Sherman Firefly Vc, "Dragon", Armor Pro, 1:72

Previous topic - Next topic

T34

Dozvolite da kao i uvijek, ovu recenziju počnem ponešto osobnom notom.
Nakon dugo vremena opet sam nabavio nekoliko primjeraka oklopa u mjerilu 1:72, mjerilu koje zapravo jako volim, i uživam gledati kada netko složi išta iz tog svijeta. Nažalost, u nedostatku vremena i želji da u svaki projekt uloži nešto više, čovjek se kad tad nađe u poziciji da mora napraviti izbor. Uz često kompromisnu kvalitetu 1:72 mjerila, te potreban  trud koji se podcjenjuje a zna biti znatan, mjerilo 1:35 je mnogo privlačnije i zapravo, lakše. Stoga sam 72-ojki namijenio ulogu predaha, te izboru onih vozila koja ne postoje ili se ne mogu nabaviti u 1:35...Srećom, ova kategorija je brojnošću sve manja i ostaje motiv zabave za što je potrebno birati najkvalitetnije makete.
U tu kategoriju spada i ,,Dragon" kit broj 7303 ,,Armor Pro" serije koji se navodno više ne proizvodi, dok je njegov bliski rođak, "Firefly Ic" u istom mjerilu te istoj kvaliteti nabavljiv u svim on-line shopovima koji drže do sebe.



Za mene osobno, kit 7303 ima veliku sentimentalnu vrijednost sadržanu u svojim decalima; naime nudi nam (pored još dva saveznička i jednog trofejnog njemačkog vozila) oznake ,,crvenog 12", tenka zap. narednika Gordona iz 3. Troop, ,,A" Squadron, ,,Northamptonshire Yeomanri", o čijem značaju možete pročitati nešto dalje...
Tenkovi ,,A" Squadrona nosili su imena ruskih gradova, a oni iz 3. Troopa zvali su se ,,Vostok", ,,Vladivostok", ,,Vitebsk" i ,,Velikije Luki", pri čemu je sigurno da je naš ,,Firefly" dobio ime ne zbog velike bitke i opsade njemačkog garnizona u tom gradu na Istočnom frontu, već prikladnog načina da se njegov dugi top izdvoji i posebnim, dugim imenom.



Smatram nepotrebnim raspisati se sada o ,,Shermanu" ukupno ili o slavnom britanskom 76.2 mm topu poznatijem kao 17-funtaš; ukratko, riječ je o najuspjelijoj i u PO borbi najučinkovitijoj inačici baznog modela kojeg su koristili Britanci i trupe Commonwealtha. Top je bio precizan, velike brzine leta zrna i za kalibar izvanredne probojnosti. Uz naprednu APDS (Armor Piercing Discarding Sabot) tj. potkalibarnu municiju probojnost se penjala do fantastičnih 190 mm ukošene homogene čelične ploče na udaljenosti od 1 km no takva je municija, skupa i teško proizvodiva bila iznimno rijetka. Često se postavlja pitanje zbog čega svi britanski ,,Shermani" nisu prenaoružani ,,17-Pounderom"? Razlog je vrlo jednostavan. Stopa gubitaka i ograničena britanska industrijska postrojenja onemogućavala su širi opseg konverzije. Postoji još jedan bitan razlog, tako neshvatljiv onima čije je znanje površno i uvijek ograničeno na statistike topa i oklopa a vezano je za realnost tenkovskog ratovanja i samu namjenu tenka kao borbenog sredstva. Tenk je namijenjen proboju protivničke linije i velika većina njegovog borbenog djelovanja usmjerena je ka ,,mekim" ciljevima, dok je konfrontacija sa neprijateljskim oklopom zapravo bila relativno rijetka.
Stoga se nitko nije pretjerano brinuo oko skromne PO učinkovitosti 75mm topa instaliranog u ,,Shermanu" koji je imao izvrsnu eksplozivnu granatu, dok je oklop bio relativan pojam; standardni i sveprisutni njemački 75mm top je ionako penetrirao Shermanov oklop na udaljenosti preko jednog kilometra, no pravi problem bio je oklop ,,Pantera" i ,,Tigera" s kojima su se saveznički promatrači upoznali još u ljeto 1943. u Sovjetskom Savezu.
Nakon prvih iskustava sa novim njemačkim teškašima, stidljivo ali neupitno, pojavila se potreba da se jedino pouzdano, u velikom broju prisutno vozilo u britanskom naoružanju istovremeno dovoljno širokog prstena kupole podesnog da primi novi top - ,,Sherman", preinači u svoju ,,Firefly" inačicu. Pored ,,Shermana" 17-funtašem je prenaouružan i izvjestan broj samohotki M-10 pod nazivom ,,Achilles", no to izlazi iz okvira ovog teksta.

