MiG-3 ICM 1/48

Previous topic - Next topic

Warhawk

#30
Jako zanimljiva tehnika za gume, moram to da probam...  :)

Pitam se dali funkcioniše i sa rezinom...  :think
'Once you get locked into a serious Model Master enamel collection, the tendency is to push it as far as you can.'

zamorano

Au sad tek vidim koliko sam u zakašnjenju... Toliko se radilo da nije bilo vremena za pisanje dokumentacije . Zato evo opet jedne mini-novele.

Udaren je "prajmer", u stvari Hu.128 kojom sam farbao i unutrašnjost aviona i koja je toliko matora da je red da se potroši. U nekoliko slojeva sa došmirglavanjem između.



Na slici se vidi da je antena nastradala, baš je na nezgodnom mestu. Srećom, plastika je mekana tako da se jednom slomila i pet puta iskrivila, nije loše (a to što sam je odmah zalepio kad se slomila, ne morate ni da mi kažete da sam blesan ).



Poklopci za kutije točkova se ne uklapaju unutar kutija nego naležu odozgo, baš kao pravi poklopac :). Ne znam da li je tako na pravom avionu, ali ovo će biti ovako zakačeno blu-takom samo za farbanje pa ću posle da skinem. Ali lepo se uklapa:



Pošto će avion da bude bele boje, cenio sam da je pametnije uraditi nekakav pre-weathering nego pre-shading jer bela ume dosta da se providi. Tako da sam raspalio jedno sedam-osam slojeva raznih boja, malo Gull Gray (beše Hu.129) da izgleda kao prljava bela (nisam je ni približno dovoljno stavio, trebalo je više), onda razne sive i crne, rđu i metalik čeličnu i aluminijumsku boju. Sa tamnijim bojama sam se koncentrisao na mestima gde je prljanje i grebanje jače: kad završim sa belom, malo ću da je ošmirglam i izgrebem da to izbije na videlo.



Ovo su sve bile uljanje boje, tako da sam ostavio jedno nedelju dana da se osuše. Sledeći korak - Pactra akrilna ruska plava pa bela.



Plava je super uhvatila, a bela k'o bela - doduše, ne mogu sa sigurnošću da tvrdim jer ovo je prvi put da radim sa akrilnim bojama, ali pretpostavljam da nijedna bela ne pokriva iz prve. Ovoj je trebalo jedno pet prelaza, delom i zbog mog eksperimentisanja da pronađem odgovarajuću gustinu. Na kraju je rezultat prilično korektan, mada mi se čini da bi ova boja bila idealna za one druge, improvizovane zimske kamuflaže (pogotovo tenkovske) koje izgledaju kao da će svakog trenutka početi da se ljušte. Ima i tu peskastu površinu, mnogo grublju nego uljane mat boje tako da i to dodatno podseća na kreč :).

Čini mi se i da dosta dobro prijanja na podlogu - sad, podloga je bila tri-četiri sloja mat uljane boje, a i bio sam ekstra pažljiv prilikom maskiranja zato što mi se prilikom pokušaja maskiranja propelera desila havarija -



Ovde sam možda i sam kriv, ne sećam se da li je taj propeler bio skroz "odmašćen" pre farbanja.

Sve u svemu, reših da probam da maskiram i farbam i oznake. Koje ću ako neću ruske...



Mislio sam da ću morati da razređujem crvenu da se poklopi sa bojom dekala (valjalo bi, pošto ću da lepim dekal sa sloganom), ali se ispostavilo da se Revell 36 savršeno poklapa (btw, Revell valja i neku Ferrari Red, ako se ne varam, koja je identična nijansa samo polusjajna).

Maske sam pravio tako što sam maskirnu traku lepio na CD i onda rezao po tome. CD se providi donekle: ako slučajno maskirnu traku zalepite na pogrešnu stranu cd-a, ustanovićete da se metalna folija lako skida i CD postaje potpuno providan ;D. Tako da se konture dekala lako precrtaju na traku i onda ide sečenje uz pomoć lenjira.



