mk l moze npr airfix a dekali ovi nasi....

Može ova maketa i dekali Lift Here - za varijantu sa platnenim krilima. Detalj koji nedostaje su točkovi sa pet paoka (u kompletu dati kasniji, pojednostavljeni, sa četiri), ali to već mogu da primete samo hardcore poznavaoci.

Za avion iz druge uvozne serije je potreban De Hevlilendov propeler sa "špicastim" spinerom, a 90% posto maketa Harikena Mk.1 sa metalnim krilima ima Rotol propeler koji se masovno video na fotografijama iz Bitke za Britaniju.

Naši Harikeni su iz prvih prozvedenih serija, kada se avion još uvek "doterivao" i ti primerci su manje interesantni proizvođačima. Svi manje više nude makete aviona iz Bitke za Britaniju (metalna krila, Rotol propeler, jednostavniji vetrobran, izduvi, točkovi, bez "grbe" ispod trupa...).

U ovom kompletu su ponuđeni i Vats i De Hevilendov propeler, i ja ću pokušati da De hevilendov ubudžim na maketu Harikena sa metalnim krilima.
Ali, caka je u tome što je Airfix na ovoj maketi (najzad, trebale su im decenije) ležište propelera napravio odvojeno - ležišete se postavlja naknadno, kada su krila i trup spojeni - kao "čep" Do sada su očekivali da propeler stavljamo kada se sastavljaju i lepe polutke trupa (što sam ja uvek izbegavao).
"Nema te sportske aktivnosti niti seksualnog uzdbudjenja koje može tako da ubrza rad srca i podigne pritisak kao saznanje da je jedan deo makete u radu - nestao"

Sandman

Odličan izbor si napravio Relja - jedna od najnovijih Airfix maketa, a opet veoma zanimljiva za naše podneblje ;)

Platnena krila deluju dosta dobro kao detalj, a što se tiče točkova, one sa 5 paoka u rezinu radi CMK.


relja

Sasavljeni su osnovni delovi.
Neko je ("Voja", ako se ne varam) već upozorio na problem sastavljanja gornje i donje polovine krila.

Ja sam to pokušao da izbegnem, ali sam se pribojavao da ne skinem preveliki sloj plastike.
Sad treba da malo nadoknadim prelaz između done strane krila i početka nosa na njihovom spoju.
Ovo su površine koje zapinju (crveno):


Zazor na suvo:


U uputstvu je dato da je ploča iza pilotskg sedišta u "Matt brick red". Možda je tako bilo na nekim primercima, za ovaj naš sam se dvoumio između zelene i srebrne. Bolje zelena, mada je moguće da je bila i srebrna...


(neka moja mešavina koja odgovara katalogu)



Inače. obratite pažnju kada stidate ovaj deo sa rama, lako se savija, meni je i pored velike pažnje pukla ova srednja prečka.


A ovo je Vats propeler. Lepo od Airfix-a što je promenio način montaže i olakšao i sklapanje i bojenje:



Isti je princip za montažu de Haviland propelera koji je dat u kutiji, pa bi teoretski mogao da se "ubudži" na neku drugi maketu.

Pojasevi od masking trake



I maketa



"Nema te sportske aktivnosti niti seksualnog uzdbudjenja koje može tako da ubrza rad srca i podigne pritisak kao saznanje da je jedan deo makete u radu - nestao"

relja

Quote from: Sandman on 07-04-2014, 18:45:36
Odličan izbor si napravio Relja - jedna od najnovijih Airfix maketa, a opet veoma zanimljiva za naše podneblje ;)

Platnena krila deluju dosta dobro kao detalj, a što se tiče točkova, one sa 5 paoka u rezinu radi CMK.



Na ovoj maketi bi to bio i problem sa nogama stajnog trapa.
"Osovine" na koje se stavljaju točkovi su pravougaonog preseka. Gume na točkovima su date u "opterećenom stanju", spljoštene sa jedne strane, i rupe na točkovima su istog preseka kako bi se uvek dobio ispravan položaj:



Taj problem sa paocima felni bi se možda mogao rešiti sa izradom malog diska sa 5 rupa i pažljivim bušenjem postojećih točkova dok se paoci ne svedu na dubine rupa između njih. Naravno, ako nekoga ne mrzi...
"Nema te sportske aktivnosti niti seksualnog uzdbudjenja koje može tako da ubrza rad srca i podigne pritisak kao saznanje da je jedan deo makete u radu - nestao"

maestro


relja

Prvi sloj "Humbrol 1".
Potrebno je malkice šmirglanja i koje zrno gita, ali uglavnom sve deluje OK.





