Dornier Do-22, Planet Models 1:48

Previous topic - Next topic

®Evolutionary

#45
Danas ćete uživati u duploj dozi plastične hirurgije iz Češke. :naughty Naime, imam za vas dvostruki update...

Prvo malo akcione fotografije - ako malo čkiljim već mogu da vidim završenu maketu sa velikom trobojkom na ruderu... znam, malo preterujem...

Elem, krilo stoji nad trupom, a posle mnogo seckanja, podešavanja, brušena i savijanja to je za mene trenutak za slavlje. Iskreno, nisam verovao da će ova hrpa upornica i čelične žice ikada uspeti da pobedi gravitaciju bez upotrebe supre-lepka, ili nekih Jedi - moći... ali evo stoji, bez ičje pomoći i (iz većine uglova) izgleda kako treba! To znači da ću moći da odvojeno završim trup, krilo i plovke i da ih tek na kraju, posle farbanja i weatheringa, ponovo sklopim u celinu.





Dijagonalni držači krila su još uvek samo od žice i biće presvučeni aerodinamičkim oplatama, kao i svi ostali noseći elementi.

Morao sam da se malo poigram kamerom i napravim pauzu od armiranja rezina...
... a posle ćemo se podsetiti kako smo stigli do ovde...









Pozdrav od Šekija
--------------------

Pedja


®Evolutionary

Dakle, ovako je sve išlo u poslednje dve nedelje. Prvo sam završio nekoliko detalja na donjaci trupa: prozor ispod navigatorske/bombarderske pozicije sa kamerom i optičkim uredjajem za osmatranje i navodjenje. Sam "pleksiglas" prozora zamenio sam parčetom prozirne folije, jer je predvidjeni deo iz kita bio dosta grbav i neuverljiv. Ram na otvoru sam formirao od tankih plastičnih profila.



Na nekoliko fotografija jugoslovenskih Dornijera iz knjige Djodja Nikolića primetio sam da je otvor za zadnjeg strelca sa donje strane trupa zatvoren. Nisam siguran da li su sve naše letelice videle ovu modifikaciju, ali mi se čini kao praktična. Zatvaranjem ovog otvora sigurno je uveliko smanjen pvazdušnu struju kroz kabinu u letu, kao i ulaz vode i soli prilikom poletanja i sletanja. Sa druge strane za avion koji može da se spusti na samu površinu vode taktička pozicija strelca koji pokriva donju polusferu verovatno da i nije bila toliko važna... u svakom slučaju odlučio sam zatvorim ovaj otvor na maketi.



Sa zadnje strane razmenjivača toplote, ili tzv. hladnjaka za ulje, iskoristio sam metalnu mrežicu koja je zapravo bila predvidjena za prednju stranu istog u kitu. Ovde će klapna koja se podiže i spušta i time reguliše protok vazuduha kroz tunel hladnjaka, dosta ograničiti pogled unutra, pa se nisam puno trudio da je prljam, ili ostarevam.



Pre zatvaranja kabine hajde da bacimo još jedan pogled kako sada sve izgleda, ovaj put sa posadom na svojim mestima.









Gornji deo trupam koji sam svojevremeno isekao da bih olakšao posao u unutrašnjosti, sada sam pažljivo vraio na svoje mesto. Pošto je prilikom sečenja deo materijala ispod same testere odstranjen, sada su svud po obodu ostali zazori koje sam zatvorio tankim trakama od plastike i gitom. Posao je bio pipav, jer nisam želeo da oštetim okolnu površinu sa finom rebrastom struktuom 





Pilotski vetrobran je, poput onog donjeg prozora za navigatora, po mom skromnom mišljenju potpuno neadekvatan u kitu - kratak, nizak i prilično neproziran. I ovde sam opet morao da se potrudiim da nadjem bolju alternativu. Plan je na početku bio da formiram odgovarajući kalup i koristim vaku-former za ovaj posao. U trenutku prosvetljenja, podstaknutim akutnom lenjošću, shvatio sam da je vetrobran jednostavan cilinidrični segment, te da ako nadjem odgovarajući providni cilindar mogu sebi da ustedim puno vremena i truda. Jedno pakovanje sečiva za skalpele bilo je idealnih dimenzija!



Uporedite i sami - na sledećoj slici je deo iz kutije nasuprot novosagradjenom vetrobranu... mislim da će mi se pilot zahvaliti za ovu izmenu...





