Mirage Hobby PZL.43 Chayka 1/48 Tsar’s Bulgarian Air Force

Previous topic - Next topic

Oruzar

Pozdrav kolege,

Ovaj put vam predstavljam ne toliko novu, ali noviju maketu na trzistu, poljske kompanije Mirage Hobby.
Rec je o maketi iz 2015. godine , o avionu poljske vazduhoplovne industrije "PZL" model 43. Ovo je reizdanje iz 13. serije., iz ove godine.



Malo o avionu:



Laki bombarder i izviđački avion PZL.23 razvio je Stanislav Prauss početkom 1930-ih kao zamena za tadašnje avione Potez 25 i Breguet 19. Prvi nacrti su podrazumevali posadu od dva coveka u vidu pilota i repnog strelca, koji je bio odgovoran i za bombardovanje. Prvi prototip je poleteo 1. aprila 1934. Od drugog prototipa pa nadalje,  ubacili su u svaki sledeci model i operatera za bombardovanje, gde on postaje treci clan posade.Medjutim sto je najinteresantnije kod ovog aviona taj covek je ujedno bio i navigator, koji je menjao svoje pozicije u avionu u zavisnosti koji je posao trenutno obavljao. Dok je nisanio ciljeve za bombardovanje morao je da legne u "kolevku" na trupu i odatle radi svoj posao jer su to diktirale tehnicke izvedbe aviona.Nakon odbacivanja bombi vracao se na svoju poziciju navigatora i radio operatera.Ovo sve gore je namerno navedeno da bi se objasnilo jasnije sta je ovaj avion i odakle potice model 43. ovog tipa. Naime model 43., je izvozna varijanta modela 23., i osnovna razlika je u motoru vazduhoplova, i nekim manjim modifikacijama.Serijska proizvodnja prvih 12 jedinica , modela 43.,započela je već krajem leta 1936. Prvi prototip imao je probni let u februaru 1937. Nakon testiranja, PZL.43 dobio je drugi uljni radijator sa desne strane trupa, i proširene uvodnike karburatora i izduvni kolektor. Godine 1936. Bugarska je želela kupiti poljski PZL.23 Karas, ali opremljen sa većim i snažnijim motorima Gnome-Rhone 14 Kfs snage 750KW. Ovaj zahtev je izazvao značajnu promenu u trupu trupa, koji je morao biti duži, a kokpitni deo je trebalo pomeriti unazad, i mitraljezi u trupu morali su biti preseljeni, jer više ne bi mogli da pucaju između cilindara motora. Zastakljivanje kokpita je redizajnirano i preoblikovano. Kako ovo menja poboljšane karakteristike aviona dve godine kasnije Bugarska je kupila još 40 mašina, ali ovog puta sa Gnome-Rhone 14 Kfs N01 motorom. Na početku rata, šest aviona je bilo u Poljskoj spremnih za otpremu u Bugarsku. Ove mašine su brzo bile raspakovane, sastavljene i poslate u 41. rekonfesionalnu eskadrilu. Sve ove mašine su izgubljene u akciji. Još dva aviona, u slabo letnom stanju (koja su prikazana u ovoj kutiji makete), konfiskovana su od strane nemačkih snaga. Posle nekih testova ova dva aviona su predata Bugarskoj 1940. i početkom 1941. godine.Bitno je napomenuti da su ovi avioni ucestvovali u cestim bombardovanjima i izvidjanjima Jugoslovenskih oruzanih snaga tokom Drugog Svetskog rata, gde su i dva aviona izgubljena od strane nepoznate grupacije tada Jugoslovensko/Srbskih oruzanih snaga, i to oborena obicnom puscanom municijom od strane sasredjene paljbe vise strelaca, to je bila situacija u kojima se iskazala slabost ovih aviona , njihova brzina i nacin upotrebe. Ovi avioni nisu dugo bili na ratnoj sceni jer su mahom unisteni u saveznikim bombardovanjima i zamenjivani su novijim tipovima vazduhoplova iste namene.

O maketi:
Maketa se zasniva na kompletu PZL.23 Karas. Više od 200 delova ima prilično dobar kvalitet odlivaka, "pinmarkova" ima samo na nekoliko mesta. Pored toga postoji 90 ecovanih delova. Iz kompleta svi plasticni delovi nisu potrebni te ce na kraju ostati oko 50 delovi za raniju varijantu, uključujući i kompletan Bristol Pegasus motor. Vrhunac kompleta je nesumnjivo vrlo dobar nivo detalja u području kokpita i motora. Unutrašnjost više nego živi zbog velikodušnog zastakljivanja. Cela montaža unutrasnjosti je postavljena kao zasebna jedinica u trupu. Potrebno je najmanje 60 delova za ovaj sklop. Korišćenje ecovanih delova ograničeno je na "najprikladnije". U ovoj oblasti, komplet sigurno može stati rame uz rame sa svojim konkurentima na dalekom istoku. Samo instrument tabla sa svojim prelepo i detaljno graviranim instrumentima, koji su pokriveni dekalima, deluje veoma uverljivo i detaljno. Ovde je po meni najlepsi detalj na maketi. Tako da celokupni kokpit ne nestaje ispod spoljasnjih ivica kokpita, i zaista može se napraviti veoma lep priakaz aviona, bilo sa otvorenim  ili zatvorenim segmentima stakala.Jedina mana makete je...mali broj zakivaka po trupu, ali i to je veoma lako resivo za one "iskusnije" i upornije.Dekali su lepei kvalitetna stampe, jasnih stensila i ostrih ivica. Moja prethodna iskustva sa dekalima ove kompanije su veoma dobra i zaista nemam zamerku. Dekala ima dovoljno za jedan avion Bugarskog Carskog Ratnog vazduhoplovstva, a za taj jedan ce te se morati odluciti od dve ponudjene varijante.Sastavnica je zaista predivna i veoma pregledna za jasnim i detaljnim opisima radova.Stakleni delovi su veoma prozirni bez distorzija po sebi, sa veoma ostrim i jasnim ramovima drzaca stakala.














































Zahvaljujem se gos.Damianu iz kompanije Mirage Hobby na primerku i toplo preporucujem ovu maketu ...malo iskusnijim maketarima i ljubiteljima retkih "ptica".

Do sledeceg review-a,
Pozdravljam vas sve i srecno maketarenje.