Eduard Nieuport 17 1/72

Previous topic - Next topic

zamorano

Pakovanje sa oznakama letelica iz filma "Flyboys", ne sećam se više zašto sam ga kupio - verovatno je bilo na sniženju, koji drugi pametan razlog bi mogao da se nađe :). I Lift Here dekali, videću još da li da ih upotrebim.



Mislim da neću mnogo da filozofiram sa ovim, tražim brza i efikasna rešenja :). Ajmo redom...

Pod jedan, da rešimo taj drveni enterijer pa da sklopimo trup... Seckanje delova sa ramova i onda prskanje osnovne boje za drvo, uglavnom Tamiya XF-57 a pomalo i XF-60 da ima varijacije.

 

Koje bi bilo brzo i efikasno rešenje za dobijanje teksture drveta? Treba mi način da dobijem šare različitih drvenkastih boja ali tako da se boje ne pomešaju... Paaa, hmmm, da probamo da pomešamo boje koje neće da se mešaju? Vodene i uljane?



Bljaaak... Savršeno!

Probao sam varijantu Tamiya + Humbrol, to ne pali jer se alkoholne boje suviše brzo suše, posle nekog trenutka se to sve stvrdne i ne može da se razmazuje. Vallejo + Humbrol je već bolje, sipa se malo vode i uljanog razređivača i to radi... Kako-tako.



Ovo su rezultati otprilike pola sata-sat vremena ležernog eksperimentisanja. Nisam se trudio da popravljam to što je ispalo na kraju jer mi se čini solidno za ovu razmeru.



Ovde se odmah vidi i koje su zamke i kako je tehnika napredovala :). Na prvom delu koji sam probao, podu kabine, boja je suviše debela i džombasta. Uzrok je što se boja dosta brzo osušila, i po tom pitanju je (logično) akrilna boja problematičnija. Sa druge strane, kada se ova mešavina razređuje, treba sipati i uljani razređivač i vodu, veselo :). Ali jedna stvar koja bi ubuduće mogla dramatično da pomogne je akrilni retarder, tu bi se dobilo na vremenu da se šare bolje nacinculiraju... Možda bi pomoglo i sa Tamiya-om. Ili možda da uzmem obične tempere pa nek' ide život?

Ovo ću da probam da uljudim struganjem malo tvrđom četkicom, da poravna džombe (mada, ako ostanu na podu to može da se zamaskira kao prljavština, ipak su ti avioni poletali sa livada). Već sa kasnijim delovima, kao što je sedište, sam imao više uspeha... Bočne strane kabine su ispale prilično dobro što se toga tiče ali su mi se boje malo više pomešale pa šare nisu toliko izražene.



U svakom sluačju ima mesta za dalje eksperimentisanje i unapređenje. Kao što rekoh, ovo je rezultat sat vremena igranja, i čini mi se već sada obećava za 1/72. Uz malo više truda bi mogao da se dobije bolji rezultat, mada se ovim pre gađa optimalan odnos brzine i kvaliteta nego maksimalan kvalitet. A za 1/48 ne znam, probaćemo :).

Primetiti da propeler nisam farbao ovom tehnikom - 'de smem, ipak će on da stoji na vr' nosa :). Tu ću verovatno klasični sistem sa uljanim bojama, mada ne verujem da će ispasti bolje.


 

Drvo bi sada trebalo preći providnom žutom ili narandžastom da se dobije malo realističniji efekat, ali nisam siguran da li će to ovde da pomogne ili odmogne. Koristilo bi da poravna površinu.

Posle toga, farbam detalje u kabini i zatvaram trup.

Pozdrav!

Goran A.

Ako ti je cilj bio eksperiment, onda u redu. Sve si mogao jednostavnije i brze da resis obicnim enamelima, uz par nijansi i ostrom cetkicom.


Profa

Mogao si to mnogo jednostavnije da rešiš, podlogom krem boje i Vallejo Smoke preko - pogledaj malo kako sam ja to radio...
Obrati pažnju da možeš da iskoristiš ovog Njepora za naše, ali ima štošta da se menja (svi delovi su ti na raspolaganju u kutiji, nema hirurgije) - motor je Le Rhone 9C, a ne J kao na sedamnaestici, ne koristi Vickers mitraljez, krilo je sa otvorom presvučenim celuloidom, i uzmi prosečen poklopac motora, a ne zatvoren.
Bogu fala što sam Lala! :)