I na kraju vraćamo se na počtak... postavljam pticu na upornice i proveravam kako se sve uklapa. Samo ovde  možete da primetite kako su dijagonalni držači krila beznadežno kratki... 


Pozdrav od Šekija
--------------------

Ćomi

Bravo !
Iako je pre nekoliko godina dogovoreno da se na forumu pre ne pise nista, nego da se kaze samo bravo, extra, vrhunski (sa cime se generalno i slazem) - ja moram bas tako da se ovaj put obratim.
Zadovoljstvo posmatranja "lakoce" sa kojom resavas i uvodis nove stvari je nevidjeno...
Samo radi i kaci sto vise ovakvih prica.
Hvala !  :D

Pozz,
Ćomi
No signature.


Warhawk

Quote from: ®Evolutionary on 27-06-2020, 15:23:42
Jedno pakovanje sečiva za skalpele bilo je idealnih dimenzija!
Uporedite i sami - na sledećoj slici je deo iz kutije nasuprot novosagradjenom vetrobranu... mislim da će mi se pilot zahvaliti za ovu izmenu...

Odlična ideja i fina improvizacija.
Kao još finiju korekciju mogu predložiti da na tom novom vetrobranu uradiš ramove koji pašu na trup, pa sve zajedno iskoristiš kao master za vakumiranje.
Onda će i debljina vetrobrana biti u razmeri.  ;D
'Once you get locked into a serious Model Master enamel collection, the tendency is to push it as far as you can.'

®Evolutionary


Nisam vas zaboravio!

A i živ sam još uvek! 

Do-22 je takodje dobro!

Posle duže letnje pauze, koja uprkos ovoj čudnoj godini, nije bila lišena pustolovina, vratio sam se za radni sto i nastavio posao koji vam je, ako ovo čitate, već dobro poznat. 



Preostalo je da završim još nekoliko detalja na maketi, pa da počnem sa farbanjem. Sve reszinske sitnice iz kita, koje najverovatnije ne bi preživele slučajni udarac prstom, ili nekim alatom zamenio sam metalom, ili ih ojačao žicom: balansni tegovi elerona, mehanizam krilaca za uravnoteženje krmila visine, štap radio antene, kao i ušice za zatezne kablove izmedju upornica krila i pontona - instalacija ovih kablova će naravno doći tek na kraju...









Do-22 je nosio tri protiv-podmorničke bombe od po 250lb, iz RAF-ovog arsenala. Ovde sam opet iskoristion preostalo naouružanje iz Tamiyinog Swordfisha, jer su rezinske bombe iz Planet Models kita bile predimenzionisane i netačnog oblika.


 
Nosni deo bombe sam izmenio, dodao livenu strukturu po površini kućišta. (ovo sam postigao tako što sam površinu premazao tečnim lepkom, pa potom ubadao grubom četkicom). Stabilizacioni prsten na repu sam takodje zamenio tanjim materijalom.



Krilo i trup sam prvo isprskao crnim Surfacerom 1500. Ova podloga je veoma dobra za metodu farbanja poznatu kao "black-basing", ali mana je to što se detailji na površini i eventualne anomalije ne razaznaju tako dobro kao pod sivim Mr. Surfacerom. U naknadnim fazama farbanja morao sam nekoliko puta da popravljam manje greške u rezinskoj površini, koje nisam video na crnoj podlozi.





Kao letelica prvenstveno namenjena za eksport, Do-22 nije bio farban po nemačkom RLM standardu. Avioni Kraljevini Jugoslaviji ipsoručeni su obuhvatno premaz sivi sa nomenklaturom boje L40/52 "Jugograu". Ima različitih tumačenja kako je tačno ova farba izgledala, ali se svakako radilo o svetlo sivoj, relativno neutralnog tona. Posle preleta u Egipat jugoslovenski Dornijeri su dobili ad-hok RAF Dark Green  kamuflažu nanešenom četkom u vidu nepravilnih polja. Svaki avion bio je drugačiji. Na kraju su i kokarde Kraljevine Jugoslavije prefarbane u neku vrstu invertovanih RAF oznaka, da bi se predupredila zabuna i eventualni napad savezničke protiv-vazdušne odbrane na naše Do-22. Sve ove promene dešavale su se tokom dužeg perioda vremena, tokom kojeg su avioni poprimali sve više "karaktera". 



