Yak-130D (Amodel 1/72)

Previous topic - Next topic

GBU-10

Oli ti uraditi tog jakovljeva,nesto ti se oduzilo a ja nestrpljiv
da vidim meni najlepseg skolskog avioncica.

zamorano

Ljudi, hvala na podršci i interesovanju. Ovo je - da citiram (legendarnog) Zvonka Mihajlovskog - velika čas' ali i odgovornos'. Sad, šta ću kad sam spor... U stvari, moram polako jer pazim da ispadne dobro, da ne izneverim očekivanja ;).

No, evo par sličica na kojima se vidi nekakav napredak: u stvari, napredak je prilično velik pošto sam konačno uspeo da obradim mašinu Mr. Surfacerom (još jednom hvala za savet @ Mr. Sandman)... Palo je malo trovanje nitro razređivačem (ovde definitivno treba koristiti neku zaštitu, i Mr. Surfacer i razređivač su vrlo agresivne materije), ali krajnji rezultat je stvarno dobar, tako nečemu sam se nadao.



Naravno, stanje nije ni blizu idealnog ali mislim da je dovoljno dobro da može da se pređe na sledeći korak. A to je stajni trap i paralelno sa njim, farbanje. Stajni trap je odliven malo kvrgav, moram nečim da ga obradim da bude koliko-toliko pravilnog oblika, čisto da ne odvlači pažnju svojom ružnoćom :).



zamorano

#17
Ok, urađena konačno prva ruka moleraja... Bilo je malo muke oko izbora boja: prvi put sam u situaciji da imam slike konkretnog subjekta, pa još u boji. Vrlo neobičan osećaj ;). Tako da sam morao i da se potrudim da to "ispoštujem". Sad, i na slikama su boje varirale, zavisno od toga u koje doba dana i kako je slikano, tako da sam između kombinacija sa jačim i slabijim bojama izabrao ovo drugo.



Dakle, koje boje? U Amodel-ovom uputstvu piše da se koriste Hu.91 black green, Hu.63 sand i Hu.80 grass green. Zelena je malčice neobična jer nije ni malo maslinasta :). Na kraju je izbor pao na kombinaciju Hu.91, Hu.110 i zelena koju sam sam zamešao - krenuo od neke plavo-zelene Revell i onda ubacivao maslinasto zelenu i žutu dok nisam dobio nešto što mi je ličilo... Nisam baš 100% zadovoljan, ali je blizu.





Kao što rekoh, ovo je prva ruka, trebaće još jedan prelaz... Interesantno je da kada se bolje pogleda originalna mašina, i tamo se vide potezi kako je majstor farbao. Tako da ću probati da ne popunim sve rupe. Inače, čini mi se da neće biti potrebno da se pojačavaju paneli, i ovako su prilično jaki - a osim toga i malo su krivudavi tako da nisu za isticanje.



Par zaključaka do kojih sam došao analizirajući fotografije i provaljujući koja šema i konfiguracija je primenjiva na ovu maketu... Siguran sam da nije baš sve tačno, tako da podatke i spekulacije treba uzeti sa rezervom. Prepoznao sam tri osnovne konfiguracije sa mogućim pod-varijantama. Ne znam da li su u pitanju iste mašine (moguće da su prototipi u stvari ista mašina u različitim fazama razvoja). Razlikuju se po tome gde se nalaze ova specifična krilca (kanari?) iliti "vingleti" - na krajevima krila, u korenu krila ili nigde.

- Broj 296 (broj piše na poklopcu prednjeg točka) - a mislim da je tom istom kasnije pisalo "339" na usisniku. Njemu su krilca na kraju krila, i mislim da je u pitanju prvi prototip. Sve njegove slike koje sam video imaju belo-plavo-crvenu šemu.

- Yak-130D, Ken Dafi kaže da je to kasnija verzija. Krilca u korenu krila, šema belo-tamnoplavo-crvena (slična prethodnom ali drugačija) ili kamuflažna. Moguće je da ovde postoje u stvari dve mašine. Belo-plavo-crvena mašina se na nekim slikama pojavljuje sa brojem 336 na usisniku, a kamuflažna u jednom trenutku na poklopcu prednjeg točka ima broj 295.

- Broj 387 i ostali - ovaj nema krilca uopšte i to je valjda konačna produkcijska verzija... Prilično je drugačiji od ostalih, ima drugi oblik nosa, manji je i nekako nije toliko ubedljiv... Suviše liči na neki klon F-18 ili F-16, bar kad se uporedi sa prototipom. Kažu da je valjda za jednu tonu lakši od prototipa. E, ni Rusija nije ono što je nekad bila...

Negde sam pročitao da su postojala četiri prototipa - hm, možda to uključuje i Aermacchi-jeve. Na internetu sam našao slike dve Aermacchi-jeve verzije modela 130D (oni to zovu M346). Italijanski primerci su u tamnoplavoj i sivoj boji, takođe izgledaju prilično interesantno ali ne toliko kao ovaj kamuflažni.

Kerber

Lepo napredujes.
Ovo malo zdepasto cudo ima ono "nesto" sto mu daje moc da pleni.

Mozda nesto oko panelizacije...Jes' da su jaci paneli ali, mozda si mogao da mu das jednu preshading "tretmanizaciju"  ;D, pa da se kasnije kroz kammo boju naziru. I ovako mozes malo da ih istaknes, al' ne previse - tanka cetkica i malo potamnjene boje kamuflaze, pa u panel i mozda i malo rasterivanje suvom pljosnatom, kad se za mrvu zasusi...ili jako razredjena pa ...opet. Bez panelaze su mi malo svi modeli "igrackasti"...zato.