zamorano

#4
Hvala na savetima i brizi  :cheers... Radio sam to sa uljanim bojama, i OK je za veće razmere ali u 1/72 je druga priča, bar toliko koliko sam se ja igrao (a bilo je preko nekoliko maketa ;)). Problem u 1/72 je što, ako hoću da dobijem šaru koliko-toliko u razmeri, linije moraju da budu prilično fine. Taj standardni sistem sa uljanim bojama ima manu što se boje brzo pomešaju tako da se pojedinačne linije lako izgube: za tu razmeru je to možda i dovoljno dobro (ko će da gleda mikroskopske šare), ali mi se čini da bi ovako moglo da bude malo bolje a rekao bih dosta lakše. Vidi se npr. na sedištu da su ostale prilično fine šare, iako je boja malo gruba. Kažem, to sam dobio iz prvog pokušaja, bez ikakvih popravki, za manje od sat vremena tako da obećava... Ali, sa druge strane, propeler sam ipak ostavio da radim nekom manje rizičnom metodom :).

Profo, promaklo mi je šta si radio sa Valjehom, idem sad da tražim :). A ako se ne varam, ove konverzije za Nieuport 21 je neko na forumu već dokumentovao (ne bi me čudilo da si baš ti), tu ću da se snađem. Sećam da se okreće motor na drugu stranu i tome slično. (Dođavola, sad ako promašim dobiću keca... :) U stvari, imam Eduard-ovo uputstvo iz 21-ce da me spasava).

Pozdrav!

Profa

Nemaš frke - ovo je fakultativna nastava, nema ocenjivanja :cheers
Elem, prvi problem je što si mešao boje - trebao si prvo da odradiš svetlu, pa ostaviš da se osuši, pa samo sloj "drvene" bez pokušaja mešanja nemešljivog. Ne bi imao problem sa razmazivanjem i, posledično, nagomilavanjem.
Druga varijanta, mada malo sporija, je da ideš slikarskom uljanom burnt umbra preko krem boje. Naravno, meka četkica da ne budu izražene šare i ostalo što se podrazumeva, ali je vreme sušenja prilično dugo...

Nađi fotke naših 21 (a ima ih gomila po netu), nađi fotke motora 9C i 9J, uporedi i videćeš šta ti je činiti ;)

Nadam se da ne smaram :zvizduc
Bogu fala što sam Lala! :)

Stefan

E Profo smaras ;)
Trazio sam od Edvarda da izlije samo za tebe jedan Nieuport u 1/1200 sa ecerajem :)

A tebi druze ide to dobro samo polako i uporno uradi tog 21 naseg
Pozdrav!

zamorano

Super, probam prvom prilikom, možda već za propeler... Kakvo smaranje, hvala ti što pomažeš da ne promašim :). Informacija iz prve ruke o rešenju koje je neko uspešno primenio - ne znam za druge, ali ja sam ovde baš to da pokupim (a usput probam da pronađem i neka svoja rešenja ;)). Sa uljanim sam dovoljno eksperimentisao da steknem utisak da ima smisla tražiti alternativu, ali akrilne baš nisam ni probao.

Jedna efektna varijanta za drvo (a ne mogu sad da pronađem gde sam je video) je bila da se godovi ugraviraju u plastiku - npr. metalnom četkom - pa da se onda uradi praktično wash... To što sam video bilo je za drvene stolove i stolice i izgledalo je odlično ali ovde ne znam da li bi išlo pošto se traži glatka površina (mada, u kabini i nije kritično).

Znači, pravim Nieuport 21? Može! :)

Pozdrav!

zamorano

#8
Ja mislio da će ovo sa motorom biti prosto, pogledam na netu ili u Eduardovo uputstvo za Nieuport 21 (ili prepišem od Profe)... Kad ono međutim! Eduard je ovde dao sačiniti jedno veliko zamešateljstvo.

Na ramu postoje dve varijacije dovoda vazduha - praktično, orijentacija na dve suprotne strane, u S ili u Z. Plus glavni deo motora. I to sve može da se okrene za 180 stepeni, dakle još dve varijacije. Od te četiri kombinacije, Eduard je uspeo da promaši sve, na svim modelima Nieuport-a koje je radio, u 1/72 i 1/48. U stvari, jedine su tačne Weekend verzije u 1/48 pošto tamo ni nema dovoda (dobija se samo kao ecovani deo u Profipak pakovanju).



Rešenje je ovo, ispravite me ako grešim: to što je Eduard dao za Nieuport 17 (sa delom A12) je u stvari ispravan Le Rhone 9C (za Nieuport 21/23), samo treba da se okrene za 180 stepeni u odnosu na sliku u uputstvu. A za Le Rhone 9J (Nieuport 17) treba da se uzme drugi dovod vazduha - deo A8. Ili, slikovitije, za 9C dovod ide sa prednje strane dok je na 9J nazad, a kada se avion gleda spreda, u oba slučaja krivina ide u Z.

