ExYU Models 1/72 Pinzgauer 710 M/MS/K

Previous topic - Next topic

Profa

Terensko vozilo Pinzgauer, austrijskog proizvođača Steyr-Daimler-Puch je konstruisano 1965. godine, za primenu na uskim putevima i brdsko-planinskim terenima, i kao takvo je odmah našlo primenu u austrijskoj i švajcarskoj armiji.
Motor je na benzinski pogon, sa vazdušnim hlađenjem, a menjač je klasičnog tipa, sa četiri brzine za napred i jednu za vožnju unazad.
Šasija je samonoseće konstrukcije, sa nezavisnim vešanjem točkova.
Ima pogon na sva četiri točka (prednja vuča se uključuje po potrebi), blokadu diferencijala u oba pogonska mosta i razvodnik pogona, što poboljšava prohodnost vozila po lošem terenu.
Karoserija vozila je osmišljena tako da može da prevozi deset lica sa opremom.

Osim standardnog modela, namenjenog za prevoz ljudstva, na vozilo su ugrađivane različite zatvorene karoserije sa uređajima veze i za sanitetske potrebe.

Od 1971. do 1985. godine je za JNA ukupno uvezeno 3.975 ovih vozila, a jedan deo se i danas koristi u armijama bivših republika SFRJ.


Slovenački proizvođač ExYU Models (koliko znam) jedini proizvodi rezinsku maketu ovog vozila, u razmeri 1/72, u više verzija, i meni su do ruku dopale tri.
Kao maketaru koji se oduvek zanimao za našu vojnu istoriju su mi ove spravice zanimljive (iako imaju očigledan manjak krila, koja preferiram)...
Takođe sam imao dosta dodira sa njima u vojsci i, usput, ko se nije vozio u Pincu tenkovskim putem, ne zna kako se lekovi mućkaju posle upotrebe ...

Tek kad se otvori kutija, ukapira se koliko je Pinc sitan u 1/72...


Priložen je kratki istorijat vozila na slovenačkom, kao i uputstvo napravljeno od fotografija:
 

Sama maketa se, suprotno standardu u ovoj razmeri, sastoji od dosta rezinskih, stirenskih i metalnih delova, dok su stakla od acetatne folije, po meni prilično deblje od potrebnog.
Priložene su slovenačke oznake, odštampane na sjajnom papiru a, koliko znam, po narudžbini se mogu dobiti i JNA i hrvatske oznake.

Da krenemo redom, pod kataloškim brojem 72001 se nalazi verzija 710M, četvorotočkaš sa platnenim krovom.


Fotografije detalja:



Sledeća je verzija K (komandni), sa metalnom karoserijom i odgovarajućom razlikom u delovima:


Kataloški broj 72003 je verzija MS - ambulantno vozilo:



Rezinski delovi su prilično grubo izliveni, i biće tu dosta uklapanja na suvo i štimovanja. Ponegde ima rupica od zaostalog vazduha i viška materijala od kalupa.
Sa pozitivne strane, proizvođač se potrudio da i u ovoj sitnoj razmeri verno predstavi detalje, i za svaku verziju su dati delovi koji ih naglašavaju (npr. metalne šipke na zadnjoj strani i nosači retrovizora, stirenska alka za vuču ugrađena u šasiju, rotaciona svetla sa nosačem...)

Na netu je moguće naći dosta fotografija iz perioda upotrebe u JNA i posle ratova, kao i par okolohodača vozila koja su u privatnim kolekcijama, što će olakšati rad na maketi.

Da zaključim: zahtevaće ovi mališani dosta rada, ali se uz odgovarajući trud može napraviti verna kopija ovog našeg svestranog vozila.
Preporučujem, naravno, da je se dohvate iskusniji maketari
Bogu fala što sam Lala! :)