Letelica sa brojem 309 fotografisana je nasukana na peščanu obalu, posle borbene misije nad Mediteranom. Na plovcima se vide nasumične šare tamno zelene boje, koja je već počela da se ljušti na pojedinim mestima, na napadnoj ivici krila su takdje primetna polja iste tamno zelene boje, dok je trup i dalje obuhvatno siv bez ikakve dodatne kamuflaže. Oznake Kraljevine Jugoslavije vidljive su još na donjaci krila. 





Za sivu - "Jugograu"- boju koristio sam dve nijanse iz svog skromnog MRP arsenala (186 i 198), kao i NATO Black, dodatu u homeopatskom odnosu, samo radi blagog potamnjenja i promene tonaliteta. Sve ovo sam još malo razredio MRP Mr. Thinner-om i prskao na niskom pritisku kroz nasumične šablone firme "Uschi van der Rosten", polako gradeći slojeve boje. Ovi šabloni su toliko dobri da sam sve vreme imao utisak da koristim nekakav nedozvoljeni "doping"...



Prednji deo trupa, sa oplatom motora ofarbaću posebno da bih postigao diskretnu tonalnu razliku izmedju metalne i platnene površine. Tamno zelena kamuflaža na gornjaci krila je čista pretpostavka, na osnovu raspoloživih informacija i mog smisla za estetiku.





A u sledećem javljanju Jugoslovenske kokarde, eksadrilski broj na trupu itd...

Do tada srdačan pozdrav!
Pozdrav od Šekija
--------------------

Warhawk

Super napredak.
Vrlo lepo izgledaju te repne džidža-bidže koje si mu napravio  :)
'Once you get locked into a serious Model Master enamel collection, the tendency is to push it as far as you can.'

®Evolutionary

Quote from: warhawk on 08-09-2020, 20:20:59
Super napredak.
Vrlo lepo izgledaju te repne džidža-bidže koje si mu napravio  :)

Hvala najlepše!
Svaka džidža-bidža sastoji se od 9 osnovnih delova... pa to onda x 4... ::)
Pozdrav od Šekija
--------------------

®Evolutionary

Ovo je trebalo da bude jednostavno javljanje bez mnogo teksta i trebalo je da ga pročitate još u prošli petak, ali su se stvari onda malo iskomplikovale, videćete već kako,  pa sam onda sve odložio dok ne smislim kako će da se priča nastavi...



Pa da krenemo od onog jednostavnog. Dekali koji su došli u kutiji su predvidjeni za letelicu sa brojem 306, a ja pravim avion 309, sa fotografija koje sam ovde već zakačio, tako da sam samo isekao i okrenuo naopako poslednju cifru. Ovaj dekal me je iznenadio i dosta burno reagovao na Micro Set rastvor. Zapravo, jedva sam uspeo da ga spasem, kada je počeo da se raspada na površini makete.



Male razmake izmedju komadića dekala i nepravilnosti koji se lepo vide na ovoj slici uspeo sam da popravim sa malo crne boje kada se dekal potpuno osušio. Broj sa druge strane trupa sam posle ovog iskustva veoma pažljivo postavio, bez mnogo hemije i ostavio da se osuši. Iskreno, dekali iz Planet Models seta su se fantastično utopili u površinu, a noseći film se potpuno izgubio. I kraljevske kokarde iz "Lift Here" seta su lepo legle i bez mnogo uzbudjenja postale sastavni deo krla. Malo sam ih i "ostarevao" abrazivnim sundjerom.



Trobojku na krmilu pravca sam maskirao i naneo prskalicom. I ovde su mi stensili za farbanje pomogli da izbegnem monotoniju jednoobraznih blokova boje.



Na prethodno pripremljene otvore izduva motora pažljivo sam instalirao cevčice od mesinga, oksidisane uz pomoć AK "burnishing" tečnosti. Na fotografijama možete primetiti i lagane tragove izduvnih gasove koje sam naneo vrlo razredjenom mešavinom Tamijine "red-brown" i crne.







Na kraju je došao dugo odlagani zadatak ručne kamuflaže plovaka zelenom bojom. Na fotografijama ovog aviona lepo se vide ad-hok nanešene nepravilne šare veoma komplikovanih oblika, koje se samo mogu ofarbati četkicom. Mr. Hobby Dark Green je gusta boja, koja zahteva dosta Gunze razredjivača za lak-farbe. Za ovaj posao dodao sam i Mr. Retarder, kako bih produžio period sušnja i omogućio sloju nanešene boje da se izravna. Sve je prošlo bez problema i moram priznati da sam prilično uživao u ovom već skoro zaboravljenom sportu farbanja četkicom. Na slici možete videti rezultat, nažalost ne i sam proces rada, jer sam u momentu inspiracije zaboravio da fotografišem.