Interesantno je da ni na netu nije lako naći podatak o ovoj greški - nije da sam baš mnogo tražio ali jedino što sam uspeo da nađem je čovek na Hyperscale-u koji je, kaže, konsultovao reference i sastavio ispravan 9D ??? :o ???... Po slikama, reklo bi se da je stavio Le Rhone 9C u Nieuport 17, što nisam siguran da je dobro.

Ali aj' mi nešto da radimo. Da lakiramo ono kontroverzno drvo od prošlog puta? Razne mešavine providne Revell - od žute preko narandžaste do braonkaste da ujednače boju i daju joj malo dubinu. Kad se to osuši, ide farbanje detalja i onda lepimo trup.



Pre nego što zalepim polovine, koristim priliku da isturpijam to što ima iza kabine a ne treba da ima. Onda lepljenje, još malo turpijanja pa šmirglanje. Turpijanje je prava stvar, kakav Le Rhone 9D ;).

 

Hm, ostalo je na spoju malo rupica, moraće i da se gituje...

Imam i ideju da ostavim motor da može da se vrti: u tom smislu, osovinu nisam zalepio a da ne bi upala u trup stavio malo blu taka na vrh. Ali to mi i dalje nije skroz pouzdano pa sam ubacio parče plastike unutra da ograniči kretanje osovini:



Idemo na git! Pa šmirglanje pa bušenje raznih rupa i otvora na trupu - uglavnom za razne sajle.

 

Ovi prorezi na horizontalnom stabilizatoru su malčice krivudavi, doveo sam ih kasnije koliko-toliko u red.

Nije loše ni da malo stanjim kapotaž... Samo po ivicama, ne treba preterivati.



Ja sam bio lepo smislio da odradim posao sa minimalnim trudom, ali sad vidim da otvor na gornjem krilu to neće dozvoliti. A minimalni trud i jeste uzrok što sam ga izabrao - mislio sam da su svi naši avioni to imali, međutim izgleda da su u manjini, ako uopšte i ima više od ovog jednog. Pa dobro, nešto je moralo da me saplete, i to je bolje nego recimo padanje makete sa stola :).

Koliko sam video u ovome što sam našao, preko otvora treba staviti providnu plastiku (cenim sa obe strane - ipak je tu aerodinamika bitna), treba unutar njega ofarbati drvene delove (i, koliko vidim, dodati par poprečnih letvi koje Eduard nije dao), i napraviti novo postolje za mitraljez - kao što je npr. na Nieuport-u 11. Na istorijskim slikama, taj deo retko izgleda skroz providan (uglavnom je mutan, možda zbog prljavštine), ali cenim da mu svrha nije bila da glumi svetlarnik nego da se stvarno gleda kroz njega. Ako neko zna za neku dobru referencu kako to stvarno izgleda, bio bih mu zahvalan.

Ok, sledeći korak je da dobro razmislim koje delove mogu da lepim pre farbanja, a dalji koraci prirodno slede iz njega :).

Pozdrav!

Profa

Prvo je pitanje, naravno, koji konkretno avion radiš, pa da tražimo reference... Ginemerov 1530 je imao celuloid proziran, a 1550 je npr. imao prekrečen taj celuloid, tako da se drugačija površina vidi, ali je mat. Celuloid, naravno, ide sa obe strane.
Na famoznoj fotki N.387 se na dva 21ca vidi proziran:


Što s'tiče postolja za mitraljez, koristi Fosterov koji je dat kao eceraj, i miran si ;)
Bogu fala što sam Lala! :)

zamorano

#10
Da i ja nešto okačim. Radi se polako, a piše još sporije :).

Profo, mislim da pravim taj desni sa slike. Nemam puno izbora ako sam već krenuo da pravim taj "prozor" na gornjem krilu a koristim Lift Here dekale za naše avione.

Za otvor na gornjem krilu Eduard je dao taj deo u obliku zvučne viljuške, a treba dodati još par poprečnih letvi. Pomenuti deo je debeo koliko i krila, ako se preko njega stavi providni panel on će biti iznad krila - štrčaće. Mora deo da se šmirgla bude tanji.



Pošto je teško naći providni materijal koji je dovoljno čvrst a dovoljno tanak, to znači da možda neću uspeti i gornji i donji panel da namestim da se uklopi u profil krila. Ok: idemo na to da sredimo bar gornji.

Posle šmirglanja ide farbanje - bazna je neka Tamiya, pa preko opet mazanje mešavinom uljane (ovog puta prave) i akrilne (ovog puta sa retarderom da se bolje maže). Rezultat za nijansu bolji nego u prethodnim eksperimentima, a biće dovoljno budženja u tom delu da će trebati još dorada na boji.