Sad, pošto su oznake relativno velike, a da ne bih pravio maske iz delova (nekako mi to nije zvučalo previše pouzdano), rešio sam da uzmem maskirnu traku za krečenje. Ona je malo grublja ali dosta šira. Naravno, kada se prska crvena preko bele, maskiranje je u nindža stilu: da se vide samo zenice.



Prvi rezultati baš nisu obećavali: nisam imao dovoljno hrabrosti da pritisnem traku da skroz uhvati, tako da se boja malo podlila. Na par mesta sam zaboravio da dodatno maskiram ivice gde je skalpel isekao više (na vrhovima krakova zvezda), tako da je i tu pobeglo. Popraviti to na beloj podlozi je muka živa, probao sam šmirglom ali šmirgla ako uhvati crvenu onda je razmazuje po beloj...

U sledećem koraku sam, naravno, koristio Tamiya traku.



Inače, na svim slikama ovog aviona vidi se da je ta strelica na trupu tamnije boje nego ostale oznake, ali ICM tvrdi da je to ista crvena. U monografijama je prikazuju kao tamno crvenu... Po meni ne mora da znači da je crvena uopšte (ima drugih MiG-ova iz ove serije koji imaju baš crnu strelu), ali nemam nikakvih informacija tako da im verujem. (Lažem, probao sam u photoshop-u kako bi mu čučale druge boje i crvena je ipak najlepša, zato sam je uzeo).

Sledeći korak: lagano struganje boje da probije metalik boja i rđa ispod - a istovremeno i da se eliminiše podlivena boja oko oznaka. Glavno oružje, kao i uvek - skalpel i šmirgla. Za vrlo suptilno struganje (ali vrlo suptilno) može da posluži i tvrda gumica (ali vrlo tvrda, ona što cepa papir).



Trebalo bi sada skinuti taman toliko boje da posle ne moram ništa da dorađujem (zato što će preko toga doći lak) a da se lepo uklopi sa wash-om, tj. da wash ne prekrije sve. No dobro: probam sad pa ću znati sledeći put (ako se setim - srećom imam ovde detaljan opis :)).

Warhawk

Ovo samo malo da se popravi gde se podlila crvena i biće bombonica  :super
'Once you get locked into a serious Model Master enamel collection, the tendency is to push it as far as you can.'

Suhoj

Jedini WW2 avion koji bi pravio (uz Me-109). ;D
Lepo ti to ide, ne brini za to sto se podlilo, sredi cetkicom.
A odluka da makiras oznake je odlicna, jer si upravo ustedeo zivaca i vremena. ICM dekali jedino odgovaraju u kanti za djubre ;D

Kerber

Ok je za sada. Posto volis da eksperimentises tehnikama, doci ces na svoje vrlo brzo. I to je takodje OK.
Samo, gledaj da ne preteras, svideo mi se deo oko kabine gde si vrlo suptilno iscackao belu, to je po meni sasvim dovoljno, a sad bi u tom stilu trebalo "zguliti boju" i na drugim, dostupnim mestima. Ne zaboravi donju stranu avion, nekako je jos uvek "devicanski cist", a prljali su se  i to dobrano - em ulje iz motora, gasovi, em blatiste i smrznuta zemlja, led, koji su umeli i da umazu a i da ostete boju...ne previse, ali ipak. Patern oko kabine nek ti bude vodilja za dalje.
Samo davaj, davaj ! ;)

zamorano

Još jedno veliko zakašnjenje, ovog puta sa malo boljim izgovorom (godišnji odmor). Dugujem vam ostatak priče, opet ima dosta materijala, pa da ne dužim...

Hteo sam zaista da ga napravim da bude samo malčice, onako "suftilno" prljav. Ali se ispostavilo da je brljotinu sa podlivenom crvenom bilo nemoguće ispraviti na pristojan način pa sam morao da vadim (prikrivam) fleke sa prljanjem. Nisam preterivao, ali na beloj podlozi i malo je dosta.