Propeler, četkicom:




Jedna stvar koja mi nije baš jasna:
donje površine bi trebalo da budu:
po Airfix-u (navodno RAF standardna šema): Alumijimum Humbrol 56
po Lift Here! uputstvima uz dekale za VVKJ: Silver 11 ili 191, zavisno od kompleta

Na skeniranim starim fotogafijama aviona iz prve uvozne partije, poput ove, jasno se vidi razlika u nijansi donjih površina krila i noge stajnog trapa.



Da li bi noge i felne trebalo da budu u boji čelika, a donje površine u srebrnoj, ili u boji alumijuma?
"Nema te sportske aktivnosti niti seksualnog uzdbudjenja koje može tako da ubrza rad srca i podigne pritisak kao saznanje da je jedan deo makete u radu - nestao"

Skyrider

#10
Pazi, sva airfixova uputstva uzimaj s rezervom, jer uglavnom nisu tacna 100%. Hu 11 je metalic a 56 aluminium (sto ti je kod mene svejedno odnosno, ono sto se trenutno ima). Sem ako ne radis MiG-15 u aluminium varijanti, kada je bitno naglasiti da je to aluminium, potpuno ti je svejedno da li je Hu 11 ili 56. (A ako vec radis celu maketu aluminium, kupi metalajzer i pici :) ))
pozdrav, Sky

relja

Da li je Humbrol 11 ili 56 je sokro pa filozofko pitanje... meni više liči na 11 - Silver, jer na crno belom fotografijama ta nijansa izgleda skoro kao bela...

Tražeći bilo kakvu informaciju o izlgedu druge uvozne partije (metalna krila, trokraki de Haviland prolerer, "normalni" vetrobran) našao sam na ovaj post koji se odnosi na donje površine RAFovih lovaca u periodu 1939-1940:

http://www.ww2aircraft.net/forum/aviation/raf-black-white-undersides-why-22071.html#post600092

Gledajući onih nekoliko dostupnih fotografija tih naših Harikena uvezenih u 1940, nije mi bilo jasno u koju grupu su oni "upali" što se tiče bojenja donjih površina.
U tom periodu RAFovi lovci za odbranu Britanskog kopna su imali donje površine bojene levo crno, desno belo.
Samo, ispada da propis nije bio baš jasan, pa su u različitim fabričkim serijama Harikeni dobijali različito obojene donje površine, a i u jedinicama se naknadno prefarbavalo, pa imao šarenilo:
- crno i belo krilo samo do točkova, ostatak, srebrno (ili alumijum, ako boje tumačlimo po Humbrolovom katalogu),
- krila i centralni deo trupa crno i belo, nos i trup iza krila srebrno
- cela donja strana crno/belo

I gde su tu naši, odnosno druga uvežena serija, sa metalnim krilima?
Ima ona fotografija iz 1940/1941, gde se vidi da donje nosne površine Harikena sa vetrobranom koji ima prečke (pa, 99% i metalna krila,tj - iz britanske fabrike) definitivno nisu ni crne ni pola crno/pola belo, ali se ne može 100% zaključiti da je levo krilo zaista crno, niti gde je prelaz niti sa kojom bojom se graniči...
"Nema te sportske aktivnosti niti seksualnog uzdbudjenja koje može tako da ubrza rad srca i podigne pritisak kao saznanje da je jedan deo makete u radu - nestao"

relja

Do sada je isšlo sporo, osnovna boja Humbroj 1 mi se mnogo dugo suši.





Prvi sloj Humbrol 30 je otrkio još par problemčića na spoju gornje i donje polovine krila, u korenu.
Srediće se kada se boja osuši.





"Nema te sportske aktivnosti niti seksualnog uzdbudjenja koje može tako da ubrza rad srca i podigne pritisak kao saznanje da je jedan deo makete u radu - nestao"

r.i.s.t.a.


Nemam literaturu pri sebi; koje mitraljeze su imali naši Harikeni, belgijske 7,9mm FN...? Da li to menja raspored otvora za izbacivanje čaura na donjaci krila?



relja

Iz časopisa Aeroplan, mart-april 1990, članak Š. Oštrića i crteži O. Petrovića o "Zmajevom" Harikenu 2337







"Nema te sportske aktivnosti niti seksualnog uzdbudjenja koje može tako da ubrza rad srca i podigne pritisak kao saznanje da je jedan deo makete u radu - nestao"