M-84 1/35

Previous topic - Next topic

kamaz

Konverzija T-72A od Zvezde u M-84 (osnovni model s teleskopskim meteo senzorom).

Dakle, kako po netu ima tone i tone ne samo slika, nego i rasprava o svim mogućim verzijama M-84, neću vas ovde zamarat s tim nego ću odmah krenuti u prezentaciju izrade projekta.
Donor je T-72A (naglašavam ovo ˝A˝ jer Zvezdina ˝B˝ verzija ima na kupoli otisnute dodatne ploče oklopa čime ju čine nepovoljnom za izradu M-84-ke), za neke druge (daljnje) verzije M-84-ke potrebna je Tamiyina T-72M(šta li već), kojoj je -ironije li- podvozje točnije izrađeno.
Naime, neke verzije M-84-ke (one početne, kao ova koju ja izrađujem) su imale kupolu identičnu T-72-ci, dok su druge imale dodatni oklop (u fazi izljevanja kupole se dodaju ˝ploče˝ oko prednjeg i bočnih djelova kupole, a to se vidi na M-84A kao zadebljanje oko prednjeg djela, oštriji rub iznad dimnih bacača i var/udubljenje/crta 20-tak centimetara ispod komadantove kupolice) stoga pripazite na to. (ako vas i to nije uvjerilo, evo link pa sami istražite: http://www.paluba.info/smf/oklopno-mehanizovane-jedinice/tenk-m-84/ )
Toliko o tome...
Sad malo o samom projektu; ja osobno smatram da svaka maketa mora pričat neku priču, pa ju je tako lakše ´postariti´ i ´šporkati´ ili pak staviti na neku dioramu. Moja M-84-ka će bit JNA tenk iz ´85-´86 sa nekog poligona/vježbe. Što se tiće samog izgleda, dat ću naglaska na točnosti (osim cijevi koju ću možda nabavit jednog ljepog sunčanog dana, al za sada ju radim OOB), stoga komentari su i više nego poželjni, kao i savjeti.
Kako sam samu maketu kupio priko Ebaya od nekog britanca koji je već započeo par stvari (moron je zaljepio poklopce na kupoli, kao i kupolicu komadanta za tijelo kupole) nisam se na pravu ruku odlučio za M-84, nego sm od nje htio napravit T-72A, pa sam ga i izradio. Naknadno sam se odlučuio na konverziju i eto, ima nešto boje po kupoli (koju uziman od T-72A), dok je tijelo netaknuto jer je od druge makete donora T-72B (ali kako su Zvezdina tijela T-72A i B totalno ista, uz iznimku oklopne ploče kraj otvora vozača koja se naknadno ljepi, smatram tijelo kao da je od T-72A).

kamaz

#1
Prvo šta radimo je otklanjanje nišanskih naprava topnika/nišanđije kao i IC reflektor pokraj njih. Sa šarke poklopca otklanjamo preiskop kojeg poslje korisitimo kod komadantove kupolice (zato ga ne bacajte).

Nakon toga sljedi komadantova strana, od tu otklanjamo IC reflektor s kupolice, kao i cjevasti senzor ispod nje (s boka kupole). Otklanjamo i glavni IC reflektor desno od cijevi topa sa svim njegovim držačima

Isto tako dok to radite možete i otkloniti kablove bacača dimnih granata, jer su ionako krivo pozicionirani.
Poslje toga sljedi kitanje rupa koje su se otvorile nakon otklanjanja nšanskih naprava. S donje strane kupole stavite komadić styrena tako da popunjavate rupu s njim a onda šavove s kitom. Isto tako primjetite da sam zaljepio nišanđijin periskop na kupolicu komadanta u postolju IC reflektora kojeg smo prije odklonili

Poslje brušenja ide postavljanje kablova bacača. To radite tako da isbušite malene rupe u kupoli gdje su spojevi kablova ()npr. di kablovi ulaze u ˝spojnice˝ ili na samim krajevim kablova) savinite žicu određenog profila u njih i kapnete dvi-tri kapi super glua s donje strane kupole---sve to kao na slikama

To gu glavni kablovi i oni moraju biti deblji za 1/3 od poveznih (onih koji ih spajaju s cijevima bacača). Isto tako, ako se pitate zašto bušiti rupe svrdlom a ne užarenom žicom---zato jer žica zbog topline otopi i komad plastike oko sebe pa stvori okruglo nabor oko sebe... :uaaa

kamaz

Daljni korak su spojke kablova bacača. Na M-84-ki za razliku od T-72-ca postoje nekakvi spojevi (valjda osigurači ili šta već) na tim kablovima, pa ih je potrebno replicirati, a isto tako zbog njih je i potrebno odstraniti T-72-čine kablove.
Te spojeve radimo od komadiča spru-a