Posle završenog farbanja plovaka primetio sam kako je ova improvizovana kamuflaža zapravo efektna na vodenoj površini, ali primetio sam još nešto... da prethodno nanešena kamuflaža na krilu nije koherentna sa plovcima i da tehnika maskiranja i prskanja boje daje potpuno drugačiji rezultat, koji u ovom slučaju za moje oko nije autentičan.



Šare na krilima su suviše pravilne i ujednačene. Mogao sam da prećutim i jednostavno nastavim posao - izgled gornje površine krila je na ovom avionu nepoznat. Ali od ovog trenutka sam znao da nikada neću biti zadovoljan završenom maketom ako je ostavim ovako...

Nije bilo lako odlučiti se, ali stisnuo sam zube i počeo da skidam slojeve boje sa gornjake krila!







Najviše mi je bilo žao kokardi, za koje trenutno nemam zamenu. Na početku sam pokušao da ih nekako sačuvam, ali je ubrzo postalo jasno da nema smisla ostavljati ostrva boje, laka i dekala, koje će kasnije biti praktično nemoguće ujednačiti sa ostatkom krila... pa su tako i kraljevske oznake otišle putem zaborava...




Ponekad kreacija zahteva i malo destrukcije...

Pozdrav od Šekija
--------------------

milan78

#55
Kad se uvuce crv sumnje nema nista gore.Da si ostavio krilo tako ne bi bilo problema.Prvo nije isto kad nesto podlozno slanoj vodi ili samo suncu.A drugo,posto si radio kao vignetu mogao si da simuliras da su plovci mokri,sto i jesu,pa voda daje drugaciji ton bojama.
Instagram-Peacockscaleworx

Warhawk

Quote from: ®Evolutionary on 07-10-2020, 21:22:18
Ponekad kreacija zahteva i malo destrukcije...



Juriš kvalitet a ne kvantitet. Svaka čast.
Znam iz ličnog iskustva koliko ovakve odluke umeju da oduže rad, a i da ponekad ubiju elan...
'Once you get locked into a serious Model Master enamel collection, the tendency is to push it as far as you can.'

®Evolutionary

Quote from: milan78 on 07-10-2020, 22:27:38
Kad se uvuce crv sumnje nema nista gore.Da si ostavio krilo tako ne bi bilo problema.Prvo nije isto kad nesto podlozno slanoj vodi ili samo suncu.A drugo,posto si radio kao vignetu mogao si da simuliras da su plovci mokri,sto i jesu,pa voda daje drugaciji ton bojama.

Razumem šta hoćeš da kažeš i u principu se slažem sa tobom. ali problem je u glavi... Jednostavno ne verujem da je avion tako izgledao. Ručno nanešena kamuflaža je baš ovakva kako sam uradio plovke, a lepo se vidi i na slikama - čak sam pratio i oblik onih šara koje se vide. Krilo je bilo iz neke druge priče... nažalost.

Quote from: warhawk on 08-10-2020, 09:23:54
Quote from: ®Evolutionary on 07-10-2020, 21:22:18
Ponekad kreacija zahteva i malo destrukcije...

Juriš kvalitet a ne kvantitet. Svaka čast.
Znam iz ličnog iskustva koliko ovakve odluke umeju da oduže rad, a i da ponekad ubiju elan...
Hvala lepo, samo obećao sam sebi da ću posle ovoga da sagradim nešto jednostavno i brzo (brzo ≤ 2 meseca)! Samo još da nadjem odgovarajući kit iz "zimnice" i inspiraciju za isti. O tom, potom... ::)
Pozdrav od Šekija
--------------------

Dejan68

Šeki,
dok god je "makina na kanalu", popravljaj.
Biće ti draže kasnije, kad pogledaš svoj rad i kažeš "To je to".  :super
Samo nastavi principijelno  ;)   

Janjic

Quote from: Dejan68 on 09-10-2020, 10:10:29
Šeki,
dok god je "makina na kanalu", popravljaj.
Biće ti draže kasnije, kad pogledaš svoj rad i kažeš "To je to".  :super
Samo nastavi principijelno  ;)

:super
凸(¬‿¬)凸