No da krenemo redom:

Pošto smo završili za programom farbanja i pripremamo se za program prljanja, dobar je trenutak da se onaj privremeno montirani poklopac ukloni i da se montiraju izduvnici. Nešto ovako:



Primetite da na novini u pozadini piše "PERFECT FIT". Ih, maler...


Točkovi su maskirani pa farbani a poklopci farbani što na maketi što na ramu...



Inače, sklop stajnog trapa je valjda kao na pravoj mašini, pretpostavljam da je tako pošto se ne lepi kao kod svih normalnih maketa onako pod pravim uglom "u krilo" nego visi na ivici kutije točkova... Pored toga ima dosta delova, od kojih svaki može da bude slaba tačka. Što znači, ako neko malo jače sedne na maketu, ode stajni trap... Hm, moraće to dobro da se zalije lepkom. Evo preko reda slike montiranog točka gde se vidi šta sam hteo da kažem a nisam znao kako:



Primetite da noga stajnog trapa nema dodira sa "krovom" kutije točkova. Tu valja biti pažljiv.


Kad smo već kod pažljivosti, probao sam da montiram točak da vidim kako će da legne i ušlo je dobro - ali nije htelo da izađe. Perfect fit.



Šta sad? Hm, da zalepim ta dva počupana dela a da ih proburgijam kroz sredinu pa provučem neku žicu da to malo pojača. Samo... Gde da nađem odgovarajuću žicu?



Rezultat je ispao dovoljno dobro - čik pogodite koji od ova dva je originalni a koji je lepljen:



Postoje dve metalne šipke (šta god da su) koje idu bočno uz nogu stajnog trapa - to je dato kao plastični deo u maketi, al' ja, kad se već bakćem sa žicama, stavio svoje:



Evo kako ti razni točkovi sad izgledaju:



I onda je Ruja konačno stao na svoje noge:



Propeler je dosta žući od trupa, razlog je u tome što je on, posle pomenute havarije sa skidanjem boje i nahvatanog straha, urađen uljanom bojom. A kroz uljanu se, izgleda, ne providi toliko plava osnovna boja. Bah! Moraćemo da mu radimo neki šejding sa plavom, da povuče na pravu stranu.

Posle par slojeva pronta, dekal - jedan jedini (puta dva za obe strane) je legao iznenađujuće dobro:



Na slici se vidi i kojom debljinom boje sam sakrivao podliv na kracima petokraka...

Sledeća slika - ups, gde već nestade parče dekala? Ukrajinski dekali se dezintegrišu i na najmanju psovku.



Tek kada sam zalepio dekal na desnu stranu, ukapirao sam da sam strelicu nafarbao suviše nazad u odnosu na levu pa je bilo malo tesno za dekal sa parolom:



No dobro, kao da su Rusi bili po tom pitanju precizniji (svi se uvek vade na Ruse).

Nov pokušaj maskiranja propelera - ovog puta koristimo lukavstvo, nećemo da sečemo masku nakon što je montiramo nego pre. Isekao sam tanku traku maskirne trake (znam da ima da se kupi gotova... Samo ne znam gde :)), i to je već moglo lepo da se oblikuje da bude pravilan krug.



A kako sam dobio pravilan krug? Specijalna tehnika: zažmuri se na levo oko a desnim se škilji i onda se tako procenjuje... Malo sam ga merio, malo vrteo u krug (ni to nije bilo dobro pošto je osovina ekscentrična - verovatno zato što sam ja udenuo parče rama umesto originalnog dela), gurao noktom gore dole. Sve u svemu, prijatno sam iznenađen kako je ispalo:



Malo se podlilo, ali više na takve sitnice ne reagujem ;).