Probaj nesto, bice bolje sigurno.
Aza podtipove i varijante ovog aviona, nemam podataka, tako da se tu ne mesam.
Pozz !

PELE

Bravo majstore.........odlicno si ga ofarbao!  :o  :o  :o
Bas mi se svidja!
Samo napred, i nemoj da odustajes! :D ;)



Pozdrav! ;)

Dada

Nesto mi lep ovaj mali grbavac. Cudnu liniju ima totalno. Lepo si ga doterao, svidja mi se moleraj. Bravisimo, a sada cekamo dalji progres :)

oddball

Izgledaće još bolje kada mu završiš kamuflažu i kada ga prelakiraš. Malo vederinga i malkice drajbraša tu-i-tamo i biće perfektan. Naravno sa izvučenim panelima. Odlično si ga uradio, znam kakav je za sklapanje jer sam ga pogledao kod gazda Milana. Razmišljao sam da ga uzmem ali kada sam video koliko tu posla ima s' teškom mukom sam odustao.
"It's time to kick ass and chew bubble gum! And i'm all out of gum!"
- Duke Nukem

Ich been klugscheisser!

pekar

 :o Alal nek ti je .Maketica ko bonbonica.Pici samo i ne okreci se . UDRIIIIIIII
IL-76

Suhoj



drakii

Da nisam zapoceo trista cuda, ustvari preko trista, radio bih Jak 130, ali najpre onaj prototipski, ludji je, lepo, vrlo lepo, zavrsi ga pa da bude odlicno.

zamorano

Hvala svima! Prihvatam sugestiju za pojačavanje panela, u pravu ste. Probaću to da uradim tako da paneli postanu za nijansu druge boje a da ih ne istaknem mnogo - aha, možda je baš "druge boje" ključna reč, mogao bih da probam sa nekom tamno sivom umesto crne (naravno, uz razblaživanje i/ili mešanje sa osnovnom bojom). Videću da pokušam i neki lagani post-shading (kad već nisam pre-shading), mada mi je malo rizično... Ma ja sve vreme gledam kako da dobijem efekat nove novcijate mašine (jer ova baš jeste) a da ne ispadne kao plastična igračka (i tu se slažemo ;)). Znam da igram na žiletu, ali računam da će najviše toga da zavisi od samog finiša, najvažnije je da lak bude sjajan tačno koliko treba i ni mrvu više ili manje ;D. I to pod osvetljenjem za fotografisanje.

Uradio sam i drugi sloj farbe, sad je mnogo bolje iako se ne vidi neka razlika :). Još nisam izvršio detaljnu inspekciju ali trebalo bi da sam popravio većinu brljotina iz prvog pokušaja (airbrush je malo više pljuckao sa tamnom bojom). Ofarbao sam i podvesnike i ponešto od delova stajnog trapa - neću još da stavljam slike pošto se vizuelno nije mnogo promenilo...

Sledeći korak će verovatno da bude pokušaj da se montira stajni trap dok još imam manevarskog prostora. Pošto znam da će da legne nakrivo (a i način na koji se ovi bočni nosači montiraju na trup je prilično čudan - e to ću da slikam pa da postavim), hoću da smislim nešto da mogu da probam kako avion stoji a da mogu da vršim popravke. Npr. da privremeno montiram sve sa blu-tac-om ili lepkom za papir pa da eksperimentišem. Ako neko ima neku sugestiju, evo me već zahvalnog :).

Hawkeye

Lepo napreduje,a i avionce je mnogo lepo.

'Уживај младићу за младости своје!'

zamorano

Evo ga još nešto. Napredujem vrtoglavom brzinom, za par meseci će već biti gotovo :D


Podvesnici su malo loše odliveni na mestu gde se spajaju sa krilom, pa kada ih namontirate oni se iskose bočno svaki na svoju stranu, a spoljni još podigne malo nos. Rešenje za prvi problem je proširenje rupa u krilu u koje ležu lokatori (ili kako se to već zove, locating pins) na podvesnicima i sužavanje samih lokatora (možda i eliminacija, ali mislim da to nije neophodno, a i teže je nabosti tačno mesto montaže bez njih)...


Rešenje za drugi problem je hirurgija: na slici se vidi da je deo suviše iskošen (toliko da već pomišljam da možda tako i treba ???).


Posle montaže podvesnika sledi istraživanje problematike stajnog trapa, o tome čitajte u sledećem broju... Ako je i taj kriv kao podvesnici, tu će biti muke jer da bih bio siguran da avion stoji pravo moram da ga postavim na stajni trap. A za to stajni trap mora čvrsto da se montira - ali ne toliko čvrsto da ne bi mogao da se razmontira i podešava. Kuku!


Kao što rekoh, sam dizajn delova stajnog trapa je malčice čudan, ali moje poznavanje terminologije nije ni približno dovoljno da opišem problem na precizan način ;D. Zato evo slika i opisnih komentara :). Mislim da taj glavni deo koji leže u trup treba da se skrati (tj. da se stanji ta budža na kraju) da bi drugi krak uopšte mogao da dohvati mesto gde treba da se montira. Možda ovo nije loša taktika: naizmenično skraćivanje levog i desnog dok se ne postigne simetrija. Onda podešavanje prednjeg da avion dobije pravilan položaj (a s obzirom da odaje utisak blago podignutog nosa, pomenuto skraćivanje neće mnogo da škodi). Ništa, probam pa javljam.

Dada

Junacki se drzis sa tom ciglom od makete! Locator pins=vodjice :)