Njih treba tri.
Posli od komada razvučenog sprua (rastalimo ga iznad plamena i onda razvučemo tako da dobijemo tanku nit plastike) napravimo isto tako tri komadića

Posli sve to skupa (ja sam ljepio prvo veče komade na kupolu pa na njih manje, jer je tako lakše za ljepit i nije potrebna pretjerana spretnost) zaljepimo na točno određena mjesta po kupoli

Onda na red dolaze konekroti. Njih radimo od žice koja je 2/3 debljine glavnih kablova. Njih zbog veličine možemo pomoću topline (užarimo ih s upaljačem) utisnuti u tijelo bacača.

Posli ih s klještima za žicu skratimo da određenu duljinu

I savinemo u poziciju uz glavne kablove uz koju kap (po želji) super glue-a

kamaz

Poslje idu lančićipoklopaca bacača. Njih sam napravio od bakrene žice tanje od ljudske dlake iz kose :super. Tri žičice sam zavrtio u jednu i poslje ju skratio na 12 komada po 20mm.
Na slici se vidi komparacija svrdla 0.5mm s ˝lančićima˝

Izbušimo rupu u centru čepa bacača i u nju kapnemo kap super glua, te u to uguramo lančić. Kada je taj spoj osušen u korjenu bacača izbušimo drugu rupu i ponovimo proces s drugim krajem lančića.

(nastavak sljedi :naughty)

milten

Super topik a narocito je dobar link koji si dao.
Inace i ja planiram ovo isto da radim samo od Tamiyinog T-72. Imam i Kirinove jugoslovenske vojnike...
MK "Narednik Mihajlo Petrovic" Nish
http://nmpnis.wordpress.com/

kamaz

Oni link i oni forum je jedini koji je skroz detaljan, a i čovik koji ga je pokrenija je izgleda bija nišanđija u jednom, pa zna svaku vidu i svaki kabelčić.  :god
Samo, eto, i tamo nemogu nač točne dimenzije DNNS-2-ce, sve ukazuju na stranicu firme koja ih proizvodi -Zrak- no tu su dimenzije po onome šta iman isčitat cijelog sklopa (dakle, i s unutarnjim djelom). :think
http://www.zrak.ba/products/dnns.html - spomenuti link...
Šta se tiče Kirina, znaš kako stoje stvari oko njihove M-84-ke (već kad si spomenija)---da je ispod dimenzija pravog i u globalu, bezvezna :super, no za ljude neznam, mislim da je Chemical Ali imao temu ˝pad Vukovara˝ gdje je radio i srpske rezerviste. Čini mi se (ako se dobro sjećam) kod figura bilo krivo rješeno remenje preko ramena.  :think
U vezi Tamiye, kad budeš radioa M-84 provjeri najprije kojem tipu 84-ke najviše odgovara (ako već neradiš točno određeni tenk s točno određenim brojem). Ali u globalu i ako bi radio nešto slično mom jedina ti je razlika da je i desni prednji far isti kao i ljevi, tj da ima reduktor (onu pločicu). To je lako napravit iz komada sprua, ali ako su ti farovi različiti onda ti je najbolje da skineš originalni reduktor i napraviš dva svoja nova, tako neće bit razlike, kao i onaj dio žičanog štitnika koji je razlika (žica šta štiti reduktor).
Sve u svemu, želim ti uspješan i zanimljiv projekt, ako se odlučiš na njega! :cheers

kamaz

#6
Posli sam krenija na izradu ˝v˝-a i skala/rebara.
Ovdje je bitno da definirate koliko rebara ima vaša verzija, jer neke 84-ke imaju 2 kao i T-72-ce a neke pak 4. Izradu počnemo tako da od komada sprua gdje piše ˝ZVEZDA˝ i ono meni uvik drago ˝Made in Russia˝ otkinete identičan komad styrena kao šta su dva u kitu priložena rebra. Kada je to gotovo odstranite maleno rebro/držač u donjem djelu ˝v˝-a (ja izrađujem 4 rebrenu varijantu, za dvo rebrenu netreba otklanjati taj držač) i na tijelu zakitajte rupu u koju bi doša taj držač. Kad je to gotovo, zaljepite ˝v˝ na mjesto pazeči da je točno pozicioniran (sa šestarom ili šublerom izmjerite udaljenosti između vrhova ˝v˝-a i bočnih blatobrana). Nakon toga sljedi postavljanje rebara. (radi boljeg objašnjenja=najniže rebro je 1., dok je ono najboliže vozačevom otvoru rebro 4.) Postavimo rebro 4 (najlakše se determinira njegov položaj naspram otvora vozača i ruba prednje oklopne ploče) a nakon toga rebro 2. Ono mora biti udaljeno od ˝v˝-a otprilike 1-1.5mm. Kada se ono osuši udaljenost između ta dva rebra izmjerimo i podjelimo napola, tu dolazi 3. rebro, a 1. dolazi na istu tu udaljenost od 2. Naravno, rebro 1. če sa obje strane ulaziti u ˝v˝-e pa ga je predhodno skratiti. Kad je to gotovo, sljedi stvaranje vara koji se nalazi (samo!) na rebru 1. To radimo tako da zakitamo prednju stranu rebra i kada se stvori malena korica na nanosu s oštricom skalpela udubimo reljef sličan varu:



Dio sa farovima prebačen je na http://www.maketarskikutak.com/index.php/topic,9620.15.html  :zvizduc :violin

milten

Odlucio sam ja odavno, samo jos da krenem. Nabavio sam Fruilove gusenice za njega a verovatno cu i metalnu cev da porucim.
Citao sam kritike za Kirinov M-84. Kraci je za oko 5 mm. A figure su im odlicne. Obraticu paznju na kaiseve preko ramena.
Hvala na preporukama, odlicno si uspeo da uslikas i prikazes to sto radis.
Kad budem krenuo da radim, ovaj topik ce mi posluziti kao uzor.
MK "Narednik Mihajlo Petrovic" Nish
http://nmpnis.wordpress.com/

menestenasli

Zanimljivo, samo nastavi ovako!

kamaz

#9
@Milten: eto, već sam uspio da ispunim cilj; da nekome budem inspiracija-zahvaljujem na tome, a šta se tiče same Zvezdine makete, tu te isto moram upozorit oko same kupole, naime, na nekom sajtu sam pročitao da je 2-3mm krača na stražnjem djelu,  pa eto, ako to šta znaći. :think
@menestenasli: zahvaljujem :super

Posli sređivanja farova i ljepljena na njihovo mjesto, ide dodavane malenih vida(vijaka/šarafa) na ˝v˝ i to tako da idu u dva reda, donji red je bliži oklopnoj ploči i njih ima 3 sa svake strane (dakle 6 ukupno) i 2 na svaku stranu u gornjem redu uz rub ˝v˝-a (stoga napravite sve ukupno 10 malenih komada styrena kao i za oni spoj na kablovima od rastaljenog sprua)

Time je ˝v˝gotov.  :mjetal

Posli sljedi stražnji IC far na kupoli iza otvora nišanđije. Taj far je identičan onome na T-72-cama pa ga nije potrebno uklanjati. Ali... On nije 100% točno izrađen jer je na vrhu cjevastog nosača svičica koja je krivo oblikovana (treba imati oblik kaplje u vodoravnoj poziciji a ne nastavak cijevi), no kako mi se neda cijepati i tu dlaku, ostavit ču je kakva jest.  :zvizduc :violin No zato ču napravit kabel samog svjetla.
To radino tako da zaljepimo komadič rastaljenog sprua (s prethodno probušenom rupicom za kabel) na cjevasti nosač fara gdje se on spaja s nosačem (vidi sliku). Nakon toga izbušimo i rupu u samom faru (strelice pokazuju lokacija rupa)

Da bi s postavljenim kabelom to izgledalo ovako:

kamaz

#10
Šta se tiče prednje donje ploče tenka (ono di je lopata za ukopavanje) tu ima jedna očita izmjena. Naime, T-72-ce imaju redove vida (po 4 u jednom redu) i to u sustavu 4 livo i 4 desno, dakle sve ukupno 8 tih redaka, no kod M-84-ki ih je samo 4 i to 2+2, zato na maketi treba zakitati te rupe (crvene elipse).

Druga je stvar to šta su vanjski redovi (bliži prednjim točkovima) na samoj maketi predviđeni u previše podignutoj poziciji, pa ih je potrebno pomaknuti niže. Na slici pozicija 1. označava prvotnu, krivu poziciju,  poz. 2. točnu. 


Isto tako, primjetite na prvoj slici (ona s elipsama) kako na samoj lopati (u korjenu jednog od središnjih zubi lopate) postoji (tvornički otisnuto i točno dimenzionirana i pozicionirana) malena izbočina/pločica plastike, e pa nju treba izbušiti tankim svrdlom jer je ta malena alikca i sve M-84-ke je imaju. :naughty

Eh, da i da ne zaboravim (jer neću sutra bit ovde):
SRETAN VAM PRVI MAJA!!! :cheers :cheers

kamaz

Posli ide otklanjanje prednjih blatobrana (u ovoj mojoj verziji no nije obvezna ;)). Za to skidanje pogledajte slike i moguća rješenja jer M-84-ke imaju mogučnost otklanjanja bočnih zavjesa kao i prednjeg djela blatobrana koji ima ´zglob´za servisiranje gusjenica (podigne se prema nazad) i prednjeg kola. Neke verzije imaju otklonjene blatobrane sve do prednjih spremnika (ljevo spremnik/desno rezervoar goriva).