Vratimo se značaju ponuđenih decala i bitke vođene 8. kolovoza 1944. godine u kojoj je život izgubio Michael Wittmann, ikona njemačkog oklopnog korpusa i jedna od najistaknutijih ličnosti njemačkog ratnog stroja. Nakon iscrpljujućeg ratovanja oko Caena, operacije ,,Goodwood" i američkog proboja 3. armije pod Pattonom (,,Cobra") koje je prijetilo okruženjem svih njemačkih formacija u čitavoj sjeverozapadnoj Francuskoj do obala Seine, njemački oklop nije bio ni sjena svoje prvotne snage prije iskrcavanja u Normandiji. Operacija ,,Totalize" konačno je pružila mogućnost proboja Britancima u sektoru Caena, a za njen sami početak veže se i epizoda vezana uz Wittmannovu smrt. Dana 8. kolovoza kod malenog gradića St. Aignana grupicu njemačkih ,,Tigera" presreli su kanadski i britanski tenkovi među kojima je, uz tri prateća ,,standardna" Shermana, bio i naš ,,crveni 12" narednika Gordona.



Gordon je pričekao da se ,,Tigeri" približe na nekoliko stotina metara, kako bi bio siguran u uspjeh. Njegov topnik, redov Ekins koji je do tada ispalio svega 5 granata na vježbalištu, s prvom je granatom pogodio posljednji ,,Tiger" u bok. Punitelj je ne sačekavši naredbu hitro ubacio iduću granatu i njome je hladnokrvni Ekins opet postigao pogodak u bok njemačkog tenka iz kojeg je liznuo plamen a nedugo zatim ,,Tiger" se zatresao od eksplozije. Masivna kupola je odletjela u zrak i skromnom Ekinsu i njegovom,,Fireflyju" njemački je tenk učinio gestu koju su bahate posade ,,Tigera" ponavljale kao vic na Istočnom frontu: ,,što radi T-34 kada sretne Tigra? Nakloni se i podigne šešir"! Cjelokupna posada je poginula - bio je to kraj Michaela Wittmanna, esesovca i člana Nacističke partije od 1936. godine. Mada nedvojbeno sposoban zapovjednik vozila i vješt taktičar, Wittmann nikada nije uništio vozilo oklopom i vatrenom moći ravno ,,Tigeru". Jednostavno, imao je rijetku sreću da se bori i poživi toliko dugo u razdoblju kada je oklop njegovog vozila bio neprobojan pri normalnim borbenim dometima za sva vozila Crvene Armije i Saveznika.
Napisi o njegovoj karijeri, ovjenčani finalnom kontraverzom o njegovom kraju, ne prestaju da zaokupljaju maštu kako povjesničara, tako i laika, a o maketarima da i ne govorimo, pošto sve vrvi od nickova ,,Wittmann" na forumima širom svijeta. Na žalost obožavatelja omanjeg esesovca, nije stradao od rakete sa ,,Typhoona" ili bombe izbačene iz ,,Leteće tvrđave", već onako kako je opisano u prethodnim redovima.
Postoje indicije, ipak, da se radilo o nekom drugom Shermanu ; no ono što je bitno i sa sigurnošću potvrđeno je da je njemački tenkovski as poginuo u sukobu sa drugim tenkom. No vratimo se opet na trenutak u Francusku, u St. Aignan na cestu koja vodi od Caena prema Falaiseu...Nakon uništenja Wittmannovog ,,Tigera", ,,Shermani" (75mm) su svojom vatrom odvlačili pažnju preostalima; Ekins je idućom granatom raznio drugi ,,Tiger" (vjerojatno je došlo do zapaljenja streljiva) a treći se bezglavo kotrljao s posadom zbunjenom usred uništenja njihovih pratilaca i višestrukih pogodaka granata od 75 mm koje nažalost nisu mogle probili debeli oklop. ,,Krijesnica" je bljesnula još jednom i nakon dva točna pogotka eksplodirao je i treći ,,Tiger", u okršaju koji je od prve do zadnje ispaljene granate trajao svega 12 minuta.