I sad prelazimo na prljanje... Zamislio sam da probam sistem koji koriste tenkisti, tehnika "mokro u mokrom". U tu svrhu sam pazario supstancu na slici:



Stvar se na srpskom zove "osnovno petrolejsko ulje" ili tako nešto, mislim da je to neka varijanta white spirit-a, dakle razređivač za uljane boje. Ne smrdi mnogo, ima blag miris petroleja, tako da može relativno dugo da se radi sa njim. I ne suši se preterano brzo (recimo da može petnaestak minuta, možda i pola sata, da se maže i razmazuje bez problema). Inače sam ga našao na http://www.ars.rs, sajt vredi pogledati pošto ima fina objašnjenja za razne slične hemikalije koje su nama interesantne (inače, radnja u Beogradu im je - a gde bi bila - u Kraljice Natalije).

Dakle, krećem od makete koja je par puta lakirana sjajnim akrilnim lakom - pogađate, u pitanju je Pronto (naravno, radim tek nakon što se osušio). Sistem je da se površina po kojoj se radi premaže gorepomenutim razređivačem, zatim se doda poneka tačkica različitih boja prljavštine i onda se to mekom četkicom razmaže da ostane jedva vidljiv sloj. Kad se osuši, može da se ponovi i ponavlja se dok se ne dobije zadovoljavajući efekat.



E sad... Lepo ljudi kažu da to treba da se radi preko polusjajnog laka - nisam imao akrilni. Kada se radi preko Pronta, onda podloga ne prima boju tako da se efektivno ne radi senčenje već se boja razmazuje tamo-vamo. To je dobro za postizanje efekta gareži, ali nije dobro za ono što sam hteo. Inače, prvi sloj blago matira površinu tako da se posle nekoliko koraka dobije polusjajna površina, ali sam to kasno ukapirao.

Na ovoj drugoj slici se vidi kolika je razlika u boji propelera i trupa, to sam rešio da zataškam tako što ću na propeler da primenim senčenje i weathering nekom plavičastom nijansom. Ovako nešto:



Tu se vidi i poslednji korak u prljanju, razmazana MM Exhaust boja tamo gde izduvnici duvaju čađ... Iako je na kraju ispalo više nego što sam hteo, cenim da je ovo čak umereno prljanje. Viđao sam slike mašina koje imaju debelu crnu štraftu do izlazne ivice krila.



Rep, koji je glavni krivac ovolikom prljanju, je stvarno loše ispao, sve zbog podlivanja boje i pokušaja da se debelim slojem bele ista sakrije... Nemoguća misija.



Hm, sad vidim da sam zaboravio da uslikam točkove... I oni su prljani na sličan način samo sam u smesu nastrugao malo osušene smeđe, da dobijem efekat blata. Videće se kad napravim finalne fotografije makete.

Posle par slojeva polusjajnog pa mat laka, dolazi svečani trenutak - skidanje maski sa kabine:



I sa svetala na krilima:



Šta je još ostalo? Antene. Koristio sam najlon za pecanje 0.14. Pošto je beo, prvo sam ga malo namazao acetonom da ga "nagrize" kako bi se boja bolje primila, a onda sam preko stavio neku skoro crnu boju.



Iza kabine sam izbušio prvo tanku rupu - recimo, 0,5 mm - skroz, onda krenuo da je proširujem na 1 mm i odustao na pola dubine. Najlon sam zalepio u "unutrašnju" tanju rupu tako da se žica ne oslanja o ivicu rupe nego ide kroz sredinu: efekat nije baš očigledan ali se naslućuje. Mislim da je tako malo bolje.

Inače sam konačno rešio i problem lepljenja žice na rep (večita dilema kako je zakačiti a da ne sklizne sa vrha). Nekoliko savijenih žica, par njih u "V" koje idu ispod najlona i ne daju mu da ide dole, i par u "^" odozgo koje onemogućavaju mrdanje levo-desno. Sa ovakvom postavkom najlon može lepo da se zategne dok se lepak suši.