Kao što se vidi iz priče, rešio sam da glumim superheroja i sečem providni deo (parče neke plastične ambalaže) da tačno legne u otvor - sa gornje a po mogućstvu i donje strane. To ne ide iz prvog pokušaja, gornji deo krila je zakrivljen pa treba probati pogoditi krivinu, a prilikom montaže pritiskati deo da se uklopi. Što, normalno, ima za posledicu lomljenje delova.



Rešio sam da za lepljenje probam novotariju - 5 second glue, specijalno za ovu priliku naručen sa Aliexpress-a. Radi se o nečemu što liči na olovku, sa jedne strane curi lepak a sa druge je UV sijalica kojom se on stvrdnjava. I kada se stvrdne bude providan - idealno.

 

Sa gornje strane je to ispalo koliko-toliko kulturno, sa donje baš i ne - biće eliminisan.

Lepimo i rep i donje krilo -



- posle još neke sitne delove. Ovog puta ću da probam upornice da lepim što ranije, sitnije čak pre farbanja. Uzdam se u Eduard da će se uklopiti bez problema. :cry

I stigosmo već do osnovne boje. Probam AK-ovu poliuretansku akrilnu direktno iz bočice: nije loša, ponaša se malo bolje od klasične akrilne i pokriva dosta dobro. Dobije se nekakva peskasta mat površina - prilično ravna, dakle bez džombi i pomorandžine kore - ali ima teksturu koja nije skroz glatka. Verovatno je trebalo dodati malo akrilnog razređivača ili nečeg što će da ga izravna - a svakako se lepo šmirgla pa može i tako.

 

Probao sam četkicom da zapušim neravan spoj sa donje strane, kada se namaže debelo slegne se prilično dobro - mada ne baš idealno. I to posle može da se dotera šmirglom.

Motor farbam četkicom, nekim zamešanim bojama, a pošto smo blizu da krenemo sa pravom bojom, montiram i upornice ispred kabine. Ovo poslednje je malo nezgodno jer je tanak i osetljiv deo, lako se razvali.



Dalje - farbanje. Kažu da je najbolja mešavina srebrne i bele, bela taman malo ukroti metalnu nijansu ali ostavi dovoljno sjaja da izgleda kako treba... I eto idealne prilike da malo trošim moje zalihe Molak-a (dve-tri kantice srebrne, par kantica mat bele i malo više sjajne bele ;)). U boju mešam razne braonkaste nijanse da napravim osnovu za prljavo platno.

 

Sledeći koraci: prljanje donje strane gornjeg krila i gornje strane donjeg pre montaže pošto je tako lakše, onda shvatanje da sam zaboravio dekale pa lepljenje i retroaktivno prljanje istih. Zatim problemi sa repnim dekalom koji se raspadne, i konačno montaža krila.

Pozdrav!

Sandman

Možda ti je bilo jednostavnije da koristiš foliju za koričenje - ona je dosta tanka i savitljiva (prilagodljiva blagoj zakrivljenosti krila), a samim tim je i providnost bolja nego kod deblje plastike.

Goran A.

Ja bih koristio providni deo kutije od cd-a. Iseče se samo jedan komad, profiliše, ispolira, a prečke ofarbaju.

zamorano

Da, odlične ideje. :cheers

Tačno, te neke tanke folije bi mogle da budu zanimljive - ja se sećam da su nekad bile one za OHP projektore koje su prilično tanke a relativno čvrste. Imam celu kolekciju raznoraznih tankih providnih ambalaža (skupljano za vakuformiranje providnih delova ili sličnog ali retko korišćeno), i tu sam izabrao najtanju koja je malo deblja ali ne mnogo: mislim da je ono što je na slici neka baš debela varijanta koju sam prvu probao. Nekako sam se plašio da bi se nešto tanje gužvalo prilikom maskiranja pa sam tražio kompromis.

A jeste mi palo na pamet da napravim običan blok nečeg providnog - konkretno, da samo zalijem tu rupu nekim silikonom ili možda onim čime prave vodu na dioramama... Ali tu cenim da može da se pogreši samo jednom :). Možda bi stvarno bilo prostije sa parčetom plastike...

Mada, još nije gotovo niti znam kako izgleda rezultat pošto je još uvek maskirano. Videćemo da li je operacija uspela tek kada se skinu zavoji... Pa ako nije, idemo ispočetka :).

Pozdrav!


Profa

Jel' nije u pakovanju dat providni dekal? Ja sam ga imao u profipeku, za obe strane...
Ako imaš parče prozirnog dekala, to ti je najtanje i najbolje rešenje, definitivno ;)
Bogu fala što sam Lala! :)