Dakle, mali ,,Firefly"!

Rekao bi, mala krijesnica velikog sjaja; na 5 okvira dočekuje nas vrhunska plastika, dodatni maleni ,,PE" okvir te set gusjenica T62 uzorka u DS vinilu.



Kao što znate, T62 su čelične, bez gumenih umetaka što će krajnje pojednostavniti bojanje. Ne znam kako bi zasebno bojao T48 i T51 gusjenice koje krase razne Shermane...Također, iako postoje konektori predviđeni za taljenje, DS vinil se lijepi maketarskim ljepilom i izgleda izvrsno, što je fina novost. Svjedočio sam da nije baš na ,,ti" sa enamelkama, pogotovo ,,Modelmaster" metalizerima pa je akrilna solucija dobrodošla, makar u vidu primera!

Sastavnica u boji je izuzetno pregledna i odaje luksuzom kao uostalom i svako pakiranje ,,Armor Pro" serije!



Što ćemo s jetkovinom? Pa iskreno, dobar dio toga što jetkani dijelovi mijenjaju ja mijenjao ne bi, jer je riječ o tako sićušnim komadićima!



Uglavnom se radi o kukicama, ručkama poklopaca, štitnicima periskopa i farova! Imamo i mrežicu (benzinskog Chryslerovog od 425 konjskih snaga) motora, no odstranjenje plastičnog originala u ovom mjerilu nosi ipak izvjestan rizik..?
Ono što me oborilo s nogu su mrežice otvora za zrak na stražnjem dijelu trupa!




Kupola ovom malog čuda ima teksturu (!), ali cijev bi bez obzira na njenu kvalitetu mijenjao metalnim ekvivalentom a moj je izbor ona od JB Modelsa, izvrsna i jeftina!



Zavirimo malo dolje - detalji podvozja i kotača su jednostavno perfektni.
Nema sajle, kupite kupovnu debljine 0.4 mm dok dvije kukice za istu su prisutne u kutiji, na okviru ,,B" kojeg čine brojni ,,viškovi" predviđeni za druge verzije Shermana; alat, strojnice 12,7 mm, plastični štitnici farova (vrhunski) i još par sitnica!



Alat je izliven na tijelu tenka, i iako svu kukaju da se moglo i moralo bolje...pa dobro...nije katastrofalan nedostatak.




Zaključimo; volite li 1:72, pa čak i ako vam je ,,7303" samo ,,još jedan Sherman", ili čak samo još jedna maketa, zbog svoje kvalitete nemojte propustiti ovaj dragulj.
Ipak, teško ćete naći baš ovu maketu, već ,,Firefly Ic" ali koliko znam sve navedeno ovdje važi i za sadržaj kutije dotičnog, izuzmemo li decale...
Ja sam svoj primjerak nabavio na E-Bayu za punu cijenu ove serije (desetak funti)...no ajde, koliko para toliko muzike...
Uskoro će ljeto...zar ne volite krijesnice? I ne,pritom ne mislim na Shakespeara... Lijep pozdrav!  :D