Dve žice su na pravom avionu bile nekako umotane na mestu gde se spajaju na repu. Ovo sam probao da simuliram sa delimičnim uspehom - nije dovoljno ružno da smeta :).



Nakon ovoga je petnaestak minuta utrošeno da proverim šta mi još fali (da li je moguće da je gotov?) i onda sam na brzinu sklepao postavku za preliminarne fotografije:



(Hehe, kao podlogu sam koristio kalendar Jugoimport SDPR-a okrenut na naličje :)). Balans belog je malo omanuo zato što se pomešalo dnevno svetlo i "daylight" sijalica, dakle dve skoro slične ali različite boje, pa je podloga uhvatila jedno i pobegla u crveno a maketa drugo i povukla na plavo. Biće boljih fotki, samo da nađem vremena da montiram opremu.

S obzirom na to kakvo iživljavanje i eksperimentisanje je izvođeno na ovoj maketi, vrlo sam zadovoljan što je uopšte u takvom stanju da mogu da je stavim u vitrinu. Za sledeći put znam šta može a šta ne da prođe (i već mogu da procenim šta će me mrzeti da uradim a šta ne :P), tako da očekujem za nijansu bolje rezultate.

Hvala svima koji su pratili epizode ove sapunice, a posebno onima koji su navijali i pomagali, bez toga ovo ne bi bilo ni približno ovako zanimljivo.

E sad: šta sam ono rekao da mi je sledeće na spisku?

sezan

#36
Bravo,bravo,bravo! A odgovor na nagradno pitanje je levi !Sta sam dobio? Lizalicu?  :hahaha
Pozz!
"Smart you must be... Try not. Do or Do not... There is no try"-YODA

djos & filip

Bilo je tu svega i svacega  ;)

Ali krajnji rezultat je  :bravo :bravo :bravo :bravo :bravo :bravo

Bas mi se svidja

Ovo je samo hobi, ovo je samo hobi, ovo je samo......

Warhawk

'Once you get locked into a serious Model Master enamel collection, the tendency is to push it as far as you can.'

Sandman

Zamorano, na tvoje topike chovek prosto ne treba ni da daje komentare, vec samo da cutke uziva u slikama i detaljnom opisu radova!  :god

Odlichno si se izborio i sa Migonjom.... shta nam sledece spremash iz tvoje kuhinje? :)

Suhoj

Predivno!
Strava je ispala maketa!

Kerber

Kako je pocelo, dobro se zavrsilo.
Uklopila se sa pricom o delimicno izraubovanim "belim" avionom. Bar je takva i farba i deo oko oznaka, kao da je dofarbavan, krpljen...al' nov ocigledno nema sanse da bude.
Tih nekoliko belih aviona su iz vazdusne odbrane Moskve, negde procitah da su poprilicno intezivno korisceni, ali, cim je Sovijetima poslo za rukom, da u protivofanzivi odbace nemacke armije, avioni su zamenjeni sa P-40 i Spitovima (jbg, ako ne lazu...), a ovi su otisli u druge jedinice i tamo prefarbani.
I sama ova jedinica koja je fotografisana na verovatno proglasenju za Gardijsku formaciju (da bi se pozrtvovanije borili),  ima bas jedan MIG, mislim crni br. 2, sa potpuno novim kapotazem motora - kao da je ili veoma taze bela ili, pak, aluminijum...
Zabunu stvaraju i opisi gornjih povrsina krila - ono crveno od centroplana do vrha ili pak zelena...ko ce znati. Mislim da je to ipak preterivanje i los retus neke fotografije,  mada lepo izgledaju, al' da su bili pogodni za kamufliranje...tesko.
Sve opcije su u igri, i ne sekiraj se oko istorijske tacnosti. Kod nas kazu: "Moz' da bude, ne mora da znaci! "

Aranza

Vrlo lijepo kolega.

GBU-10

Veoma zanimljiv rad. :super

JUNKERS

Jako lepo. Svaka cast. ;D