To ostavlja rupe na stranicama blatobrana koje se lako mogu popuniti komadićem styrena:


Kad je to gotovo idemo na stražnji dio tijela tenka. Tu su glavne bačve goriva. One ovisno o situaciji u kojoj se tenk nalazi mogu bit u tri glavne verzije: u punoj spremi (s rebrastim cijevima za dovod goriva u vožnji i ventilima/glavama priključaka), dodatni rezervoari goriva (bez cijevi za dovod goriva i glava priključaka za njih), te verzija bez bačvi (i cijevi, naravno). (postoje i dvije podverzije ove zadnje verzije a to su sa ili bez nosača bačvi---ova verzija bez nosača se pominje u upustvima za izradu makete)
Ja sam se odredio za treču verziju (sa nosačima) koju je i najlakše napraviti; samo se otklone klinovi za bačve...

Nakon toga sljedi postavljanje kablova stražnjih farova. To je lagano---isto kao i prije kod prednjih-rupa, komad žice i 1-2 kapi supera.

No za razliku od prije, kablovi se mogu samo savinuti prema unutrašnjem dijelu stražnjih blatobrana (tj u veliku rupu koja nastane spajanjem šasije za gornju ploču tijela)

JUNKERS

Opa, nimalo naivno. Svaka cast vidim da ce to biti jedna lepa maketa. Samo tim tempom, svaka cast.
:super

kamaz

#13
Dok sam to radio malo sam se poigrao s bočnim zavjesama i upaljačem (za cigarete). Tu pripazite je styren lako postane zapaljiv kada se rastali, a isto tako i zna brzo izgubiti oblik i postati kugla (zbog zakona najmanje površine :rtfm). Isto tako, radite s otvorenim plamenom, zato to radite na sigurnom mjestu (po mogučnosti van kuće/stana). :rtfm


Da se stvori malo plastičnosti makete.

Nakon toga ide postolje DNNS-2. Ono je (po savjetu Chemical Ali-ja) promjera 10mm, a napravio sam ga od cjevastog spremnika s kupole iz viška djelova od T-80-UD (isto Zvezdinog 1/35---taj dio zapravo ide na običnu T-80-ku na stražnji dio kupole).
Isto tako sam označio i mjesto nišanđijinog (drugog) periskopa.

Kako za sada još neman točne dimenzije DNNS-a (žicam ih na onom forumu od M-84-ke :naughty :super) samu ću napravu izrađivati tek poslje.  :zvizduc

@Junkrs: zahvaljujem, a šta se tiće projekta, tu se poprilično trudim da bude šta točnije, jer ga radim detaljno i polagano, a slika i podataka ima u izobilju pa se nadam dobrom ishodu. A isto tako to je ionako naš (od JNA i Jugoslavije) tenk i mislim da zaslužuje ono nešto malo više truda (baren od mene :mjetal).

kamaz

#14
Daljni koraci su oko nekih sitnica:
maleni ˝držač˝ (ako je to držač ???) s ljeve strane vozačevog otvora; komad sam napravio od lima (od tube majoneze :love). Taj se komad nalazi samo na livoj strani

Primjetite kako sam ˝ukopao˝ kablove prednjih farova u prednji oklop. Naime, oni otisnuti kablovi su krivo napravljenji, jer kod 84-ke ti kablovi se nalaze u malenim utorima da se nečini prevelik lom.

Posli toga sljedu dva mala komada lima s obje strane centralnog spremnika na stražnjem djelu kupole. (isto izrađeni od lima)



Nakon toga sljede ˝uške˝ za vezivanje s ive strane kupole. Na njih se vezuju ona dva smotuljka koje ima na gotovo svim 84-kama.

Izrađuju se tako da se prvo odredi njihov položaj (imajte na umu da su prednje uške malo udaljenije od stražnjih :naughty) na kupoli, potom izbuše rupe, pa se napravu same uške od žice nešto tanje od glavnih kablova bacača. Nakon toga se pomoću klišta za žicu napravu maleni ˝u˝-ovi i potom malo supera kapnemo po nožicama koje onda umetnemo u rupe. Kada se to osušilo, pomoću klišta savijamo žicu prema gore i vrh malo zabacimo od kupole (vidi sliku).

(nije mnogo, al čovika veseli :mjetal)